AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.185

F10 -11 Kupé kyla...

Sida 1 av 2
La
720
Lasse Eklunda
530xDA Sedan -15
Z4M Coupe -07
523i LCI Sedan -07
Corvette Bigblock -72
Tycker det är svårt att få skön temp i kupén, nu när det blivit lite varmare ute. Jag är känslig för drag, så brukar begränsa mitten blåset (vid stereon) rejält, men då blir det för varmt istället... När jag kör autoläge på 21-22 grader samt begränsat enligt ovan, känns det som att det inte kommer nån luft alls vid framrutan. Om jag däremot kör manuellt läge kommer det lite luft vid rutan, men inte mycket...
E60 LCI som jag också har är betydligt bättre med de proportionella inställningar det finns för huvud/mellan/fötter i I-driven.

Nån som har något tips? Ska inte det komma nån luft vid rutan på autoläge, eller är nåt paj?! (Har ingen felkod).
jh
1.252
jhellstrom
BMW 520D Touring 2012
På nästan alla bilar jag ägt så fungerar det på samma sätt som på f10/f11. Om kupen behöver kylas så kommer luften primärt från mittenblåsen. Samma sak på f10, ingen stor mängd luft vid vindruta eller vid fötterna.
Jag har öppet samtliga utblås max, stryper du ner de i mitten så kommer det ju ut luft enbart vid sidorutorna. Jag kör med alla helt öppna och fläktintensitet på lägsta. Då blåser det nästan aldrig kännbart.
Visa användare
1.455
tegel
E82 125i Coupé 2012
F07 530d xDrive 2016
Stryp inga utblås. Rikta istället luften. Tänk också på att eventuell taklucka bidrar till uppvärmningen.

Bilar med 4-zoners klimat har dessutom Comfort Vent i mitten fram som har ett dragfritt läge.

/M

Mina bilar: Länk
Wa
596
Waterlily
BMW 530dx Touring -11
tegel: Helt rätt. Hålla utblåsen öppna och rikta luften uppåt och inte direkt mot dig. Sen har jag märkt att jag måste ha tempreglaget satt mellan 19 och 20 grader för att få det bra. Dessutom anser jag att uteluftens temperatur får styra systemet för mycket vilket gör att man får justera reglagen lite beroende på temperaturen ute.

Ibland då jag är mycket varm nedertill så kör jag i manuellt bi-level-läge (golv och panel) så att jag också får lite kall luft till fötterna.

Vänligen Näckrosen.

I rather go ponding
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Ja, och dessutom har BMW av någon anledning inte gjort det automatiskt systemet helautomatiskt. Du kan (skall?) manuellt ändra fläkthastigheten i automatläget, vilket jag personligen tycker att automatiken borde ha koll på. Men säkert en kostnadsbesparing.

----
BMW CS/SC #6212
js
1.930
jsn
i5 m60 -24
@Narvselius - nja fläkten justeras automatiskt, men den manuella inställningen är hur hårt/löst skall fläkten blåsa enligt dig när datorn tycker en viss hastighet är lagom... Dvs den varieras automatiskt men du säger hur hårt den skall blåsa på på en skala. Jag kallar det overengineering, men finns ändå en tjusning i det :)
Visa användare
2.014
Brynet
M520dA-16
318d GT-16
520-74
635dA-08 cab E64
530i-90 E34
Måste nog hålla med Lasse där, bytte från
M525dA-08 till M520dA-16
med 4-zons klimator att även med alla blås
öppna är F10 inte alls lika lätt att ställa in.
Finns många punkter som vi tycker bättre
om E60 LCI än F10 LCI. Allt är inte bättre
bara för att det är nytt.

Mvh Jonas B
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Jan - måste tyvärr meddela motsatt uppfattning :)

Systemet är i auto-läge även när jag själv väljer fläkthastighet, dvs BMW har sparat pengar på ett mer avancerat sensorsystem genom att låta föraren avgöra fläktstyrkan. Om ingenjörerna valde detta själva eller fick instruktioner från ekonomiavdelningen låter jag dock vara osagt!

----
BMW CS/SC #6212
Wa
596
Waterlily
BMW 530dx Touring -11
Jag trivs bra med att jag kan välja fläktprogram i auto-läget. Dvs att jag kan välja olika funtionskurvor för fläkthastigheten.

En gång var bilen så varm i kupén att fläkten gick på max för alla fem olika fläktval. Då kunde jag under nedkylningen jämför hur de olika lägena gjorde. Läge 1 tappade farten väldigt tidigt då tempen sjönk medan läge 5 höll kvar maxfarten längre och först då tempen närmade sig önskat värde så sjönk farten.

Läge 3 kör jag mest på. Är jag mycket varm väljer jag 4 och är jag lite frusen trots sommaren blir det 2:an.

Vänligen Näckrosen

I rather go ponding
La
720
Lasse Eklunda
530xDA Sedan -15
Z4M Coupe -07
523i LCI Sedan -07
Corvette Bigblock -72
Tycker att den offset justering man kan göra av fläkten funkar bra och är lättåtkomlig. Motsvarande fanns på e60 i tre steg via i-driven. Tycker dock att man misslyckats med utblåsen/distributionen då det är svårt, om inte omöjligt att få svalt utan drag. Man skulle valt att använda de övre utblåsen vid rutan även vid autoläge och gjort dem lite större.

Hellström - kör som dej numera dvs fullt öppna spjäll samt lägsta läget. Bäst hittills men inte optimalt.
thekinglives
Narvselius: Angående styrning av fläkten.... Den är genial, Att du kan ändra "fläktstyrka" i autoläget är inte detsamma som att den inte är automatisk, den fungerar som en regulator i ett överordnat system, ställer du fläkten lågt så reglerar bilen den lågt, ställer du högt så kommer bilen fläkta hårdare mer dynamiskt.

Tycker funktionen är helt galet bra.
js
1.930
jsn
i5 m60 -24
Det är lite som "temperaturrattarna" till luftinsläppen på mittenpanelen, Även om datorn står på tex 21 grader så kan man justera hur kallt eller varmt det skall blåsa genom mittenspjällen... Och det äe en märkbar skillnad på temperaturen på denna luft även om kupen hela tiden håller 21 grader. Återigen overengineering i mina ögon men varför inte :)
Sl
122
Sleeper08
540ix -19 G31
Volvos system är helt överlägset tycker jag. I min förra bil rörde jag aldrig klimatinställningarna. Om bilen kom i en vinkel där solstrålarna värmde genom vindrutan så reagerade systemet blixtsnabbt med kylande luft i framsätet. Kom man in i en mörk och sval tunnel med kallare lugt än utomhustemperaturen så slog fläktarna av lika snabbt för att bibehålla kupetemperaturen. Bmw är långt efter tycker jag.
thekinglives
sleeper08: Då kan du ju glädjas av att du kan tillämpa "volvoklima" i din bil.
Ställ luftintaget i mitten på neutral(mitt mellan röd och blå) sätt fläktstyrningen på näst högsta och sätt innetempen på önskat värde.

Ps: Om du vill ha mera volvokänsla kan du hissa ned båda bakrutorna så ljudnivån i kupen blir lite mer påtaglig ;)
js
1.930
jsn
i5 m60 -24
Jag håller med om att klimatanläggningarna på F10/11 är lite trubiga och träiga i sitt uppträdande. Finns andra trådar här på forumet som säger att vid vissa temperaturer och vissa solvinklar så funkar de inte som önskat.
Jag märker att i min F10 så har solsensorn alldeles för mycket att säga till om och innetempgivaren för lite att säga till om. När jag kör ut från garaget på jobbet på eftermiddagen och solen ligger på så blir bilen iskall i början, medans kupen fortfarnde är inomhussval och innan solinstrålningen har värmt upp materialen i kupen.
Visa användare
1.455
tegel
E82 125i Coupé 2012
F07 530d xDrive 2016
Håller med om att BMW inte är världsmästare på klimatstyrning. Min förra bil, en VW Sharan, var faktiskt avsevärt bättre när det gällde att leverera en sval kupé utan drag.

Jag tror problemet är storlek, form och placering av panelutblåsen. De är för små och sitter för lågt/nära passagerarna.

I Sharanen var de väl tilltagna och satt lagom långt bort och högt upp, luften hann bli lagom diffus innan den träffade passagerarna plus att AC'n lyckades kyla ner hela kupén och inte bara vissa delar.

Nu upplever jag att jag ofta "tänker på" huruvida det drar, är för varmt etc och att om jag flyttar huvudet en smula blir det varmare/kallare etc. Inte helt optimalt.

Kanske bidrar att bilen är kolsvart?

/M

Mina bilar: Länk
La
720
Lasse Eklunda
530xDA Sedan -15
Z4M Coupe -07
523i LCI Sedan -07
Corvette Bigblock -72
Min e39 och f10 är silver båda två och har ungefär lika dålig kyla på sommaren. Den blåa e60 jag har tillsammans med de två blåa s80 (gen 1) jag haft är klart överlägset bättre. Är silver en "varmare" färg än blå? Trodde en ljusare var svalare.

Hoppas man lärt sig hur som och den nya femman blir bra igen. Det lär väl bli en sån var det lider !-)
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Som Sleeper08 är inne på - detta system är helautomatiskt, men betydligt dyrare då det kräver fler sensorer (som i och för sig hårdvarumässigt är billigare) men kräver betydligt fler dyrbara programmeringstimmar. trist att BMW valde en ekonomiskt enklare väg, som tyvärr innebär att klimatet i kupén inte är i den klass man förväntar sig för en bil i denna prisklass.

tegel - till och med hustruns Touran gör detta jobb bättre, så jag förstår vad du menar! :)

----
BMW CS/SC #6212
thekinglives
Narvselius: Du får gärna delge oss vad det är för sensorer Volvo etc har som
BMW saknar?
Att vissa föredrar det ena eller andra det köper jag, dock tror jag det är som med
allt annat, att man är van vid en typ och är konservativ till förändringar även om de är ljusår bättre.

ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Förstår inte resonemanget om att BMW har sparat pengar, bara för att de lagt till en funktion där föraren kan påverka den automatiska regleringen? Är ju kanon att man kan tala om för bilen hur man vill att automatiken skall fungera! Önskar att man kunde påverka den ännu mer, t.ex. fördelning av inverkan från solsensor/innetempensur, samt prioritera snabb avkylning före snabb uppvärmning (värm upp motorn istället).

Jag brukar köra med alla spjäll öppna för att undvika drag, dessutom är det rätt bra att kyla av fötterna lite också i vissa lägen. :)
Wa
596
Waterlily
BMW 530dx Touring -11
I mina tidigare Volvo 760 och 850 labbade jag mycket genom koppla in flera termistorer till kupégivaren. Parallellt och i serie så totalresistansen blev densamma (ca). Syftet var att låta en del av dessa givare långsammare reagera på temperaturändringar för att på så sätt få kraftigare nedkylning och uppvärmning.

I stora drag lät jag orginalsensorn stå för ca 60%, panelsensor vid knappar 30% och en ovanpå instrumentbrädan för 10% (extra solsensor). Panelsensorn reagerade långsamt och satt inte i luftfödet för att undvika att den reagerade på luftens temperatur.

Detta var på 90-talet och jag lät Volvo ta del av vad jag kommit fram till.

Vänligen Näckrosen

I rather go ponding
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.