|
|
|
|---|---|
|
Hej, Verkar ha ett litet läckage av kylarvätska tyvärr. Har googlat etc, men ställer även fråga här för att vara säker: Visst kan jag fylla på med Biltemas glykol art.nr 361781 (+dest vatten) tills vidare? Skall givetvis fixa läckaget men det kan dröja lite innan det blir gjort. (Jag har mkt närmare till Biltema än till lBMW för att köpa deras rätta sor.) | |
|
Det är vanlig blå glykol Mvh |
|
![]() 13.403 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Först måste jag bara döda den här zombie-myten! Det finns inget som heter blå glykol/kylarvätska. Färgen säger inte vilken typ av glykol/kylarvätska det är. Använd ***ALDRIG*** *** ALDRIG*** ***ALDRIG*** färgen för att avgöra vilken typ av glykol/kylarvätska det är. :-) BMW använder HOAT kylarvätska. Men för att göra en top-off fungerar "vanlig" (aka IAT = Inorganic Additive Technology) kylarvätska alldeles utmärkt. Och den kylarvätskan hos Biltema du pekar ut fungerar finfint för en top-off. För mer info så har jag skrivit i en del inlägg här tidigare på forumet. Enklast är att goggla med följande söksträng "bmw-slangen glykol site:autopower.se" |
|
@BMW-Slangen: Jag har idag läst igenom det mesta du har skrivit tror jag, så jag åkte på lunchen och köpte 3st dunkar a 3kg med den glykolen på Biltema, borde räcka tills jag hunnit laga läckaget... ;) Tack för feedback! |
|
![]() 13.403 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Det blir alldeles utmärkt. Notera att den du köper på Biltema är "vanlig" kylarvätska vilket betyder att "rostkyddet" (korrosionsinhibatorerna) har kort livslängd och för denna typen av kylarvätska rekommenderas byte vartannat år. Men som du skriver så måste du ändåså för eller senare fixa läckaget och då kan du hälla i HOAT (enklast är att köpa från BMW). Denna har "longlife" / "lifetime" (beroende på vem du frågar), iallafall så håller dess "rostskydd" i minst 5 år vilket gör att du inte behöver byta igen förräns om 5 till 10 år (vilket gör att man inte behöver vara alltför prismedveten för denna produkten). Sen vill jag också nämna att åströmarn har en poäng, men jag vill lära ut det här med kylarvätska på rätt sätt (för den informationen missbrukas och missförstås å det grövsta dagligen), för det är lite viktigare nu. Förr hade vi bara "vanlig" glykol - den största uppdelningen var mellan den mindre giftiga propylenbaserade och den väldigt giftiga etylenbaserade. Då var det så enkelt... Men saker och ting har krånglats till såklart... Majoriteten av "vanlig" och "longlife HOAT" kylarvätska är blåfärgad (men det finns undantag). Majoriteten av "longlife OAT" kylarvätska är röd/rosafärgad (men det finns undantag). Sen finns det helt färglös kylarvätska (glykol är helt färglös så alla färger vi ser är tillverkarna som tillsätter färg efter eget dagshumör och produktplacering). Notera att om man försöker lita på färgen och man råkar har en "blå kylarvätska" så vet du ändåså inte om det är "vanlig" eller "longlife HOAT" - dvs du vet inte om du ska byta vartannat eller vart 10:e år :-) Bara det gör att färgen är oanvändbart som begrepp. Den ger dig ingen som helst säker information, bara massa hints om vad det SKULLE kunna vara. Jämför med ett glas med helt genomskinlig vätska. Det mesta tyder på att det SKULLE kunna vara rent dricskvatten... Men det finns flera undantag... Skulle du dricka det bara baserat på färgen? :-) |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.