|
|
|
|---|---|
|
Höger bromsok kärvade ihop totalt under veckan, så bilen har stått fram tills igår när jag hade ett nytt bromsok att byta till. Själva bytet gick bra, pluggade bromsslangen och bytte oket. Luftade oket som vanligt när det nya satt på plats, och allt gick bra. MEN, jag pga. lite missförstånd mellan mig och min medhjälpare slogs tändningen igång, tänkte inte mer på det då men jag funderar på om det är det som har orsakat nedan problem för mig nu: 1. Bromsen tar extremt långt ner, och är mer binär än något annat. Dvs. ingen broms eller full broms. 2. Varning för "DSC failure!" 3. Varning för "DBC failure!" 4. Start assistant inaktiverad. 5. DSC restricted. Min omedelbara tanke är att det har kommit in luft i DSC-modulen, och att det "bara" är att lufta ur den? | |
|
Bak eller fram? Det är inte elektriskt då som abs-givare? |
|
|
Ah, missade det. Höger bak är det oket som är bytt. Ska inte avfärda ett elektriskt problem, men med tanke på att pedalen känns om den gör, så känns det som att jag har lyckats få in luft i systemet som inte vill ta sig ut genom en vanlig luftning. Och att hitta en verkstad med tid den närmsta veckan för att lufta ur DSC verkar vara lättare sagt än gjort. |
|
| Har du testat att lufta alla oken? Låter otroligt konstigt om du lyckats få luft i cylindern. | |
| Jag håller med. Började med att bara lufta HB, men då bromsarna inte kändes helt rätt efteråt luftade jag runt om. Lite luft kom med bromsvätskan HB, men i övrigt var det jämnt och fint flöde. Dock kvarstår problemet. | |
|
Jag hade lite svampig bromspedal när jag fick tillbaks bilen från BMW-verkstad en gång när bromsvätskebyte - det fixade sig när jag anlitade annan verkstad som luftade systemet korrekt. Mitt förtroende var borta för gamla verkstaden. Men jag hade inga konstiga felkoder eller yttringar du nämner. Det finns väl elektriska bitar på oken också - det är givare av något slag som varnar när beläggen är slitna. Det blir väl förbindelse då genom klossarna på något sätt - det måste ju till en datorbuss någonstans så lampa kan lysa. Så något som stökat till sig där givare finns - kommit åt när du bytt grejer eller så. Att hela DSC skulle flippa ur för lite luft verkar lite mycket. |
|
Transocean |
Jag fick också såna där felmeddelanden när jag bytte bromsvätska häromdan, det var svårt att få ur vätska hb, så jag slog också på tändningen.....vilket var fel :-) Slog av tändningen igen, öppna skruven lite till och pumpade en god stund och fyllde på, tömde vid varje hörna och fyllde på samtidigt, 1 liter gick det åt och pedalen känns fortfarande bra. Alla felmedd. försvann förövrigt direkt. |
|
Ah, då var det nog jag som tabbade mig när jag luftade och slog på tändningen. Har tillgång till INPA och DIS i eftermiddag så jag tänkte lufta ur hela systemet. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.