|
|
|
|---|---|
|
Jag letar efter en välutrustad E61 LCI med M-sportpaket. Då utbudet av svensksålda sådana är ganska litet är det ofta importerade bilar som är intressanta. Under den senaste veckans sökningar har jag stött på flera bilar som jag tror är mätarskruvade. Bilar som ligger ute på Blocket. Jag har kört Carfax och BMW ISPA samt bmwdecoder.com. Den sistnämnda kan visa samma information som ISPA dvs servicetillfällen och nyckelavläsningar hos BMW-verkstäder i Europa. Bilarna har regelbundet servats i tex Tyskland. När man sedan kollar Carfax så är miltalet 10 000 mil färre vid inregistreringen än vad sista servicetillfället i Tyskland var. Vid ett av tillfällena fanns det en servicebok med som styrkte det "svenska" miltalet. Uppenbart förfalskad om mina efterforskningar stämmer med andra ord. Detta är väl tydliga tecken på att det är något lurt? Eller kan det finnas någon naturlig förklaring till skillnaderna i mätarställningarna? Om bilarna är mätarskruvade är det riktigt illa, då finns det väldigt många bilar där mätarställningen inte stämmer | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Ja det är vanligt med mätarskuvade importer framförallt dieslar. Och det ser ut på din beskrivning som du hittat en och annan. Om alla gjorde som du innan det köpte en BMW, tyvärr är det inte så. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Hur mycket ser man på bmwdecoder.com avseende servicar och miltal jämfört med carfax. Min erfareneht av carfax är att i Tyskland regas inget så carfax ser det. ÄR det från något visst år /modelserie som man kan börja se saker med ISPA? Kan man t ex se servicar gjorda i Tyskland på E46or med ISPA via BMWdecoder-com? I så fal lkommer jag nog att bli storkund hos dem - spanar efter en bra E46 M3 cabrio men de flesta tysksålda har jag vlat bort pga risken för att de är skruvade och då blir tyvärr utbudet kvar rätt litet. Men kan man kolla och få bekräftat vad som servats i Tyskalnd kan man kanske våga köpa tysksålt ändå, eller? /Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096 |
|
|
Hrm, såg nu i FAQ att det gäller bilar tillverkade efter 2003 - stämmer det bra? Är det tillverkansdatum 2003/01 eller modellår 2003? /Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096 |
|
|
På de Carfax jag sett börjar dokumentationen först den dagen då bilen registreras i Sverige (förutom produktionsdatum). Så det räcker inte långt för att verifiera bilens verkliga mätarställning. Är bilen servad på BMW-verkstad ser man mätarställningarna väldigt bra via bmwdecoder.com. Kostar 20 kr/rapport. |
|
| Är det mätarställningen i Tyskland du ser på den hemsidan eller från Sverige? | |
|
Verkstäder som är BMW-auktoriserade lägger in mätarställningen vid service och andra reparationer. Det gäller både svenska och utländska verkstäder dvs du kan se historik både från Sverige och ursprungsland. Jag har kontaktat Carfax för att se om de kan inkludera denna information i deras rapporter. Viss info från verkstadsbesök får man ibland från Carfax men bara efter det att bilen registrerats i Sverige. Som det är nu så "gömmer sig" vissa säljare och bilhandlare bakom Carfaxrapporten och menar att är Carfax ok, ja då är bilens mätarställning ok. Vilket i många fall inte alls stämmer. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.