AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
703

M3 E46 Cab

En SMG som drar från 0-250 km/h på runt 40 s.

MKB SL55 gö 0-300 km/h på under 30 s :(

"0-100 km/h in 4.2 s
0-200 km/h in 12.6 s
0-300 km/h in 26.7 s
So far the maximum speed could not be measured yet. However, real 328 km/h were reached after a very short warming up on the motorway already. "

Lite ojämn jämförelse dock, men kul för tt perspektiv. Den är å andra sidan snabbare än en Lambo Murcielago till 300 km/h också...
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Ja det är ganska bra ös i dom får man säga. Tar dock inte en bmw williams f1a ;)
Jupp, SL55:an är bland det absolut fetaste som byggs nu. Designmässigt tycker jag den är helt klockren, bilen ser ju faktiskt slank ut trots att klumpen väger två ton. BMW får ta i ordentligt för att klå den med kommande modeller.

/Micke
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Gustav,

Måste du jämföra allt med SL55 rakt-fram-prestanda?

Den kostar dubbelt så mkt, har inget baksäte och får pisk på alla banor utom Ringen.

Sen tycker jag det verkar som han inte gasar fullt och han säger själv att han hade problem att köra pga kameran. Knappast relevant att jämföra med ett test utfört av proffs.
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Dessutom kör snubben med DSC på, det tar honom över 20 s till 200 och han lyckas ligga och studsa på varvtalstoppen på 4:an. Näe en M3 Cab är nog snabbare än så.
Jag vet inte så relevant test som jag skrev.

"Lite ojämn jämförelse dock, men kul för ett perspektiv"

Kul för jämförelse. Är lite såld på SL55 nu, särskilt MKB versionen. Den gjorde trots allt Hockenheim på 1.16,5 vilket är imponerande. Dock är ju M3 roliage tt köra tror jag.
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Vi får ta och testa hur snabbt det går med ngn som kan köra. Borde inte ta mer än 30s tycker jag. :)
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
Wow....att MKB (Malmö Kommunala Bostäder) lyckats utveckla en så trevlig bil borde väl förklara de tämligen höga hyrorna här i stan? ;-)

Alvarligt talat så är jag imponerad av SL55ans design(gäller inte dess originalfälgar) och mångsidighet. Lite lamt dock att den figurerar i nästan hälften av alla nya Rap-videos från USA. (Råkade kolla lite på Z-TV igår). Mercedes har blivit pimp-mobile istället för gubb-bil...en medveten strategi? ;-)

Med vänlig hälsning
//Kalle
fd
394
fdahl
Mercedes-AMG GT S 2017
Ingen speciellt bra jämförelse (som du skrev). M3 Cab ska väl jämföras med CLK 55 AMG Cab och då ligger BMW betydligt bättre till. Det blir intressantare att se vad M-versionen av BMW's nya 6-serie kan prestera...

/Fredrik

---
Östgöta Sportvagnsklubb, Länk
BMW Club Schweden #4896, Länk
Min bil i galleriet: Länk
mi
288
mip
318 touring-02
M3 E36 3.2 CAB-98
Tråkigt med allt himla prestandasnack hit och dit. Prestandan är bara en liten del av bilen. Om ni nu är så himla k-ta på prestanda kan ni glömma M3:or, SL55, Porsche GT2 osv det är bortkastade pengar, alla får duktig pisk av en trimmad Cossie.

Mip
mi
288
mip
318 touring-02
M3 E36 3.2 CAB-98
Glömde tillägga att Cossien har en turbomatad 2 liters 4:a och inte ett kärnkraftverk som SL55 AMG. AMG får pisk ändå.

Mip
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Frågan är om cossin verkligen är så snabb upp till 300..
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
MIP, du skämtar va?

Vilken Cossie kör ifrån en GT2?
mi
288
mip
318 touring-02
M3 E36 3.2 CAB-98
Cossie med 400 hästar gör 0-100 på 4.1 lite snabbare än GT2:ans 4.2 - då laddar man 2 bar i Cossien. Sen finns mycket fetare Cossies på 500 - 600 hkr då kan det mesta gå och gömma sig. Jag pratar 0-100 eller 0-402m inte 0-300. //MIP

Mip
Ni minns väl Qvarnströms Sierra !? Som mip säger då kan de flesta gå och gömma sig :)
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Med tanke på hur det gick på Anderstorp för Qvarnis så står inte dessa bilar så jättehögt i kurs.

jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Just ja, glömde en sak, både GT2 och SL55 är överladdade och minst lika lätta att trimma som en Cossie. Då blir det snabbare rakt fram också, plus att deras bromsar fungerar.
32
1.213
328-Johan
BMW 323i Coupé M -98
Fattar inte vad folk retar sig på... M3:an e ju ingen Ferrari, baksäte finns och det går att köra bilen i fråga med relativt, eller rättare sagt fantastiska, bensinförbrukningsvärden. Håller med "M 3" om att det alltid finns värre bilar, har sagt det innan men det tål att påminnas; köp en Supra och lattja med den tills ni kommer upp i nybilspris på en SL55:a och passa på att ta ett flygcert för ni kommer att flyga fram! Nä, det handlar ju om helt olika typer av bilar som inriktar sig till olika typer av människor.

Däremot tycker jag att det e fenomenalt imponerande av mb att tillverka en sån brutal bil som faktiskt ligger i supersportvagn-klassen och morrar åt Ferrari, prestandamässigt. Men dock: en inbiten Ferrariägare bara skrattar åt mb-ägare (även om han kör en snabbare bil), precis som vi gör. Det handlar om så mycket mer än prestanda.

PS. Jag testade min med lite gubbakörning i två tankar nu... 0,8! Japp, 0,8 med en 300 hästars motor. DET e ingenjörskonst! DS.

Länk
"If everything seems under control, you're just not going fast enough."
- Mario Andretti
Precis, bara för att en bil går bra raktfram betyder ju inte att den är sportig ?! Jag har själv aldrig sett eller läst någonstans att en MB är sportigare än BMW, tror inte heller att den här blir någon undantag, dock kan ha helt fel kanske .
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.