AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.184

F10 -11 Kupé kyla...

Sida 2 av 2
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Det är inget fel i sig att själv kunna påverka fläkthastigheten, det är inte det som är det egentliga problemet.

Vad jag vänder mig emot i ett tidigare inlägg är att den automatiska anläggningen inte klarar av sitt jobb ordentligt. Visst kan jag, precis som Waterlily och tegel skriver, manuellt ändra både temperaturinställning, fläkthastighet, distribution av flöde (upp, mitten, nedan) men då undrar jag vad som är kvar av "Auto"

BMW har helt enkelt inte löst uppgiften ordentligt, något hade varit möjligt vid fler investerade timmar i utvecklingsfasen (dvs programmering). Volkswagen har varit duktiga inom detta område - jag skulle gissa att utvecklingen av Phaeton har gett insikt som de andra projekten kunnat dra nytta av.

----
BMW CS/SC #6212
La
720
Lasse Eklunda
530xDA Sedan -15
Z4M Coupe -07
523i LCI Sedan -07
Corvette Bigblock -72
Efter drygt 40 varma mil från öland (och då har det inte varit över 25 grader ute), så undrar man vad BMW har gjort. Ska det vara så svårt att göra tillräckligt stora utblås, så att man slipper drag?

Skulle nån kunna kolla om det blåser något alls vid framrutan, när ni kör på autoläge vid varmt väder? Undrar om nåt kan vara fel.
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Jag har väldigt lite utblås på framrutan under varma dagar - åtminstone känns det så när man sträcker fram handen.

----
BMW CS/SC #6212
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Tänkte på en sak. Man har ofta anläggningen inställd på 21-22C nånstans.
Även på sommaren. Då har klimatanläggningen ett val: Följa förarens direktiv eller "förstå" att "hen menar nog 25C för det är ju varmt ute".

Kan det vara så att vissa bilar helt enkelt tillåter att temperaturen i bilen inte alls blir den man ställt in, för att undvika drag?
Medan BMW jobbar på för att uppnå inställd temp!

Jag menar, en varm sommardag är det direkt olämpligt att ha 20 grader i bilen när man oftast har 25 grader i huset osv. Då måste man trycka in kall luft i bilen i stora mängder.

Kom in i badrummet häromdan och tyckte att "vad kallt det är" men temp var 24,2C.

Det hör också till saken att jag la ut termometrar i bilen vid några tillfällen både sommar och vinter och i båda fall uppnådes inställd temp efter några mil.

Då är det inte konstigt att det kommer ganska mycket kall luft ur utblåsen när det är 25C ute, solen ligger på, 30 grader i bilen men klimatanläggningen står på 22C!

Blir mycket behagligare när jag ställer den på 24C.

(Obs har ingen F10, endast reflektion).
La
720
Lasse Eklunda
530xDA Sedan -15
Z4M Coupe -07
523i LCI Sedan -07
Corvette Bigblock -72
Håller med dej Marin849,
Det blir bättre av att ställa upp tempen och då kan man istället kompensera med mera fläkt, för att få det svalare utan isande drag.
Wa
596
Waterlily
BMW 530dx Touring -11
Upplevd temperatur/klimat styrs av minst 4 faktorer:

Luftens temperatur.
Luftens fuktighet.
Luftens hastighet mot huden.
IR-strålningen från ytor i närheten.

Till detta måste du lägga till hur du känner dig. Varm, svettigt, kall etc. I och med att man i stort sätt bara mäter lufens temperatur på olika ställen och i viss mån solinstrålning så är uppgiften att göra den perfekta automatiska klimatanläggningen helt omöjlig.

Vänligen Näckrosen.

I rather go ponding
Wa
596
Waterlily
BMW 530dx Touring -11
Att skicka kall luft till vindrutan fungerar inte så bra i fuktigt klimat t. ex. i tropikerna. Då kyls rutan ned och det bildas kondens på utsidan.

Vänligen Näckrosen

I rather go ponding
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.