|
|
|
|---|---|
|
Hej, Har varit i tankarna att köpa ny bil nu ett tag och det börjar närma sig ett beslut. För att ta reda på vad som blir mest prisvärt har jag gjort en kalkyl och jag skulle vilja ha feedback på att jag tänker rätt. Jag är intresserad av en 520d med automat, xdrive, sportpaket, vinterpaket, tonade rutor och metallic lack. Nybilspriset på den är 422.000:- Jag vill jfr mellan att köpa en helt ny bil eller en liknande bil för 300.000 (vilket verkar svårt att hitta). Räknar på att ha bilen i 3 år och sedan skaffa en ny. Räknar med at jag inte behöver köpa nya sommardäck på nya bilen och bara köpa vinterdäck med fälg en gång. Vi kör ca 1000-1200mil/år. Så till kalkylen.. Ny bil:: Pris 425000 Sommardäck 0 Försäkring 18000 Värdeminskning 175000 Service 0 Vinterdäck 20000 total kostnad 213000 Mån kostnad 5917 Räknar på att kunna få ut 250.000 för bilen efter 3 år. Beg bil:: Pris 300000 Sommardäck 15000 Försäkring 36000 Värdeminskning 125000 Service 5000 Vinterdäck 15000 total kostnad 196000 Mån kostnad 5444 Räknar med att kunna sälja bilen för 175000 efter 3 år Räknar med att behöva köpa nya sommar- och vinterdäck 1 gång och att fälgar ingår. Så med följande kalkyl känns det knappast värt att köpa den beg bilen då det endast är 500/mån dyrare med den nya bilen. Men tänker jag rätt? Skulle behöva feedback från er som kan detta :) Tack på förhand. Fikabord | |
|
- Behöver du köpa sommardäck till begbilen? - Samma med vinterdäck? - Om du behöver köpa däcken ovan så är 15 papp väldigt högt räknat. |
|
| Tänker att jag kommer åka på det någon gång under de 3 åren jag äger bilen, eller? Vilket pris borde man räkna med? | |
|
Köper du begagnade fälgar och vinterdäck/sommardäck via nätet kan du säkert halvera den kostnaden. Sen skall du också räkna med att det komme en ny femma väldigt snart så frågan är om du kan räkna med att få ut 250 om tre år? Fast i din nuvarande kalkyl tycker jag det är väldigt lite som talar för att köpa begagnat. |
|
|
Intressant.. Men du kan ju köpa en -15 och ha billig försäkring något år så 15papp mer känns lite väl, även däckpriserna. te x köpte jag nästan helt oanvända däck och fälg för 3500kr förra vintern till min. |
|
| Ska du köpa en ny så försök invänta nya modellen.. :)? | |
|
Hej fikabord. Är lite i samma sits som dig. Men BMW har ganska bra erbjudande på Ny nu. Om jag fattar så kan man få 520 d ink. Automat xdrive och sport pkt. För 360" (ifall det ej bara är tjänstebilar som får detta pris ). Men om det är detta pris som gäller så är det ett pris från BMW centralt så priset borde gå att justera ner en bit på det. |
|
|
Såg nu att det var bara tjänstebilar som hade det priset:( Men på det priset du räknat är ju satt av BMW centralt så det borde ju med lite förhanling gå att få 8-10 % på det priset. |
|
|
Rent allmänt tycker jag att nyare begagnatbilar är högt prissatta jämfört med helt nya bilar av utgående modell. Folk verkar tro att begagnat är ett "klipp" oavsett om det verkligen är sant eller inte. Jag anser därför att man bör satsa på nytt. Dessutom sköter folk i allmänhet sina bruksbilar så illa att jag bara av den anledningen väljer nytt. För att få mer rätt kalkyl tycker jag att du ska räkna värdeminskning 50% på både den nya och begagnade bilen. /M Mina bilar: Länk |
|
|
250' för en begagnad 520d f11när det kommit en ny generation, håller det verkligen? Min uppfattning var att E61 sjönk som en sten när F11 kom. ------- //Lövet |
|
|
Hej, tack för bra feedback. Uppdaterade kalkylen med er feedback. Billigare däck och 50% värdeminskning. Det ger en skillnad på ca 1000/mån för en helt ny bil jfr med en bil som är ca 3 år gammal. Väljer man att behålla bilen i 5 år så ökar skillnaden med ca 500/mån. Samtidigt som kostnaden för den nya bilen går ned med ca drygt 1000/mån och 1500/mån för den beg bilen. Så i faktiska pengar blir den 3 år gamla bilen billigare. Men frågan är om skillnaden är så stor och det är så klart något som varje individ får svara på. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.