|
|
|
|---|---|
|
Har haft E38'an stående 1,5 år med tokslut batteri, tröttnade på krånglet när bilen behöver flyttas och köpte ett nytt till E39'an för att ta dennes gamla batteri till E38'an. Batteriet blev stående i garaget några veckor medan jag rekonditionerade och laddade med CTEK'n. Batteriet är nästan fyra år (Feltema batteri) men har fungerat oklanderligt i E39'an trots dåliga förutsättningar med enbart få korta körningar etc. Jag satte i det i E38'an (fulladdat) och efter en vecka startade den utan problem, körde in den i garaget och startade någon mer gång, inga problem. Dagen efter var batteriet dött, 6,5 volt! Enda skillnaden mot veckan den stod ute är att nu satt nyckeln i tändningen och rutorna var nere. Jag kopplade på laddaren och efter ett dygn hade den felat och batteriet mätte 4,5 volt. I rekondläge efter ett dygn visar laddaren 75% så det verkar fungera bättre men naturligtvis är batteriet kasst och jag ska reklamera då det är 4 års garanti. Frågan är vad som hänt (och kanske vad som händer om jag sätter i ett nytt batteri), batteriet är i precis samma skick som det gamla var och jag vet inte vad som hänt med det då det följde bilen vid köp. Bilen har stått några år. Vad tror ni, sköt bilen batteriet eller var det bara slumpen som dödade det just då? /wmt | |
|
Hej, I o f s har Biltema en liberal reklamationspolicy, men om du vill komma åt grundproblemet, ser jag som en första åtgärd att mäta tjuvström! Att ett ett tre-fyraårigt, hittills felfritt fungerande, batteri genom ren slump skulle dö i den av dig beskrivna situationen, håller jag för i högsta grad osannolikt. /Lennart |
|
|
Hej, Japp, grundproblemet ska lösas och mäta tjuvström blir första åtgärden. Men kan tjuvström verkligen sänka batteriet till 6,5V på 24 timmar och göra det oladdbart? Jag är ingen hejare på elektronik men borde det inte handla om någon form av strömspik eller liknande, vilket jag iofs inte förstår hur det skulle gått till under rådande förhållanden, men hur mäter man upp det? /wmt |
|
|
Hej, Nu har jag ju inte alla detaljer i förloppet, men jag förstår din beskrivning som att batteriet fungerade i 7:an under en vecka+ för att sedan "plötsligt" ge upp. Som jag tror, har batteriet successivt tappat kraft - utan att det egentligen märkts vid dina tillfälliga starter. Inte förrän urladdningen till slut gått så långt att batteriet passerat gränsen och blivit helt urladdat under den sista natten och då överraskat dig. /Lennart |
|
|
Hej, Ja, jag lutar åt det också. Idag efter två dygns rekonditionering visade det 13,03V, satte på vanlig laddning och låter det vara ett par dygn. Sedan får bilen stå som sist med täta mätningar på batteriet så får vi se. Har iaf svårt att se att bilen skulle var ensam skyldig... Tack för svaren! /wmt |
|
| Ladda upp batteriet och belastningstesta det sedan. | |
|
Inga problem att döda batteriet på 24h. Om bilen inte har somnat kan den dra 2-5A konstant. |
|
|
...och med "döda" menar du ladda ur eller förstöra det? En urladdning är möjlig på 24h men det skall inte knäcka batteriet så det går sönder - det skall gå att ladda upp igen (även om det rent teoretisk kan tappa lite kapacitet efter en riktig djupurladdning). En rejäl kortis mellan polerna kan nog iofs ta sönder ett nytt batteri omgående... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Djupurladda det menade jag. | |
|
Med "döda" menade jag att det var nere i 6,5v efter ett dygn och att CTEK'n inte kunde ladda batteriet, den visade fel och efter två dygn var batteriet nere i 4,5v. Aldrig sett något liknande tidigare. Men efter recond så laddas det, har haft laddaren på två dygn ikväll och då ska jag mäta och låta bilen stå som den gjorde först utan att dra ur batteriet ett dygn och sen försöker jag återskapa problemet så får vi se. /wmt |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Ha inte nyckeln sittande i tändningslåset när den står den kommunicerar med bilen vilket förmodligen kan eventuellt ställa till sleepmode funktionen. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Tack Hasso, Det är nog det troliga, ska testa både med nyckel i och inte, vilket jag ju redan gjort :), men bra att få bekräftat. Är det så enkelt så är det ingen panik att hitta felet då det finns en del att åtgärda innan den tas i trafik igen. /wmt |
|
| Ladda det fullt ta det sedan till något ställe som kan belastningstesta och konditionstesta det, ställen som säljer batterier har nästan alltid en sådan, tex mekonomen, säger deras verktyg, cell dålig eller dålig kapacitet så kan du vara säker på att det bara är att byta. | |
|
Efter 2,5 dygns laddning visade batteriet 13,0V, efter 1 dygn i bilen (utan nyckel i tändlåset) visade det 9,5V. Blir till att kontrollera batteriet och leta tjuvström, men först har jag en oljeläcka att fixa... /wmt |
|
|
låt batteriet stå oanslutet ett dygn efter laddning - visar det kring 12.8 Volt efter ett dygn så visar det att batteriet i alla fall inte är sulfaterat i någon större utsträckning. Jag tror dock som fler här att batteriet fått bli syndabocken för andras problem i bilen - tex. att den inte går i viloläge, annan klassiker är att fläktpådragselektroniken har gått sönder och det går ström genom fläkten hela tiden - och i dom lägen är batterierna tomma dagen efter även om batteriet är nytt. Jag föreslår att du skaffar en strömtång - en sådan som har 30-40 A läge och mäter ned till 0.01 Ampere (10 mA) likström (tex biltema 15288) Med strömtångens käftar (efter nollställning) klämmer du om olika kablar från batteriet efter en timme och se om och hur mycket ström som dras ur batteriet när bilen är 'parkerad' |
|
|
Batteriet är oanslutet nu och kommer vara så, får mäta några dygn så jag ser hur det står sig. Jovisst är det något i bilen som ställer till det, la märke till att växelindikeraren "P" lös så något knas är det. Strömtången var ett bra tips, tackar! /wmt |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.