|
|
|
|---|---|
|
Hej har fått problem med att motorn går ojämnt och vibrerar är nog tändspolarna som strular Hade även detta problem i vintras då jag fick byta två spolar . Såg i historiken på bilen att det även byttes två tändspolar 2012 . Är detta ett vanligt problem ? Minns att jag pratade med en bmw verkstad när jag hade köpt bilen om att byta alla i förebyggande syfte men de menade att det var ingen mening då det kunde hända oberoende av ålder som de sa . Tyckte detta lät lite konstigt i och för sig nog borde väl spolarna fallera p.g.a ålder eller . | |
|
Ja tändspolarna ger upp pga ålder /miltal. Men jag tycker inte man ska byta i förbyggande syfte då det lika gärna kan gå 3-4k mil man vet ju inte bättre i så fall att köpa en extra och lägga i bilen tillsammans med en hylsnyckelsats sådant kan man ju lätt byta efter vägen om det skulle behövas. |
|
|
Jag tror att det monterades lite undermåliga spolar på sena E39:or av fabrikatet Beru. Boschspolarna har lite längre livslängd. Dock är ju E39:orna gamla bilar så vad som helst kan ju hända. |
|
|
Det verkar som vissa partier har ojämn/dålig kvalitet - vissa spolar går sönder relativt snabbt och andra kan hålla i evigheter. Spolarna som satt i min gamla 320i (iofs M52/tu, men snarlik konstruktion och känd för samma svagheter med spolar som M54) höll 40.000 mil då den skrotades ut pga. vildsvinskollision - jag köpte den bilen ny och vet att det inte byttes några spolar under bilens livslängd. 525:an som jag har nu, har fått några spolar bytta av tidigare ägare. Jag har dock sex nya Bosch-spolar liggandes i garaget om det skulle behövas bytas..."fyndköptes" för ett år sedan som "bra-att-ha-grejor". De ligger numer på garagehyllan tillsammans med andra bra-att-ha-grejor, som en oanvänd fabriksrenoverad generator, en ny BMW-originalvattenpump, en ny Wahler-termostat, en...hmm, undrar varför det är trångt i garaget? ;) Kanske skulle lägga minst en av spolarna i bilens bagage - bytet är ju väldigt enkelt om man bara har spolen till hands. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
En period på årsmodeller 2003 fanns en tillverkningsserie av spolar som byttes på garanti har för mig det var Bremi , gick en sönder byttes alla till Bosch. enligt ett servicemeddelande. Tändspolar kan i princip gå sönder när som helst oavsett ålder eller miltal gäller de flesta bilmärken med separata spolar har jag noterat, även en del tändmoduler ger upp i "förtid" på Opel tex. Jag har två nya Bosch ligger i skuffen på 325an var nått extrapris på misterauto,för nått år sedan de är ju för övrigt inte så dyra som de äldre skruvbara typen ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
O.K Får se till att köpa på mig några spolar ! Nån som vet vilket fabrikat man skall sikta på ? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.