AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
972

Varför säger min bil att den överhetta fas det fortfarande känns kall?

Visa användare
6
Hitcorz
E39 528 - 97
Jag behöver hjälp med mitt överhettnings problem. Idag överhettade min e36 från ingenstans. Efter jag fick tagit mig hem tömde jag kylsystemet och kollade efter läckor men hittade inga. Jag fyllde systemt igen och tog en test rond allt kändes normalt, temperatur gick upp sen stannade den där den ska. Men efter 15min gick den från normal temperatur till överhettnings fältet där lampan tänds på under 10 sec.

Det konstiga är att när man sätter ac'en på max temperatur kommer det ut kall luft som om bilen vore kall. Och när man öppnar huven känns motorn inte varmare än vanligt. Slangen in i motorn är kall och slangen ut är varm. Radiatorn är inte häller varmare än vanligt.

Så nu undrar jag om någon av er hade kunnat har en aning om vad felet är?
Ps ursäkta för dyslexin
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Välkommen!

Jag nämner det redan nu (då många glömmer det) - när du väl lyckats hitta anledningen till ditt problem så glöm inte att skriv här i tråden vad det var, hur du hittade det och vad du gjorde för att åtgärda det - så vi alla kan ta del av den infon

:-)

Jo - som så mycket annat i livet så kan det finnas flera anledningar till detta beteendet.

Worst-case är ju att topplockspackningen är trasig, eller en spricka i toppen (eller både och).

Det kan vara en strulande termostat, men de brukar oftast fastna i öppet läge vilket får motsatt effekt av vad du upplever (dvs att motorn har svårt att komma upp i arbetstemperatur främst då på vintern).

Det kan vara en strulade kylarfläkt.
Om temperaturökningen skedde medans du körde kan vi utesluta detta (då kyls kylaren av fartvinden och kylarfläkten behövs inte).
Om temperaturökningen skedde i bilkö eller långsam körning så kan det vara kylarfläkten. Om man tex kör en varm sommardag på tex 90/110-väg och sedan plötsligt ställer sig i bilköer (tex in till Malmö på eftermiddagar) och man har en icke-fungerande kylarfläkt så kommer temperaturen gå upp väldigt snabbt och man får det beteende du beskriver. Däremot om man kör och håller konstant fart på typ 50 km/h eller högre så kommer temperaturen att sjunka till normal nivå igen och hålla sig där så länge man kör.

Det kan också vara att kylarsystemet inte är tätt, dvs att det någonstans finns en spricka eller dylikt. Man brukar dock se något typ av spår av kylarvätska eller iallafall att nivån sjunker om man har detta problem.

Det kan också vara en halvt havererad vattenpump. Eller ett eller flera impelleblad är skadade eller nedsatt/intermittent funktionalitet hos vattenpumpen. Vill minnas att vissa av dessa motorer har de ökända plastimpellervattenpumparna som alltid går sönder (ofta förr än senare).

Det kan också vara en halvt igensatt kylare. Det brukar dock komma mer smygande och inte så hastigt (såvida inte något gick sönder som tex impellerbladen och saker och ting satte igen kylaren på kort tid).

AC-systemet är helt fristående system från motorkylsystemet (de har inget med varandra att göra), vilket betyder att motorn kan vara glödande het men AC-systemet kommer ändåså att kunna leverera iskall luft.

Men jag antar att du menar att du sätter klimatanläggningen på högsta temperatur men du får ingen varmluft ut ur luftutsläppen?

Det där kan bero på att du fått in luft i systemet vid den senaste överhettningen. Du säger att du tömde systemet och fyllde på igen. Du har med största sannolikhet nu luft i ditt kylarsystem. Försök iallafall att lufta systemet. Problemet är ju att du troligtvis har en defekt i ditt kylarsystem som troligtvis kommer att störa din luftning (tex om det har en spricka så kan det komma in luft den vägen eller om topplockspackningen är trasig så kan få ett beteende som påminner om luft i kylarsystemet).

@Hitcorz : När inträffade överhettningarna? Var det medans du körde (över 50 km/h) eller var det när du stod stilla?

@Hitcorz : Vilken slang är kall? Det ska inte finnas några kalla slangar i kylsystemet, bara varma och mycket varma slangar. Om du har en IR-mätare så prova gärna den på kylarslangarna - då får man en bättre och säkrare kvantifiering av temperaturen (än bara att det kändes kallt och varmt).

Peka gärna ut i skissen nedan vilka slangar du menar.
Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Både inlopps- och utloppsslangen mellan motor och kylare skall vara varma om cirkulationen fungerar, dock skall slangen från motor till kylare vara varmare än den som går från kylare till motorn.

Gissar också på luft i systemet som gör att termostaten inte öppnar riktigt och/eller defekt vattenpump - impellern kan ha lossnat från axeln (inte helt ovanligt om det är plastimpeller) och då blir det inget eller i bästa fall dåligt flöde på kylarvätskan.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@Hitcorz : Lyckades en verkstad åtgärda problemet varför E36'an överhettade? Vad var problemet?
E
1.156
E
320 ci cab -04
Håller till 100% med om vad du skriver här:

"Jag nämner det redan nu (då många glömmer det) - när du väl lyckats hitta anledningen till ditt problem så glöm inte att skriv här i tråden vad det var, hur du hittade det och vad du gjorde för att åtgärda det - så vi alla kan ta del av den infon"

Så här gjorde jag och jag vet att minst ytterligare en person har haft nytta av det:

Länk

E
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.