|
|
|
|---|---|
![]() 1.338 Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10 VW Golf GTI 16v -87 Jeep Cherokee -95 [SÅLD] 330iA Touring -02 [SÅLD] 316ti Compact -04 [SÅLD] |
Hej, för nån månad eller två sen tyckte besiktningsmannen att styrningen gick lite tungt. Fick rekommendation att kolla nivå. Lite låg var den allt. Inte tänkt så mycket på det, men kan nog tycka att han har en poäng. I samband med att jag servade bilen passade jag även på att byta styrservooljan. Nivån är exakt som den ska och tycker inte styrservot ger några direkta missljud förutom ett litet svagt malande. Men den går faktiskt lite tungt. Trots ny olja o.s.v. Har ni några rekommendationer till mig angående detta? Kan jag få bilen att styra lite lättare? Tycker jag läst ganska mycket, folk som bytt servo m.m men som egentligen inte fått nån skillnad. Kan det vara slangen under oljeburken som börjar sätta igen, eller finns det några andra spontana tankar kring vad det kan vara? Anders |
|
Finns ett filter i botten på behållaren men om det är igensatt borde pumpen låta illa då den inte får olja. Kan pumpen möjligtvis vara sliten invändigt så den inte ger rätt tryck/flöde? // Jonas |
|
![]() 13.403 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Jag vet att det fanns ett problem med styrservopumpen av typen LUK LF-20 som främst fanns på E46, men där var problemet oftast att drivaxeln gick av vilket gjorde att pumpen inte snurrade alls och du hade ingen som helst styrservoverkan (man kunde lätt se detta i styrservobehållaren i form av ingen cirkulation eller rörelse whatsoever där). LUK LF-20 ersattes av LUK LF-30. Men här verkar det inte handla om ett totalt bortfall utan endast en försämring. Som JcN säger så brukar styrservopumpen vara väldigt "kommunikativ" i form av att föra massa oväsen såfort något är fel som tex dåligt med olja eller inre defekter. Om styrservopumpen är OK och kan leverera rätt arbetstryck så är det enda jag kan komma på är internt läckage i steering rack (dvs att trycket läcker förbi packningarna och tillbaka och därmed går man miste om en hel del av styrservokraften). Säkraste är ju att tryckmäta styrservopumpen för att bättre ringa in problemområdet. |
|
Dock brukar BMW:s servo vara lite "tröga" i förhållande till många andra bilar, främst asiatiska bilar där servoverkan är väldigt stark och ratten lätt snurras med ett finger... Så det behöver inte vara något fel bara för att du tycker att servoverkan är lite svag, kan bero på vilka referenser man utgår från. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
Mini Clubman D -10 VW Golf GTI 16v -87 Jeep Cherokee -95 [SÅLD] 330iA Touring -02 [SÅLD] 316ti Compact -04 [SÅLD] |
Tack för svar sålångt. Mja, månne är den lite tyngre än andra bilar. Möjligt inre läckage då kanske som Slangen säger, men jag vet faktiskt inte hur jag ska göra för att tryckmäta servot. Man vill ju inte kasta pengar utan nytta och köpa ett nytt servo och åbäka sig med att byta bara för att finna att det inte blev bättre. Jag får fundera lite på detta en stund tror jag. A. |
Du kan inte tryckmäta själv. Kan och kan, allt är möjligt med tid och pengar :-) Man kopplar in ett tryckmätare och ventil i serie mellan pump och styrbox. Först mäter man pumpens kapacitet genom att låta motorn stå på tomgång och man stänger ventilen (endast under ett par sekunder) medan man läser av trycket. Är trycket under specifikation byter man styrservopump. Därefter undersöker man styrboxen. Motorn på tomgång och sedan blockerar tex idler arm så att den inte kan nå full-lock och vrider sedan ratten åt ettt håll så den går emot och inte går att vrida mer (under några sekunder) samtidigt som man observerar trycket. Sedan gör man samma sak fast åt andra hållet. Faller trycket eller det visar lågt tryck i något fall så är det indikation på internt läckage i styrboxen. Arbetstryck på en E34 ligger på 130 bar +- 13 bar. Så du behöver rejäla doningar för detta. Jag skulle vilja ha en manometer som går iallafall till 250 bar. Och slangar med arbetstryck på tex 300 bar (sprängtryck brukar då hamna runt bekväma 1000 bar). Och kopplingar för detta - så slangklämmor kan vi utesluta :-) Här gäller professionellt klämda hydraulslangar. 200 bar är inte att leka med. |
|
Min 528 var alltid lite trög även med ny pump, inte direkt så man styrde den med lillfingret. Har du inga oljud och den fungerar så hade jag inte brytt mig att besiktningsmannen tycker att den är trög. Det enda viktiga är att ratten går tillbaka när man släpper den så bilen går rakt annars ska de inte anmärka på servot i sig. |
|
Tack för förklaring Slangen. Jag är händig med bilen, men detta är över min kompetens. :-) Delorian, han svänger tillbaka som han ska. Jo han ger ett litet svagt Mmmmmmh-ljud under vridning av ratten men det är mer ett ljud av karaktären "jag jobbar på" snarare än "jag mår dåligt". Så jag får väl vänja mig. :-) Har ägt bilen i många år (mellan 22 tusen mil och snart 30 tusen mil) och har egentligen alltid hört ljudet men inte funderat sedan jag fick kommentaren. A. |
Tack för svar sålångt. Mja, månne är den lite tyngre än andra bilar. Möjligt inre läckage då kanske som Slangen säger, men jag vet faktiskt inte hur jag ska göra för att tryckmäta servot. Man vill ju inte kasta pengar utan nytta och köpa ett nytt servo och åbäka sig med att byta bara för att finna att det inte blev bättre. Jag får fundera lite på detta en stund tror jag. A. |
|
Att det är ett ljud när du vridet på ratten är normalt, när min gav upp så hade man ett rejält skrapande ljud från servot. |
|
Delorian, det lät alltså rejält jäkla illa i ditt fall? Alltså påtagligt illa? Min liksom "hummar". Eller kanske "morrar" lite svagt. Men det torde vara normalt arbetsljud (givet miltalet också kanske). A. |
| Upplever du att det är problem att styra bilen när du ska fickparkera? | |
Nej, inte problem, men jag får ta i märkbart. Ratten upplevs som trög, helt klart. Viss bias finns då andra bilen är en Jeep Cherokee XJ 95'a som man styr med lillfingret även vid parkering. Men trots allt, ja, trög vid parkering, i övrigt inga problem tycker jag. /A |
Knepigt läge. En mätning skulle ju ge info om det är meningsfullt att byta styrservopumpen eller inte (vilket i detta fall får anses som en enkel och billig reparation). Annars är det ju isåfall troligtvis styrväxeln. Är det styrväxel så är det ju större reparation och kostnad (både material och tid). Evnetuellt finns det reservdelar för renovering, men det är ju typ 50/50 chans att det bara att utbytbara delar som slitit ned sig. Att köra vidare ser jag som relativt riskfritt (sålänge det inte börjar dyka upp metallflagor, oljan luktar bränt och liknande). Oavsett så tror jag en eller båda komponenter behöver bytas oavsett. Så antingen gör du ett test för att veta mer exakt vad du har framför dig. Om man väljer att reparera det omedelbart beror ju på många faktorer som tex bilens övriga skick, planer för bilen, krav på tillförlitlighet/tillgänglighet av bilen och så vidare. Eller så kör du helt enkelt vidare med vetskapen om att styrservon kan bli sämre och sämre med tiden och fungera riktigt dåligt (500 mil, 1000 mil, 10 000 mil vem vet). Den skulle också kunna börja läcka och börjar det bli för mycket läckage så måste du såklart åtgärda det. Försöker komma på något annat (enklare/billigare) som kan vara felet, men kan inte komma på något. Försöker även komma på något enklare test man kan göra, men kan inte komma på det heller. Enda jag kan komma på är att ta sig en titt i styrservooljebehållaren med motorn på tomgång (har du max nivå är det risk det skvätter ut en del), det ska inte vara massa luftbubblor (kommer ihåg en trasig/läckande styrservopump som orsakade det). Jo, en sak till - prova att hissa upp framvagnen och med motorn avslagen prova att vrida på ratten fram och tillbaka (fulla rattutslag). Om det är trögt här så är det något i det mekaniska styrsystemet som orsakar trögheten (på tex Volvo S60 mfl så händer det att rattstången börjar kärva och man får symptom precis som att styrservot inte ger den kraft den borde). |
Tack för ett gediget svar Slangen - uppskattas verkligen! Kan svara helt kort att det du slutligen nämner, att hissa framvagn och styra fulla rattutslag är testat. Jag gjorde detta i samband med byte av styrservooljan och i syfte att liksom "lufta" systemet. (Med behållarens lock öppet) Med motorn avstängd i det läget går det mycket lätt att styra båda hållen. Med motorn påslagen i det läget går det extremt lätt att styra båda hållen. Jag tror som du säger, jag kör vidare helt enkelt och jag bevakar läget för eventuell doft/missljud/försämring (ökad tröghet) alt läckage. Just nu är det liksom status quo. Normaltrögt och inget läckage. Ska dock testa detta med att kolla bubblor/rörelse i vätskan etc vid styrutslag. P.S Ingen som har teorin (som jag läste på nåt engelskt forum) att nån eventuell returslang eller liknande är muggig och "trögar till det" avseende vätskans flöde? D.S Anders |
Satt och funderade också på det där med igenkläggade slangar (och vad som händer)... Om det är igensatt på trycksidan så skulle det ju tänkas att det byggs upp ett mycket högt tryck före restriktionen och kvar blir ett lägre tryck efter restriktionen (om jag tänker rätt såhär på kvällen), då får man ju sämre effekt i styrservon. Även här går det ju att koppla in sig med ett t-kors med monterad manometer och mäta trycket vid olika punkter i systemet (men det kräver ju utrustning och tid). Men det är ganska osannolikt det där med igenkläggade slangar, jag kan faktiskt inte dra mig till minnes att jag hört talas om något sådant fall. Fast å andra sidan... Det finns ju en del hard lines i systemet. Tänker bara på min E87 - där vet jag att den hardline som är i mitten av detalj #3 är riktigt rostig Länk Rost gör att metallen sväller och man skulle ju kunna tänka sig att här införs en restriktion och detta är ju på trycksidan. Angående igenkläggad retur så skulle man ju kunna köpa en M16-banjo med lagom längd slang (med diameter som passar mot reservoaren) och "kortsluta" all retur som sitter där idag och använda denna temporära slang. Är det lika trögt då, ja då vet man iallafall att det inte är igenkläggat i returen (man får ju naturligtvis rengöra och dubbelkolla att styrservobehållaren är som den ska). Men detta är lite jobb och viss kostnad, och jag tvivlar på att det är returen som är igenkläggad (om något är igenkläggat överhuvudtaget). |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.