AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.648

530-08. Varmt om fötterna svalt om huvud?

Hej.
Som ovan, vet någon om detta går att ställa in.
Bil 530-08 med utökad klimatanläggning.
Tack på förhand.
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Har du varit in i klimatmenyn i i-driven och kollat?
We
2.004
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Ta på dig skorna och raka av dig håret. :D
"Har du varit in i klimatmenyn i i-driven och kollat?"
Jajamensan.
Irriterande när man vill har svalt vid huvud och varmt om fötterna.
Det märkligare vid inställning i I-Drivern så visas "huvud" med ett rött + och ben/fötter med blått -. Tänkte att det måste gå att ändra dessa symboler men vad jag tror nu så har de inget med varmt/kallt att göra utan enbart luftmängd.
Man kan kanske inte få allt.
fa
8
fadeaway
530i Touring -08
Det är bara att markera det området i mitten med små streck i med i-drivevredet och klicka och vrida för att justera mellan varmt och kallt. Kommer upp röda respektive blå streck när du vrider. Du har alltså tittat på helt rätt ställe.
fadeaway:
Inte så enkelt inte. Blir inte svalt om huvudet då såvida man inte riktar mittblåsen uppåt. Eller?
fa
8
fadeaway
530i Touring -08
Då du kan rikta mittutblåsen rakt i ansiktet eller upp i taket så förstår jag inte riktigt hur du annars tänkt dig att det skulle fungera.. Det finns ju inga "huvudutblås".
Inga "huvudutblås" nä, men det finns defrostermunstycke som jag då försökte få kallare luft ifrån och då varmare till fötterna.
Lite förvirrande att huvud har ett rött + och fötter ett blått - i figuren som finns i I-drivern. Att man kunde få det röda + till att bli ett blått - och viceversa.
Och att då rött betyder varmt och blått kallt som centralutblåsen visar via kroppen på figuren.
Mao som ovan hade jag tänkt mig men det kräver väl mer avancerad klimatanläggning...
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Va, finns inte den blåröda ratten i mittutblåsen kvar?
Eller är det den som finns i I-drive?

E39 och äldre är det ju bara att dra mittratten mot blått så kan man få fötterna grillade om man vill, och huvudet kallt.
Varför skall det vara enkelt...
Wa
596
Waterlily
BMW 530dx Touring -11
Huvudsymbol betyder panelutsläpp. Uppåtpil eller rutsymbol är defrost. Nedåtpil är golv. Något annat har jag aldrig stött på förutom rena texter.

Vänligen Näckrosen

I rather go ponding
Helt rätt av Näckrosen.
Panelutsläpp samma som mittutblås/centralutblås/kroppsutblås. Kärt barn osv.
Ja man saknar den blå och röda ratten!
fa
8
fadeaway
530i Touring -08
Det är ju precis den blå-röda rattens motsvarighet som finns i i-Driven numera och som jag beskrev ovan! Funkar alldeles utmärkt i min 530-08...
Ok pojkar. Lite förvirring här.
När jag menar huvud så menar jag sval luft från defrostermunstycke.
Inte från panelen. Jag fattar att jag kan få svalt till huvud via panelmunstycken.
Men på sommaren är det son en bastu uppe vid framrutan och instrumentbrädans ovansida kan man steka ägg på.
Denna värme sprider sig upp mot förare och passagerare.
1. Svalt uppe = defroster, framruta osv.
2. Lagom temp mot kroppen/bålen
3. Varmare vid fötterna/underbenen.
Hälsn.

ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
När det är så varmt att man kan steka ägg på instrumentbrädans ovansida kan jag inte se något behov av att tillföra VÄRME till fötterna?

Funkar det inte att bara aktivera ALLA utblås manuellt?
Det blåser kallt om fötterna och det är inte bra om man har dålig blodcirkulation.
Spelar liksom ingen roll om jag stänger nedre munstycket på individual.
Men jag har tyvärr haft den på Auto för det mesta och där finns ju inga inställningar eller? Vad är annars Auto?
Wa
596
Waterlily
BMW 530dx Touring -11
Jag tycker det låter mycket konstigt att defrosterutsläppen skickar ut varmluft nu på sommaren då kupén i övrigt behöver kylning.

Normalt då bilen kyls ned är bara panelutsläppen aktiva.

Jag ska gå ut och kolla hur min bil beter sig. Dvs var blåser det vid olika temperaturinställningar i auto-läget.

Stay tuned.

Vänligen Näckrosen.

P.S. Som jag i annan tråd informerade om så skickar man inte kall luft till rutan ty i fuktiga miljöer (tropikerna) får man då kondens på utsidan av rutan om den kyls ned. D.S.

I rather go ponding
Wa
596
Waterlily
BMW 530dx Touring -11
Nu har jag kollat lite hur min bil beter sig. Dock var det bara ca 20-21 grader utomhus.

Vid kylning: Panelutsläpp aktiva. Ingen luft ut genom defroster till vindrutan. Lite kall luft (motorn hade inte blivit varm) till golvet. Kan bero på att det inte var så varmt ute.

Då jag tryckte in MAXkyla-knappen kom det bara luft ut ur panelutsläppen.

Kollande även hur mitt blå-röda blandningsvred vid mittpanelutblåsen fungerade. Den påverkar även panelutblåset till höger och vänster. Inte bara de i mitten.

Vänligen Näckrosen.

I rather go ponding
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.