|
|
|
|---|---|
|
Igår började bilen plötsligt larma om flera felkoder. Rött triangel på Bromssystem (stanna bilen försiktigt) kontakta jourservice, DSC ur funktion (körstabilisering ur funktion, kör försiktigt), döcktrycksindikator ur funktion. Känns spontant som ett kontaktfel, jag har kollat alla säkringar fram/bak som är ok. Jag har provbromsat bilen från 100 km/h ABS 2 ggr utan problem. Åkte in till BMW som läste av min nyckel, hon kunde inte ens se något larm ( bara tidigare "vanliga" larm som jag redan sett. På senaste servicen nollande vi bromsklossar utan åtgärd då där fanns 1500+ mil kvar), allt gjort på BMW. Tips? Har läst om låg batterispänning men tvivlar på det (även om bilen bara går korta turer stadstrafik). | |
|
Kom felet under körning, har det försvunnit eller kvarstår alla indikeringar och felbesked? Märkligt isf om de inte finns i felminnet, även om indikeringarna är borta, felen skall ju lagras, det är hela vitsen med systemet. Låg batterispänning är inget som uppstår under färd, möjligen just när startmotorn kickar in om batteriet är riktigt dåligt eller urladdat. Så snart generatorn snurrar så har du el i överflöd, korta körsträckor ger möjligen på längre sikt dålig laddning eller SoC (state of charge) i batteriet men spänningen är likväl densamma, speciellt när motorn är startad. FP |
|
|
Körde bilen dagen innan utan indikering, dagen efter så kom jag 100 m sen kom larmen. Lite googlande säger att det kan vara en hjulsensor men då ska den även larma på ABSen vilken den inte gör (och som jag testat ok). Sen är det märkligt ja att larmet inte gick att se vid nyckelavläsningen, där bör ju röda larm definitivt synas. Hur funkar larm som dessa, är det en startkontroll som ger larmet eller måste det nollas av BMW om det en gång uppstått? |
|
|
Farthållaren funkar inte heller så en av de 4 sensorerna som mäter hjulets hastighet är min gissning. Har jag rätt tror ni? |
|
| Gissningslekar brukar tyvärr bli dyra i längden :( En verkstad med rätt utrustning måste kunna koppla upp sig på/mot bilen och se vad det är som fallerar, det känns som det enda realistiska att göra i detta läge. | |
| Absolut! Men märkligt att de inte kunde se larmet via nyckeln. Känns ju mer kritiskt än att se att motorhuven tex varit öppen. | |
|
På tidigare modeller användes hjulsensorerna för ABS/ASC för hastighetsmätare, farthållare osv, t.ex höger bak på E39 användes av farthållaren. Osäker på om liknande system även används i t.ex F31, min gissning är troligen inte. Annars är det som redan nämnts bättre att göra en riktig uppkoppling mot bilen, jag tror att lagring/avläsning via nyckeln är endast för vissa delar, inte hela bilens alla system och fellagring osv. FP |
|
| Bromssystem, DSC och däcktryck behöver alla hjulsensorer så det känns väl som en rimlig felkälla? Håller med folke om att en riktig utläsning borde ge svar på problemet, avläsning av nyckeln ger inte hela sanningen. | |
| Kan lägga till stt farthållaren inte heller lirar. Så det blir besök till BMW inom kort och nolla larmen för att se om det är ett permanent fel eller del var ett glapp som bara behöver nollas. Lite störigt om en sensor packat ihop efter 4500 mil.. | |
| Men varför påverkar detta sport/comfort/eco pro körlägen? | |
| Såg idag att min bromsvätskenivå var under min värdet. Kan det vara så enkelt? *rodnar*. Ska slå på en skvätt dot4 imorgon. Hade bara en ny dot5.1 hemma. | |
|
Case closed ! En skvätt blev 2 (!) dl bromsvätska och alla felkoder försvann. Ett lite mer beskrivande felmeddelande hade ju inte varit fel.. Typ låg bromsvätskenivå - kontakta BMW-service. Pinsamt att man inte började med att kolla detta men gjorde ett bromsvätskebyte (hos BMW ska tilläggas) för 550 mil sen så den tanken slog mig inte. Tror även att utebliven funktion av farthållare/körläge/punkavarning förvillade mig. Orsak? En dåligt nippel - Den ursäkten var på sin plats! |
|
| En dåligt dragen nippel skulle det stå.. | |
| Intressant. Tack för återkopplingen... Om man nu själv skulle drabbas. | |
|
Jätte intressant, men då menar jag slarv av nippel!!! Har du hälsat på verkstad chefen? |
|
Philip.ahlqvist |
Hej, nu har jag fått samma problem med vår BMW GT 3 serie från 2014 att den visar Rött triangel på Bromssystem (stanna bilen försiktigt) kontakta jourservice, DSC ur funktion (körstabilisering ur funktion, kör försiktigt), döcktrycksindikator ur funktion. Och även att farthållaren inte fungerar. Bromssystem larmet kommer och går till och från. Varje gång vi stänger av bilen och startar så försvinner felkoderna och därefter uppstår felet igen efter ett tag. Ibland kan det ta 30 minuter och ibland kommer det direkt. Någon som har någon idé vad detta kan bero på och hur man åtgärdar det enklast? |
|
Hej, Det handlar antagligen om någon ABS-givare eller en rostig ABS-krans, kanske. Eller både och. En felkodsläsning är ett måste här. [Och ett litet råd: dubbelposta inte! Stjälper mer än hjälper ;)] /Lennart |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.