AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
11.945

svajig och instabil

Sida 2 av 3
ex
231
extravagant77
325i Touring E91 2006
Några reflektioner: Köpte min E91 2006 i vintras av någon i Göteborg. Resan hem till Stockholm var nått av det svajigaste och läskigaste jag gjort vad gäller bilkörning. Bilen flängde hit å dit mer eller mindre okontrollerat. Detta vid farter över 90-100 km/t. Inte alls vad jag förväntat mig av en BMW (ägt Volvo innan). Det blev sen inte bättre hemma här i Stockholm. Så fort man gasade på på E18 etc så upplevde jag samma sak konstant. De vinterdäck som då var på var ett par Hankook av olika typer samt med olika mönsterdjup på. De bakre var helt utslitna medans de främre var i princip helt nya. Tyckte inte det var värt att köpa 4 st nya däck då de främre var helt nya som sagt. Bak la jag på Nokkian 8 dubb. Det svajiga beteendet, spårkänsligheten m.m. försvann nästan helt. Vid däckbyte till sommardäck var det ungefär samma visa. Ägaren innan hade blandat hejvilt vad gäller däcken. Känsligheten var dock inte lika markant. Hu som beställde jag 4 st Continental conti sport 5 samt gjorde hjulinställning och nu tycker jag att bilen beter sig som en bil ska göra. Man känner total tillit till den vid högre farter

Detta va bara ett inlägg utan några värderingar till vad som hjälper bäst vid spårkänslighet etc.
Jc
570
JcN
Bmw 520da F11 -14
Opel Astra -02
VW Polo -03
Såja, nu har jag avklarat ett par mil motorväg och det är en helt ny bil. Komfortmässigt är den helt förändrad. Tyst, inget durande i ratten, vibrationerna i stolen från 100km/h och uppåt är minimala.
Bilen är även kursstabil. Inte längre att man känner man behöver vara på sin vakt utifall man helt orimligt ska behöva parera åt höger eller vänster för att bilen sticker. Tråkigt bara det ska behöva kosta 7700:-...men hellre det än att tycka att bilen från 2014 är sämre komfort/körmässigt än min gamla E91 med M-sport. Aldrig mer RFT.

// Jonas

Hej!

Jag testar att väcka en gammal-tråd här i hopp om hjälp.
Jag upplever liknande symptom som många nämner här.

Bilen är hemsk att köra, mycket obehaglig i hastigheter 100+.
Tyvärr pendlar jag ~6mil på E4'an varje dag med...

Problemet, den är extremt svajig, vindkänslig, spårig? You name it, det går bannemig inte att köra rakt. Ägt bilen i 4 år, och det var förra året som detta fenomen uppstod.
Däckverkstäder & BMW själva påstår att det inte kan vara däcken som är problemet.

Jag har bytt Styrstag fram, bilen är något sänkt med D2 coilovers som rullat max 1000mil, endast sommar-mil. Tre hjulinställningar gjorda, senast förra veckan.
225 däck fram, och 255 bak, fälgar äkta BBS Style 313 Performance.
Däcken är från 2012 & 2013, bra mönster. Vinterdäcken som aldrig används mer än i test syfte är från 2009.

Har inga missljud ifrån bussningar eller klonkande.

Kan verkligen båda min hjul uppsättningar vara så torra/hårda/dåliga så bilen blir en kåtsnok i 100+km/h? Besiktningen har den gått igenom utan problem när jag haft dessa problem, så inget som är glapp enligt dem själva.

Tack & ursäkta bibeln.
MvH
Jonathan
Ni
958
Nip
320i-04
Hur passar tidpunkt för sänkning in på att problemen började?

Men jag känner igen ålningstendenserna och litar inte på min bil heller hur den kommer uppföra sig i kritisk situation. Bara passera mittlinjen gör att man behöver vrida rätt ratten osv.

Körde på 225or först, men sedan jag gick tillbaks till 205 vart det rätt ok. Tänker dock inte på det som förr.
Bilen sänktes för nästan exakt två år sedan, och det var förra året som problemet började med instabiliteten.

Värt att nämna, däcken fram är av annat märke än bak. Behövde fräscha upp en bakfälg, efter detta så hade däckfirman slarvat bort däcket och köpte ett nytt åt mig, så jag har två av samma märke bak, men 1 är från 2013 och det andra 2017 antar jag.

Men problemet beter sig på vinterdäck också, 17" 205 runt om.
Dock är dessa från 2009 som sagt, men alla 4 är iallfall Nokian hakkapeliitta.

MvH
J/
Visa användare
504
Yeddheng
Z4 M Coupé -07
Vad är det för modell, vilken årsmodell och hur långt har den rullat?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Läs mitt första inlägg i tråden... ;)

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
@Yeddheng - Det är en E90, 325i från 2006. Rullat 15 000 nu.
Däcket bak är Accelera, fram Rockstone Radial.

Har också 15mm spacers bak, men inga fram.

@Johan B, Har gjort det. Jag har bara fått höra att det absolut inte kan vara däcken, av både däckmontörer och diverse verkstäder. Tycker det är konstigt att den beter sig likadant på vinterdäcken som sommar. :-/
Me
61
Meatos
BMW 335i -07
Testa utan spacers, min e92 335 blev väldigt spårkänslig med 10mm spacers runt om.
235 fram 265bak
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jag skulle tippa på främre bussningarna bakre bärarmarna.

När de blir dåliga blir bilen som en kåt orm på vägen... ;)

Mvh
Johan B

@Meatos - Tack, får testa utan Spacers och se om det gör något.

@Johan B - Länk - vilket av dessa är det du tror skulle vara dåligt?

Upplever inte att bilen drar något vid hård acceleration, inte några missljud från bakvagnen heller, brukar det inte gnissla eller klonka (oftast) om det är något som är tokdåligt? Har försökt tidigare att bända på alla bussningar, och tycker att alla (även fram) beter sig likadant.

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Ok, jag misstolkade det som att det var en E46:a och bakvagnarna ser lite annorlunda ut på E90 och då kan man kanske inte "översätta" bussningarna rakt av.

Men om jag får "översätta" lite fritt skulle jag säga bussning nr.10 på denna bild:
Länk

Kullederna var ju iofs en klassiker på lite äldre BMW - när de blir dåliga (och de blir de förr eller senare) blir bakvagnen sladdrig.
Nr. 3 på bilden:
Länk

Mvh
Johan B

Lo
114
LoLzer
I3s 120ah -19
520D Touring -07
325D Touring -09
Seat Leon Cupra 290 -16
Minns mycket väl att med däcken jag fick med min E91 det var Bridgestone icke RTF 225/45/17 fram och 255/40/17 bak (OEM fälgar). De betedde sig som skit efter vägen och man trodde nästan att man hade blivit sjukt dålig på att köra bil.

När jag bytte till vinterdäcken första svängen (Nokian Hakka 7 Dubb 225/45/17 runtom) så försvann problemen helt och numera har jag vinterdäcken på OEM 17'' fälgarna och det är fortfarande inget som helst problem.

Nuförtiden kör jag 19'' på sommardäcken 225/35/19 fram och 255/30/19 Bak (ABS Fälgar) Continental sportcontact 6 och har inga som helst problem med spårkänslighet längre.

E9X verkar vara lite känsliga när det gäller däck iaf. Då bakdäcken nu verkar har slitits en hel del mer än fram kommer jag iallafall byta till likadana nya. Sen nästa sväng byta alla 4 däck om det behövs. Lite synd bara att man valde relativt dyra däck från början men då de är fantastiska däck så vad ska man göra :)
Tjena! *bump*

Efter att jag köpt fyra nya sommardäck så blev bilen lite bättre, lite..
På motorväg med lite vind så får man panikartat hålla i ratten och korrigera konstant, flyger som en vante.. räcker att man ska passera en långtradare och bilen börjar nästan vibrera.

Har fortfarande inga missljud från några bussningar, kollat över mina coilovers och alla inställningar är korrekta. Beter sig identiskt på mina nya vinterdäck på 17" fälg.

Skulle uppskatta alla tips, tack!
bl
2.294
blixten
325i -88
Alla inställningar är korrekta säger du, menar du hjulvinklar då ? Låter som att hjulvinklarna står fel. Det kan också vara så att hjullagren är dåliga, men inte så dåliga att det märks när någon försöker känna om det är glapp.
@Blixten

Korrekt, coilovers inställningarna är satta inom rimlig nivå fram & bak (hårdhet - allt jag kan ställa in, utöver höjd såklart. Ingen camber etc).

Vid hjulinställning har det varit OK, det har väl påpekats 1 - 2 gånger att vänster bak har haft en annan toe. Om jag minns rätt, men detta har de rättat. Kan det vara slitet så att toe ändras tillbaka till felaktig när man kör en kort sväng?
bl
2.294
blixten
325i -88
Ofta brukar man ställa toe vinklarna till noll, men det finns ju vanligtvis ett visst toleransområde som sträcker sig från + (toe out) till - (toe in).
Om dina toe vinklar har ställts i ytterkant på toleransområdet, så att det blir för mycket toe out, så kan bilen bli instabil vid körning rakt fram. Det är ur riktningsstabil synvinkel bättre att ha en aning toe in än toe out.
Det brukar vara positivt för köregenskaperna att ha viss negativ kamber fram och bak. Fram brukar inte gå att justera på bmw, men bak är helt ok att ha upp till minus 1,5 grader utan att det blir något ökat däckslitage.

Bara för att du inte hör missljud från bussningar så innebär det inte att bussningarna är ok.
@Blixten

Okej, har provat att bänna på diverse bussningar samt då inspekterat dem. Inga är spruckna eller visar att de på något sätt ska vara dåliga.

Dock har jag bara kollat "yttre" bussingar, inga som sitter i "subframe".
Vid accelaration eller hård inbromsning så märker jag inte av att bilen drar åt något speciellt håll heller.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Har du fortfarande olika däck fram och bak?

Om så är fallet - testa med samma däck fram och bak och gärna av lite bättre kvalitet än de du angav innan...

BMW ÄR känsliga för både olika däck fram och bak och däckval!
Mycket mer känsliga än många andra bilmärken.

Om bilen har rullat +15.000 mil och du inte hittar några fel efter att ha bytt däck, är det troligt att diverse bussningar/leder etc. är för slitna.
Den enskilda komponenten kanske inte ser dålig ut men ändå flexar lite för mycket och då kan det totala spelet i alla leder/bussningar tillsamman bli för stort.
Så var det på min E46:a när jag bytte "allt" i framvagnen - kunde inte se något enskilt fel på någon komponent innan men efter bytet var bilen stabil som en klippa igen efter att ha varit allmänt småinstabil...

Kan man visuellt se att någon del i fram- eller bakvagnen är för dålig, brukar man ha känt det i bilens uppträdande ganska lång tid innan!

Mvh
Johan B

mi
225
mikboi
F34 330i xdrive M-sport -18
Vet att det är en gammal tråd men tänkte oxå byta ut mina rft sommardäck och kollat på Hankook Ventus S1 Evo 2 K117 225/50 R17 98Y XL AO SBL.
Detta är ett AO däck och har 65db endast. Jmf med 70/71db för icke AO.
Stämmer detta att det är ett tystare däck?
Nån mer som kör på hankook och är nöjd?
Själv har jag haft ventus prime 2 och 3 till andra bilen och de har funkat finfint.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.