AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.739

Ersätta katalysator med rör? E46 01 320i

wy
122
wylex1337
540 97
523 98
Är det bara att ta bort katalysatorn och byta det med ett rör? Samt kommer någon lamdasond lampa att lysa i instrumentpanelen? Samt, är det ofarligt för motorn att ta bort? Vill nämligen att bilen ska låta lite grövre 😎

Tacksam försvar! Mvh

Till att börja med så fundera gärna på vilken funktion just katalysatorn har på en bil. Sen finns det väl bättre sätt att få den att låta grövre som att ersätta sista ljuddämparen med ett rör eller ett annat avgassystem. Men oavset vad du gör så kommer den inte att låta som en M3a.

Man ska kunna göra vad man vill i styling- och motorväg men att ta bort katalysatorn är bara dumt i mina ögon.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Katalysatorerna är integrerade i grenrören, så det är inte så enkelt att bara ta bort dem!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
wy
122
wylex1337
540 97
523 98
Hej ! Tack för alla svar. Jag har bytt ljuddämpare men vill att den ska låta lite till. Är det inte bara att kapa av o svetsa dit ett annat rör? Motorn går väl knappast sämre av det, samt labdan kommer den att lysa? Om ja bara byter bakre katalysatorn dvs. Mvh

I detta fallet får man väl ändå ha miljöaspekten med i bilden!? De finns ju där av en anledning och det är inte för att den ska låta mindre.

Sen lär nog inte bilprovningen alls uppskatta det här bytet.
Skulle du inte kunna prova att ta bort sista ljuddämparen och byta ut det mot ett rör och se om inte det räcker? Då fungerar fortfarande din avgasrening och bilprovningen sätter inte dig på svarta listan.
wy
122
wylex1337
540 97
523 98
Har tagit bort sista ljuddämparen som jag skrev och det hände ej så mycket mer än original faktiskt. Kommer ju sätta dit katalysatorn igen till besiktning självklart.

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Läs mitt inlägg igen!

Mvh
Johan B

gr
117
grymmlund
330 Touring 01
320 sedan 92
320 coupe 89
Är det inte rätt grova böter om man åker dit i flygande på en sak som att ha skogat bort kattarna. Miljöbrott eller?
wy
122
wylex1337
540 97
523 98
Hej johan! Alla katalysatorer är väl inte intregrerade i grenröret? Finns väl minst 2 st. Mvh kevin.
Det tror jag nog att det är! @Grymmlund
Mi
562
Micro68
325 Touring -09
325 Coupe´ -10
wylex1337 öppna huven och titta i din bil...i min E39 520 satt kattarna dikt an grenröret och dom tar man inte bort på en pissekvart..
När jag renoverade min motor fick jag ta bort toppen med grenrör och kattar på för att jag kom inte åt att lossa grenrören på plats och du har 2st kattar totalt , 1 på varje grenrör.
Visa användare
ProPro-medlem
13.403
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@wylex1337 : Var kommer informationen om att det kommer att låta bra om man tar bort katalysatorerna?

Det är väl ändå en ganska okompolicerad setup på denna modell, eller hur? Du har grenrör med integrerade katalysatorer (en för varje bank), sen har du en främre ljuddämpare (tror det är 2st för M52 och 1st för M54) och sedan har du en slutdämpare.

@wylex1337 : Du har ju redan varit under bilen ett antal du gånger, du borde kunna bekräfta om ovanstående stämmer. Stämmer det?

@wylex1337 : Vilken är den bakre katalystorn du pratar om?

Varför inte börja längst upp och arbeta dig nedåt?

Börja med att bara ha grenrören (med de integrerade katalysatorerna) monterade, prova och se hur det låter.

Om det låter för klent, då kan du börja fundera på att ta bort katalysatorerna.

Därefter monterar du lämplig/lämpliga dämpare med den ljudkaraktär du är ute efter tills du uppnår den ljudkaraktär och ljudnivå du eftersöker.

Enkelt!

Eller ännu enklare - köp ett komplett sportavgassystem som du i förhand kan lyssna på där både ljudkaraktär och ljudnivå redan är utarbetat. Bara att bära hem och skruva dit och sen är det klart!
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Att ta bort katalysatorerna på en bil som skall köras i trafik är bara svinigt tycker jag. Dessutom dämpar de inte sååå himla mycket. Det är en hel del jobb att krångla ut grenrören dessutom.

Ja, motorlampan tänds, den upptäcker att katalysatorer saknas.

Om bilen ska låta "grövre" behöver du nån slags dämpare/resonator. Med raka rör (efter grenröret) låter bilen snarare "vasst" men inte "grovt" så att säga.

Instämmer annars med bmw-slangen!
E
1.156
E
320 ci cab -04
Hej!

Först vill jag poängtera att jag inte är någon motorexpert. Men jag vet så mycket att motorn är byggd för och behöver ett visst mottryck från katalysatorn och avgassystemet för att fungera bra. Motorn låter kanske mer utan katalysator men går förmodligen sämre med "raka" rör.

Köp ett komplett sportavgassystem istället. 3 tum längst bak. Det finns ett linjärt samband mellan diametern på ändröret och motoreffekten.

E
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Nej, det finns definitivt inget linjärt samband mellan ändrörets diameter och motoreffekten!

Det som i avgassystemet påverkar motoreffekten mest är grenrörens utformning och flöde. För maximal effekt behövs extraktorgrenrör.

Det är även i främre delen när gaserna är heta (stor gasvolym) som diametern på rören påverkar mest. Längre bak när gaserna har svalnat (mindre gasvolym) är det inte lika kritiskt med diametern.
Däremot dånar det (onödigt) mycket med grova slutrör...

För "sportigt" ljud - byt grenrören till välavstämda extraktorgrenrör och gör sedan en mapning av motorstyrningen för att anpassa den till det bättre avgasflödet. Dock kommer motorkaraktären att bli spetsigare och du behöver varva hårt för att få ut merparten av effektvinsten.

Men att göra denna operation på en 320i, känns som att slösa pengarna - merkostnaden ger troligen mycket mer effektökning om man i stället säljer bilen och köper en som har en större motor (t ex. 325i eller 330i) för pengarna som man får för gamla bilen plus det man tänkt lägga på "avgasoptimering" på den gamla.

Mvh
Johan B

ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Hm, jag är nästan 100% säker på att det är exakt samma grenrör och katalysatorer på 320 och 330. Vinsten med annat grenrör kan inte vara särskilt stor i förh. till kostnad?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jo, det skall vara samma grenrör på 320i och 330i, så man behöver ett riktigt extraktorgrenrör om det skall ge någon märkbar effekt.

Men med det följer dock problematiken att motorns övervakningssystem kommer att detektera att katalysatorerna inte finns där och det är inte plättlätt att byta grenrör inför varje besiktning...

Mvh
Johan B

Visa användare
ProPro-medlem
13.403
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Jag vill fortfarande var uppgiften "att katalysatorerna är den främsta orsaken till klent ljud" kommer ifrån?

För diskussionen handlar nästan uteslutande om katalysatorernas vara eller icke-vara. Vilket med största sannolikhet är ett ett enda stort sidospår som är helt onödigt att ens diskutera.

Så upp med korten på bordet : Varför ska katalysatorerna bort? Var kommer dessa uppgifter ifrån?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.