|
|
|
|---|---|
|
Hejsan, Det börjar bli dags för mig att byta upp mig från min E46 och ett av alternativen är en E63 650CI, vilket jag har gått och trånat efter i många år. Grejen är att jag är extremt lättlurad då mina kunskaper om vad man bör ha i åtanke inte är speciellt djupa - det finns ju tyvärr inte längre M-test så man kan inte få hjälp via den vägen. Om vi jämför dessa två, varför skiljer det sig 50000:- mellan dom trots att den dyrare har gått ~1300mil mer? Den billigare är ju dock import och saknar HIFI paketet. Den dyrare är svensksåld och handlaren (auktoriserad BMW) jag snackade med sålde den som ny samt till ägare #2, den är även servad och skött hos dom. 230K Länk 279K Länk Är inte 279K ett jäkla överpris? Eller är den rätt prissatt trots att flera andra 650CI med likvärdig utrustning ligger 40-50K billigare? Det är ett köp som jag tänkt att behålla i många år då jag inte kör mer än 350-500 mil per år och gillar att behålla det jag tycker om. Vad jag förstått så har E63 inga större rostproblem heller? Det fina med den första bilen för 230K är att den redan estetiskt ligger mig i smaken med svarta fönsterlister och 20" Vossen. Så jag slipper foliera och köpa nya fälgar. Fördelen med den dyrare är att den känns mer som ett tryggt köp och har det största högtalarpaketet, vilket jag kan uppskatta. Dock vet jag inte om stereon behöver vara dålig i den billigare. Jag är ju t.ex. jäkligt nöjd med H/K paketet jag har i min 15 år gamla E46. Jag är absolut öppen för BMW Coupe i andra serier om E63 kan vara en huvudverk att äga. Jag uppskattar alla tankar och synpunkter :) | |
|
Det första jag tänker när jag ser priserna, är , varför inte en M6 om du ändå inte kör mer än 300-500 mil per år? Dom har stora stereon (och mkt annat) som standard. Förvisso dyrare att äga på alla sätt, men med 500mil/säsong handlar det inte om mycket pengar. Och & andra sidan, 650 motorn är en kanonmotor, den lider inte av problem som tidigare (645/545) led av. Och det är en jäkligt snabb bil :) Den för 230 kan jag inte se, men den för 279 ser ut att vara i ett jäkligt sjysst skick! Min rek är att alltid köpa så orginal, och så välskött som möjligt. Du kan sätta på eftermarknadsgrejer själv, och sälja orginal eller eftermarknadsgrejerna när du tröttnat. Att byta hjul gör skillnad, men prova först, för många gå ger blir det sämre körupplevelse. Angående stereon, så är min upplevelse att BMW:s standardgrejer är dåliga. HiFi proffesional (stora) i e63, är ett jäkla fint ljudsystem, detta hade jag haft som krav. Men du får provlyssna standardstereon innan du köper. Är du omkring skåne så kan du få lyssna på min proffesional. 6serin har väl inga sjukor förutom el..? Det kan förekomma varningar för kurvljus osv(när man tvättat) och dom belysta instegslisterna kan rosta inifrån och sluta lysa. Det är vad jag vet är vanligast :) Maila iaf transportstyrelsen för fullständig ägarhistorik, ta ett utdrag från närmaste bmwhandlare för att få loggad servicehistorik/garantiärenden , eller använd: Länk Och stäm av med servicebok/kvitton. Har du långt till bilen du vill kolla på, så ring tidigare ägare, där bör du få en ärlig beskrivning ? :) |
|
|
Tack så jättemycket för ditt svar, Patrik, jag uppskattar det! Det här med M6 är något jag faktiskt gått och funderat på, även om det kanske är lite "overkill" för mig. Men jag har dragit iväg ett PM till dig här med lite frågor om M6, hoppas det är ok! Den för 230K blev nog såld, jag får helt enkelt se det som ett tecken på att jag inte skulle ha den. Det dykte upp en fullmatad lågmilad 650i här om dagen som i princip är i nyskick, men jag tycker LCI/Faceliften förstör hela karaktären på bilen. Det skulle väl så fall vara om man kunde byta bagageluckan till PRE-LCI, men det måste vara en dyr och onödig historia?! Länk Känns väl som ett bätte köp med den för 279K och lägga mellanskillnaden på ett par roligare fälgar. (Tycker denna designen är jävligt snygg Länk Detta kanske hör hemma i värderingsdelen av forumet, men den för 279K är inte överpris eller? Länk Den för 230K hade t.o.m. gått ~1300 mindre mil samt vossen fälgar (kostar typ 20K+), dock var dem bilen import och saknade stora stereon - men ändå, 50K i skillnad mellan dom. Känns spontant att jag ska vara glad om man själv skulle lyckas sälja bilen för 250-260K dagen efter köp på 279K. Man kanske kan pruta in en sänkning fjädrar (sänkning på typ 30/25MM) och AUX-IN installation i det priset. Skulle vilja foliera de grisfula chromade listerna runt rutorna i svart med, kommer kosta runt 3K. Tur i oturen med rosten på instegslisterna att de borde inte ha någon kontakt med karossdelar utan bara plast runt om? |
|
|
Tjenare! Jag ska strax besvara ditt PM :) Angående bakluckan, så är LCI eftertraktad, tror du har lätt att byta mot en av den gamla modellen, men isåfall behöver du det tredje bromsljuset, som sitter uppe i bakrutan på äldre bilar, och inte i bakluckans övre kant, som i nyare :) bilen kanske varnar för trasig lampa? Spannet på priserna är enormt på just 650. Jag kollade blocket nyss, och för dessa pengarna får man en cabrio, man får också 650 för som billigast 150, men det är grisen i säckenvarning .. men 200-260 verkar vara vanligt, och då dom du kollar på verkar finare och med lägre mil. Tycker du den för 305 är värd 305, så kan den för 280 vara värd 280, då den faktiskt har rullat mindre. Rosten på instegslisten är på insidan, det är kretsen/kretskortet som rostar-därav slutar den lysa :) |
|
|
Fälgarna du länkade till ser bra ut, det är den modellen som finns på senaste 6-serien, bra val för att få sin äldre bmw att se nyare ut :) AUX är enkelt att montera, du klarar det själv, dock kan det kosta en tusing att programmera, jag har gjort det i samband med service! Skulle JAG sålt min m6 idag, så hade JAG kollat efter en 650 i cabrioletutförande, prioriterat låga mil eller få ägare (helst både och) och stora stereon och sportstolarna. Riktpris 250 tusen, jag vill ju kunna sälja för utan att prisdumpa :) men å andra sidan, jag är i te van vid 650 och vad dom kostar. |
|
|
Känner till en ev kommande försäljning av en svensksåld M6 cabrio -07 med få ägare:) |
|
|
Patrik: Ahh det är lag på att ha ett bromsljus i mitten av bilen också? Fan va jobbigt, lägger nog helt ned idéen att konvertera LCI till vanlig. Hittar jag min dröm 6-serie (Fullutrustad, svart lack/röd interiör) så kanske jag kan leva med att det är en LCI ändå. Tycker dom fälgarna är grymt snygga men jag snackade lite snabbt med en snubbe som har tryckt på dom på en E63 och tydligen skulle det vara ett helvete att få dom att passa. Skall kolla närmare varför (han är tysk med knackig engelska), kanske behöver svarva insidan av skärmkanten? Det får nog bli replica fälgar så fall. Sedan så är originalfälgarna löjligt dyra; känner inte att lägga över 40K bara på fälgar haha. Skönt med att det enda rostproblemet är i instegslisten, den sitter ju inte i någon karossdel - det hade varit ett betydligt större problem. E46 som jag idag har, har ganska grova problem mer rost. Synd på en i övrigt jävligt fin bil. Det är det största anledningen till att jag vill byta bil; att jag blir så jävla ledsen att hålla på med rosten. Omlackad för 2 år sedan och börjar redan komma tillbaka på vissa ställen. Lika bra att göra sig av med den innan det börjar se förjävligt ut. Jag instämmer att riktpriset borde ligga någonstans runt 250K. Den för 280K kan man nästan förstå då den är i i mint condition och säljes av auktoriserad handlare, men fan 280K är något/några tiotusen för mycket. Jag är dock inte mycket för cabrio, det får bli coupe för min del :) Tycker coupe är jävligt sjysst när man har panoramataket. Tack i alla fall för hjälpen med dina svar, oavsett om det blir 650 eller M6 så verkar det i vilket fall att det är en jävligt fin bil man köper. Pula: Tackar men jag är bara intresserad av coupe :) |
|
|
AlexW: Du har inte funderat på 635d? Snabb, nästan som en 650 men drar hälften i "soppa". Det hade nog varit mitt val om jag letat e63. För övrigt så skulle jag inte kunna tänka mig en coupé som sommarbil efter att ha ägt cabbar under 10 års tid. Och du behöver inte veva ner rutan varje gång du vill höra motorljudet;) EB |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.