AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.061

Hur snabb är oljenivåmätaren

Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Tycker att det tar väldigt lång tid för min bils oljenivåmätare att komma fram till oljenivån samt att bilen säger att den inte kan känna av kvaliteten på oljan längre. Oljan är nynytt sedan kanske 500 mil (max) och kan knappast vara så dålig redan.

Efter kanske 5-10 minuters körning kan man se oljenivån, är det normalt?

Funderar på om givaren/sensorn/prylen kanske börjar ge upp?!

Niklas

Fransosen
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Upplever nog samma sak med 550'n att den är "seg" och det verkar vara normalt.
Ma
339
Malleru
M3 e92 -12
min visar också efter 5-10 min. Däremot efter en oljeservice kan de ta över 30 min innan nivån visas..
Inte normalt, när man byter olja så gör man ju en nivåmätning direkt efteråt, mätningen görs så fort oljan nått temperatur så att det tar 5-10min är inte normalt.

Hur har dom mätt nivån om det tar 5-10min? verkar skumt...
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Gjorde ett test idag.

Vid helt kall motor tog det ca 7-8 minuter innan den visade nivån, den gröna stapeln visade 50%

Körde väl en 2-3 mil och stannade för lunch. Lugnt och fint.

Efter kanske 30 minuters vila så tog det 5 minuter innan den visade nivå och nu visade den 25%

Känns inte helt korrekt att bilen skulle förbruka 2,5 dl olja på 3 mil...

Det jag även funderar kring är att när oljan var ny, efter servicen, så kunde systemet känna av kvalitén på oljan och när den skulle bytas. Nu kan den inte det längre och det visas en gul triangel och inget datum.

Jag kör iofs mest korta sträckor men det känns inte heller rimligt att oljan skulle försämras så till den milda grad att sensorn inte skulle kunna analysera oljan längre.

Tycker fortfarande det var en bättre lösning med oljesticka.....

Kanske får bli ett samtal till min meck på BMW i morgon.

Niklas

Fransosen
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.