|
|
|
|---|---|
|
Hej alla bmw kunniga! Idag så byte jag bussning på främre länkarmarna. Dem var ganska slitna. Jag fick höra att man ska göra en hjulinställning efter det? Så jag bokade in en sådan imorgon 29/6 Men.. Jag ska även byta båda däcken på bakre axeln. (Gjort en tidigare tråd om det) och jag har inte däck ännu. Så min fråga är då om jag ska vänta med att göra hjulinställningen tills jag köpt nya däck. Eller räcker det med att jag gör hjulinställning nu och att dem sedan bara balanserar dom nya däcken? Det är dålig inställning tror jag, det är bara mitt ena däck som slitits (höger bak) och det är inte samma däck som resterande. Antar alltså att det är en dålig hjulinställning. Är inte så jättekunnig, försöker lära mig så snabbt som möjligt! Min bmw är som mitt barn.. Min nyfödda bebis som jag bara vill det bästa.. Ja ni förstår. Ska jag göra hjulinställning imorgon, eller vänta tills jag har däcken? Mvh | |
|
Behövs ingen framvagnsinställning om man byter bussningar till länkarm/arna. Tvistat iofs ganska mycket om detta. Men det jag läst mig till är att det inte behövs plus att diverse erfarna mekaniker sagt detta till mig. Däremot byter du styrleder då e det en annan femma. Har du kollat bakvagnen armar bussningar etc. |
|
|
Ja, det är bytt av tidigare ägare ganska nyligen faktiskt |
|
|
Lustigt, jag kom precis hem från verkstaden efter byte av ena länkarmen+infästningsbussning (förra ägaren hade redan bytt höger). Jag gjorde en hjulinställning för cirka 1 år sedan. När jag kör hem från verkstaden så märker jag att ratten står lite till höger. Bilen går dock rakt/stabilt och drar inte åt något håll vid hård bromsning. Jag vill dock ha ratten perfekt i mitten, och inte heller slita mina däck snett, så jag väntar på att verkstaden ska ringa och berätta vad det beror på. |
|
|
Kanske drar lite pt höger fast du inte märker det? jag gjorde hjulinställning då förra ägaren paja ena däcket och bytte det till reserv som var på 3mm. Han gjorde ingen hjulinställning så därför den drog lite pr höger. Däcket e ju fortfarande kasst så den drar fortfarande lite, men blev bättre när ja gjorde inställning, kommer bli perfa när jag köpt nya däck. Gjorde du en hjulinställning när du bytte länkarm? Han ovanför här @gaspo sa ju att det var då det behövdes hjulinställning. När man byter länkarm. |
|
|
Nä jag har inte gjort någon ytterligare inställning. Kan tycka att verkstaden borde sagt det till mig när jag lämnade in den om det behövdes. Jag ska höra vad de säger på måndag. |
|
|
Efter byte av bärarm skall man göra en hjulinställning. Gjorde verkstaden det? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Efter byte av bärarm skall man göra en hjulinställning. Gjorde verkstaden det? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Nix, inte vad jag vet och inte stod det på kvittot. |
|
|
En rolig grej. Jag gjorde 4hjulsinställning för 1,5-2månader sedan. Detta efter jag varit inne o frågat om små vibrationer jag hade i ratten. Om detta kunde vara dåligt balanserade däck. Killen/ägaren sa att jag provkör en sväng. Han kom tillbaka o sa att det e inte några problem med balanseringen. Däremot står din ratt snett jag rekommenderar en 4 hjulinställning sa han. Nä ratten sitter spikrakt sa jag. O jag vet att den satt rakt. Men han insisterade på att den satt snett. Okej tänkte jag. Det skadar väll inte att göra en 4hjulsinställning. Detta är inte gjort under dom 5år jag ägt bilen. 4hjulsinatällning gjordes dagen efter. Fick tillbaka bilen. O döm av min förvåning NU sitter ratten snett. Va fan e detta. Åkte tillbaka o en annan kille provkörde o han höll med den drar åt höger ratten sitter lite snett. Dom gör om inställningen. Samma resultat. Jag klagar men dom säger bara att nä maskinen säger att den sitter rakt etc etc. Dom vägrar göra nått åt det. Dom skyller på att BMW e svåra. Detta var en vianor verkstad med proffesionell utrustning. Fick protokollet före och efter inställningar. I princip ingen skillnad. 1500:- åt helvete o sne ratt. Tillägas ska att det är bytt bussningar i bakvagn o länkarmar i framvagnen. Bytena av länkarmar o bussningar har alltså inte påverkat BMW rekommenderade fram o bakvagninställningar. Känns kul o ha en ratt som sitter snett nu. Skulle man sälja bilen så undrar ju köparen va fan e detta? Nä det blir Pekkas framvagns service här i Gbg hädanefter 390:- för en inställning. O bra rykte. |
|
|
Det låter ju helt åt helvet*** får man fråga vad du har för bmw? Vianor har jag faktiskt haft kontakt med. Dom skulle ha 3800kr för 2 good year efficient grip med montering (däcken kostar 800kr styck online. You do the math. 800+800=1600kr alltså montering för 2 j*vla däck. Kostar i princip 2200kr. Så vianor verkar skumma? Andra gången jag hör deras namn dock och det här var i stockholm. Mln ratt satt inte snett varken innan eller efter hjulinställning.. Drog dock åt höger som sagt. |
|
| E91-09 320d. Vianor e ju franchising finns säkert bra vianor verkstäder. Men löjligt dyra på allt e dom. | |
|
Ja han jag pratade med sa att ett däck med montering kostar 1800kr och då frågade jag vad blev med 2däck? Mjaaa dä blir det 1800kr+1800kr tycker det är skandalöst, åt bedrägeri hållet... okej om det var paletpris typ däcken 2000kr + montering 800kr men fan det där var det sjukaste jag hört. |
|
| Idag åkte jag förbi BMW. De gav mig en gratis inställning trots att jag inte bokat tid osv (cred till Novation i uppsala!) medans jag väntade. När de var klara kom de och sa att det i normala fall INTE behövs inställning efter byte av spindelled men då jag förmodligen hade en väldigt trött bussning när jag gjorde förra inställningen blev det fel efter bytet. Spindelleder i sig går ju inte att justera, men påverkat alltså geometrin. I mitt fall ändrade sig camber till för mycket negativ vinkel. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.