AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
11.944

svajig och instabil

Sida 1 av 3
Da
6
Davidg
320 i 2007
Hej
satte på nya bakdäck på min 320i m-sport 2007
efter det blev bilen svajig känns som den "ormar" sig när man kör efter landsväg
hankook ventus s1 evo 2 heter dom nya bakdäcken
pirelli p zero som framdäck
har bytt bägge styrleder och styrstag + framvagnsinställning på bmw
tacksam för svar och ideer
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Är det stor skillnad i mönsterdjup mellan fram- och bakdäcken?
Om framdäcken är slitna är de mycket styvare i gummit mht litet mönsterdjup = bilen blir instabil då bakvagnen rör sig i sidled mer än framvagnen.

Kan vara främre bakvagnsbussningarna som gett upp i samband med att du hissade upp bilen, brukar hålla typ 14-15000 mil eller så. När byttes de senast?

Annars kan det vara så enkelt att dina fram- och bakdäck inte lirar ihop - vanligt på BMW när man blandar olika däck fram och bak...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
X1 Sdrive 20i M-sport LCI -13
Suzuki Ignis Sport -04
Du kanske tom har RFT-däck fram?

/Jonas
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Varför sätta på däck bak som har helt annan mönster typ än fram?
Er
434
Erik__W
535i/5 M62B44 -97
530iM -02
325i Touring -89
Vad kör du för däcktryck?

Da
6
Davidg
320 i 2007
azkikr Det är inga rft däck fram

gaspo tanken var/är att gå över till hankook men man vill ju ha ut milen på alla däck också

Johan B hur menar du med att bmw inte tycker om olika däcktyper?
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Min e91 betedde sig som en kåt orm med fel vinterdäck, inga som helst problem med sommardäcken, så jag tror på teorin om fel däck/däck som inte lirar ihop.
Da
6
Davidg
320 i 2007
men vilka däck är då "rätt" ?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Du bör ha exakt samma däckmärke och däckmodell fram och bak för att vara säker på att du inte får dylika tendenser.

Olika däckmärken/modeller har olika styva stommar, olika gummiblandingar och olika däckmönster - sammantaget ger det olika egenskaper hos olika däck, vilket BMW-bilar är känsliga för.
I vissa undantagsfall kan det fungera med olika däckmärken/modeller fram och bak, men det vet man först efter man provat.

Generellt bör du sätta de "styvaste" däcken bak för att inte få nervös väghållning om du nu inte vill byta alla däck samtidigt till samma modell. Så prova att skifta fram- och bakdäckens plats och se vad som händer.

När byttes främre bussningarna till bakvagnens bärarmar senast?

Mvh
Johan B

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
...ett tillägg:

Det kan i vissa fall räcka med att bakdäcken är nya med mycket mönsterdjup och framdäcken är halvslitna med "lite" mönsterdjup för att få nervös väghållning, även om däckmärke och däckmodell är samma.
Det brukar gå bättre om det är tvärtom - dvs. slitna bakdäck och nya framdäck (på torrt, i väta blir det tvärtom).

Mvh
Johan B

Ja tyvärr. Sätt de gamla däcken bak så slipper du problemet eller när du köper nya däck bak så se till att det har styvare stomme om det är möjligt.
Ett gammalt känt fenomen.
Visa användare
23
TETOVA
Bmw 335i(E92) Performance
Är din bil x-drive? om det är stor skillnad på rotationen på fram och bakdäck kan bilen bete sig på de viset du beskriver... Hade samma problem med min...
Ni
958
Nip
320i-04
Jag skulle då sätta samma däck fram - alltså köpa två nya där också.
Kan bli hur konstigt som helst i kritiska situationer annars.

Känns som rätt ände att börja nysta upp problemet. Fel ställe att snåla, det är så stor del av körupplevelsen.

Sätta slitna Pirelli bak?

Det satt några Pirelli Power(eller liknande namn) på min när jag köpte den, och de lät inte kul heller som slitna. Lite som att varva upp och ner en turbin när man växlade i hastighet.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Min tanke var att man testar med de mest slitna däcken bak - är den fortfarande slingrig då, är det något annat problem (troligen främre bärarmsbussningen bak om den inte är bytt nyligen).

Blir bilen stabil med slitna däck bak - köp två nya däck av samma fabrikat/modell som inhandlades innan bilen blev instabil. Därefter bör bilen vara harmonisk i väghållningen och man kan njuta av att det är nya däck runt om... :)

Mvh
Johan B

Transocean
@ davidg
gaspo tanken var/är att gå över till hankook men man vill ju ha ut milen på alla däck också

Har du en M-sport så skall du ha bredare däck bak. Om du har lika däck runt om och har satt bakdäck fram då framdäcken var slut får du problem....
Da
6
Davidg
320 i 2007
Tack alla för goda råd
problemet var/är dom nya bakdäcken
satte på mina gamla 17 tummare och fick tillbaka allt igen nu pratar vi BMW igen =)
vet inte inte om det blir bättre om man byter till nya framdäck eller om jag måste köpa 4 nya däck vilket märke skulle ni rekommendera isåfall ?
tack igen för hjälpen =)
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Hade köpt Hankooken fram också. Dom har ju fått fin fina recensioner. Jag har kört med den gamla modellen som hette S1 evo bara. Var grymt nöjd med dom. Hade pirelli p zero innan dom. Gillade Hankooken mer!
Da
6
Davidg
320 i 2007
Har slängt på nya hankook fram oxå
Nu funkar allt som vanligt igen :-D
js
1.928
jsn
i5 m60 -24
Skönt! Grattis :)
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Samma effekt som när jag provade att ha vinterdäck bak och sommardäck fram, bara det att det vart mycket värre. Bilen kändes helt livsfarlig.
Olika hårda/styva däck = inget bra!
Jc
570
JcN
Bmw 520da F11 -14
Opel Astra -02
VW Polo -03
Hej!

Har sedan jag köpt min 520da-14 upplevt att bilen skakar endel vid motorvägsfart 110 km/h och uppåt, främst i stolen men det kan fortplanta sig till ratten. Tyvärr inget jag upplevde vid provkörningen...
Tänkte då att självklart behövs en balansering, främst bakhjulen. Ringde BMW, fick detta utfört på alla fyra hjulen och det märkliga är då att jag tycker det är värre efteråt.

Som TS skriver så tycker jag också att bilen kan bete sig lite lurigt. Inte alls kursstabil och vill orma sig fram på motorvägen. Däcken som sitter på nu är slitna Bridgestone Turanza ER300 bak och fräscha Continental Premium Contact 2 fram. Båda är RFT enligt vad jag vet. Efter jag läst och begrundat denna tråden så ska jag imorgon få bytt till fyra nya Michelin Primacy 3 101W (ej RFT). Har 225/55-17 runt om på orginalfälg. Allt görs hos en oberoende däcksfirma som jag har gott förtroende för.

Återkommer med utvärdering.

// Jonas

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.