AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.502

6 kg!! komp i cyl 6

st
731
stugsittaren
520dx Touring -16 (F11)
520i Touring -02 (E39)
Visst verkar det vara något fel här. Dricker 1 liter olja på 80 mil, fet oljesmet i avgasröret och kompressionen ser ut så här:
(från fronten) 10,7 - 12,7 - 13,3 - 5,5 (9,5 efter 10 varv) - 12,5 - 5,5 (6,0 efter 10 varv).

Motorn är en M54 och har gått 35 kmil. Hade förberett med wd40 så jag testar den i några dagar i cylinder 4 och 6. Återkommer då jag vet mer. Tips?
Visa användare
ProPro-medlem
13.403
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Jo, det ser inte helt stabilt ut som Dr Alban sa.

Eftersom du ändåså har tändstiften ute och provar kompet, prova att göra ett back-to-back test på cylinder 4 och 6.
Börja med ett referenstest dvs kör ca 3 varv och kolla komp, pytsa sedan lite olja i cylindern (längsmed cylinderväggen så det lägger sig runt kolvringarna) och prova igen med ca 3 varv. Är det en drastisk skillnad så vet du att det är kolvringarna (men kan såklart vara mer än det).
Du kan ju göra ett leakdown test också om du har utrustning för det. Pinpointar ju ganska bra var det läcker. Väser det ifrån oljetråget = kolvringarna, väser det ifrån insuget = insugsventilerna, väser det ifrån grenrören = avgasventilerna.
st
731
stugsittaren
520dx Touring -16 (F11)
520i Touring -02 (E39)
Har nu mätt kompressionen igen (efter några hundra mil efter WD40-metoden) och de två som låg lågt tidigare ligger nu helt rätt. Runt 12 kg!!
Trodde det knappt själv. Återstår att se om oljeförbrukningen minskar i samma takt.
Visa användare
ProPro-medlem
13.403
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Intressant och stor tummen upp för uppföljningen!

Även intressant om oljeförbrukningen minskar - vilket det borde rimligtvis göra (om detta var huvudorsaken såklart - kan ju finnas andra källor till enorm oljeförbrukning).

Märkligt, tycker många M5x-motorer har detta problem. Kan inte dra mig till minnes att M20- och M30-motorer hade detta till samma utsträckning. Fast deras storhetstid var ju innan forumen växte till sig så man kanske inte såg det lika tydligt...
st
731
stugsittaren
520dx Touring -16 (F11)
520i Touring -02 (E39)
Hällde i en mix av 5-40 och 10-60 olja som jag hade hemma. Får se vad förbrukningen blir.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det är väl främst M54 som brukar ha problem med hög oljeförbrukning, och det kan ha att göra med att M54 är en "lågfriktionsmotor" med bland annat kolvringar som inte är lika "friktionsbildande".

Detta kan göra att de koksar igen lättare och att de även är känsligare för koksning = tätar inte som de skall.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Är väl inte ringarna som koksar utan snarare ring-spåren i kolvarna vilket leder till att ringarna inte kan röra sig som det är tänkt. Lite (mycket!) mer inspirerad körning i några 100 mil kan hjälpa det oxå!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jo, det är spåren som koksar, men JAG tror att det är mer blow-by runt ringarna med lägre tryck/friktion.

Men i grunden är det nog de långa serviceintervallen som är problemet...och här verkar M54 vara känsligare än t ex. M52 och M52tu.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.