|
|
|
|---|---|
|
Hej alla grymma kunniga. Detta är ett longshot men jag provar beskriva mitt problem här och ser om någon varit med om något liknande. Det gäller min 2008 E92 335i. Vid kallstart har det börjat klonka någorlunda högljudt för att sedan successivt dämpas allt efter bilen blir varmare. Om jag varvar eller driver bilen med lite slir på koppling låter den istället exakt på pricken som en E46 M3 med S54 motorn. Det där raspiga rossliga ljudet om ni förstår. Åt det mekaniska hållet. Vissa tillfällen när bilen startas och körs låter den ingenting alls..... Jag hoppades hitta något som satt löst i motorrummet. Hittade en liten värmeplåt nere vid WGn som glidit ur sin position och fäste den därför på nytt i hopp om att det var den som fört oväsen vid oregelbundna tillfällen. När jag då startade bilen tändes motorlampan för första gången någonsin. Det beror förstås inte på att jag fäst en plåt med en slangklämma men timingen var åt det komiska hållet.... Felsökte med obd och fick felkod P129A. Jag hittar ingenting vad detta betyder? Jag nollade felkoden och sen dess har den inte dykt upp igen (det var iofs tidigare idag). Bilen går i övrigt som ett skott ! Laddar fullt, inga lampor blinkar etc. Och jag har givetvis oroat mig för det klassiska WG rasslet och turbobekymret som N54 lider av. Men varför låter den bara IBLAND då? Och ska den ladda bra och gå som ett skott om det är felet? Och det raspiga ljudet som ofta beskrivs låta när man släpper av gasen(vid wg rattle) och varvtalet går nedåt existerar inte. Det raspar bara ibland, precis som om något är löst. Men varför fick jag en tänd motorlampa hux flux? Många frågetecken...Kanske inget enkelt svar. Nån av er kanske har någon tanke. Det tackar jag ödmjukast för på förhand. Om någon duktig go gubbe i Göteborg är sugen på att ta en titt/lyssna på åbäket och har några tankar om det hela. Snälla kontakta mig så kommer vi överens om en vettig ersättning. Bilen har för övrigt en hel del modifikationer (avgassystem, ecu, luft, ic med mera men det är original turbos). Därför vill jag slippa lämna in den till BMW. | |
| Kan det vara avgasflärpen som öppnas/stängs? | |
|
Svarar ifall någon i framtiden råkar ut för något liknande. Det var grenröret som spruckit. Vi svetsade och bilen går som en klocka nu efteråt. Ett jävlar jobb som kostade 10 000 på verkstad. Perfekt inför semestern................ :) mvh |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.