|
|
|
|---|---|
Transocean |
Min 320dA-11 har nu gått fem år och 7000 mil med samma kylarvätska. Börjar det bli dags? Har en dunk av den blåa varianten liggandes som var tilltänkt min förra bil. Tror det är en 5 liters dunk. Om man blandar 50/50 har man 10 liter, räcker det? Pluggen sitter under kylaren antar jag? :-) Luftar den sig själv? |
| Min 09:a hat gått 15000 med samma kylaväyska. Inga problem alls. Det ska vara lifetime glykol i så byte skall ej vara nödvändigt. Men det skadar säker inte. Men tycker nog att du kastar pengar o jobb i onödan. Tänk på att det som sagt är speciell glykol BMW använder om du byter. | |
Transocean |
Eller skall man hellre vänta till vägsaltet gör sitt och kylaren börjar läcka och måste bytas? Kan man överhuvudtaget snacka om kylarvätskans korrosionshämmande egenskaper idag när grejorna är tillverkade av aluminium? |
Transocean |
@ Gaspo Har du servat den själv eller hos BMW? Jag tänker nämligen att göra allting själv från och med nu, vore trots allt kul och veta vilka servicepunkter BMW har vid lite högre miltal typ 10 000, 12 000 15 000 mil, eller är det bara det gamla vanliga...olja, filter, microfilter, fordonskontroll, bromsbelägg/skivor blaah blaah blaah sånt som vilken apa som helst kan själv byta? |
| Servat hos oberoende verkstad. Men gjort mycket själv. Service punkterna o vad som ska göras står i instruktionsboken. | |
|
Jag frågade faktiskt min Bmw handlare när jag hade min -10 118D. Enligt dem så finns det inte någon speciell servicepunkt för kylarvätskan vilket enligt mig är lite konstigt. Kan ju knappast skada att byta sålänge man byter till rätt typ av kylarvätska och ser till att lufta ordentligt. |
|
| Det e ju såkallad lifetime fluid likaså i växellåda. Men som du skriver det skadar ju inte o byta,tvärtom :-). Men man undrar varför dom inte rekommenderar byte. Dom hade ju tjänat fint med flis på detta. Jag kör med samma vätska sedan bilen var ny. O jag ser inga tendenser på att nått skulle fela. Sen vet man ju inte hur kylaren ser ut inuti :-) Slangar etc ser hur fina ut som helst. | |
![]() 13.403 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Det stämmer att BMW inte har rekommenderade bytesintervall på kylarvätska längre, det sägs vara "lifetime". Anledningen till detta är utvecklingen i kylarvätska där utveckling gått mot "longlife". Notera att kylarvätskan som säljs benämns "longlife" men när man häller ner den i en BMW blir den plötsligt "lifetime" :-) Dra själv era egna slutsatser... Det är framförallt rostskyddet som försämras. @gaspo : Det är därför du inte märker några problem. Utan problemen kommer gradvis som tex vattenpumpshaveri, sämre och sämre flöde genom kylaren och går det långt så kommer att kylkanalerna i block och topp börja erodera och risk för haveri ökar. Även olika typer av komponenter i aluminiumlegering kommer att sakta men säkert få korrosionsskador. Det är inget som nuvarande ägare någonsin kommer att märka. Det är den som köper en 10-15 år gammal bil som får ärva dessa problem - men då är det såklart för sent att göra något åt det. Rostskyddsmedel behövs precis lika mycket i motorer med komponenter i aluminium, det rostar också. En mer generisk term är korrosion (finns en hel drös olika varianter av detta) och det är vad kylarvätskan ska skydda mot. Aluminium har tex lätt för att utveckla "pitting" (lokala frätningar kan man säga). Ni har nog sett det på alla äldre aluminiumkomponenter där yttersta änden mot slangen är full av hål (ser ungefär ut som månytan). Ungefär 85% av kylarvätskan är glykol och den är till för att sänka fryspunkten och höja kokpunkten (coh om jag minns rätt även till viss dell hjälpa till med värmeöverföringen). Resterande 15% additiv som ska bland annat ge korrosionsskydd, smörjning, skydd mot kaviation, antiskumegenskaper med mera. Det är dessa additiv som försvinner med åren. Nu finns det inte ett enda magiskt korrosionsionsskydd (kallas corrosion inhibitor) som kan göra allt. Dessa inhibitors kan antingen vara icke-organiska eller organiska. Fosfat (icke-organisk) ger bra skydd för både järn/alu, men reagerar med hårt vatten (vatten med hög mineralhalt) - så här blev det ganska olyckligt med de som råkade ha hårt vatten i sin kranar när de skulle fylla sin kylare. Nitriter (icke-orgnaisk) bra för järn, men har kort livslängd (och förbjudet). Silikat (icke-organisk) ger också bra skydd för både järn/alu men har tyvärr också en kort livslängd. Har en del andra nackdelar också. OA (organic acids) ger också bra skydd för både järn/alu, men kan ibland bilda avlagringar eller skikta sig om det blandas fel. Dagens "longlife" kylarvätskor har antingen OAT (organic acid technology) dvs de har enbart OA-inhibitors eller så är de HOAT (hybrid organic acid technology) dvs de är baserade på OA-inhibitors men har slängt in en eller flera icke-organiska inhibitors i mixen (oftast silikat). BMW kör med HOAT. Du ska INTE hälla i OAT (som de flesta "longlife" kylarvätskor ute på marknaden är) i din BMW. Du ska ALDRIG blanda OAT och HOAT! Du behöver inte köpa HOAT kylarvätska från BMW, finns andra HOAT-kylarvätskor som fungerar lika bra. Men det är såpass enkelt och billigt så jag ser ingen anledning att inte göra det. Detta är nog den vanligaste missuppfattningen av alla, så jag ska vara extra tydlig :-) Och nej, argumentera inte ens mot nedanstående påstående. ***************************************************** *** FÄRGEN SÄGER INTE VILKEN TYP AV GLYKOL DET ÄR *** ***************************************************** Med dessa "longlife" kylarvätskor så skulle ett bytesintervall på typ mellan 5000 - 10000 mil vara lämpligt. Så i ditt läge Transocean så skulle jag väntat ett par tusen mil till (och samtidigt lägga undan pengar) för att se om det uppstår ett reparationsbyte som innebär att man måste dränera delar av kylarsystemet - då skulle jag passat på att byta kylarvätska. Om det inte uppstår lite efter 10 000 mil, så passa på att gör det vid nästa stora service. Kanske passa på att göra det vid tändstiftbytet (görs ju varje 10 000 mil). |
| Länk | |
|
Verkar finnas två artikelnr på glykol en som heter TU? Länk Undra hur mycket det går i om man tömmer. Och som Transocean skriver hur går luftningen till? Det sitter ju nån luftskruv på behållaren? |
|
![]() 13.403 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Tackar där för länken, gaspo. Har lite mer info att lägga till där, har bara inte hunnit att uppdatera den artikeln. Vet faktiskt inte vad skillnaden är mellan de två artikelnummer (vi har den vanliga 1.5L flaskan men sen har vi det som heter TU som jag inte vet vad det är). Men det spelar mindre roll, för det är ändåså på raden under som ni ska titta på (S8LZA=Yes). Går ni in och köper hos BMW idag så får ni 83 19 2 211 914. Det fick jag också senast jag köpte (typ 2014). Detta artikelnummer har jag även omnämnt i artikeln som gaspo länkade till. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.