AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
2.003

Felaktig oljeindikation?

Visa användare
37
MatsK72
X3 Xdrive 20d
Är dels nybliven X3-ägare (Xdrive 20d, 2011), dels ganska dålig på det här med bilar, så ursäkta om frågan är korkad, MEN:

Jag har kört cirka 200 mil sedan jag köpte bilen. Men när man gör oljekontroll via Fordonsstatus så visar displayen fortfarande 100 procent på oljenivån. Kan det verkligen stämma? Bör jag kolla upp saken?

Hade tidigare en Mercedes och den formligen slukade olja. På samma mil hade jag garanterat fått fylla på rejält.
50
811
50+medbmw
X2 20d xdrive -18
Z4 3,0si Coupé -07
L G LP-560-4 -12
Jag har aldrig fyllt på en droppe i min 2,0d.
Visa användare
37
MatsK72
X3 Xdrive 20d
Okej, må så vara att oljan räcker länge. Det är ju bra. Men det är väl inte heller jättebra att en bil inte konsumerar någon olja alls (om det nu verkligen är så och inte ett instrumentfel)?
js
1.928
jsn
i5 m60 -24
Jag tycker det låter normalt, den behöver/måste inte dra en massa olja. Hur långt har den gått?
Om du är orolig för oljans livslängd så gör ett extra byte halvvägs mellan servicarna, då klarar den sig garanterat.
Visa användare
37
MatsK72
X3 Xdrive 20d
Okej. Ja, jag tror jag gör ett extra byte. Better safe than sorry. Tack för input.
Visa användare
37
MatsK72
X3 Xdrive 20d
Den har gått 7 400 mil.
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
X1 Sdrive 20i M-sport LCI -13
Suzuki Ignis Sport -04
Det är JÄTTEBRA om en motor inte "konsumerar" någon olja alls.

/Jonas
Visa användare
37
MatsK72
X3 Xdrive 20d
Okej. För det innebär att det inte läcker? Det köper jag, iofs.

Samtidigt vet jag inte vem man ska tror på riktigt, för många har hävdat motsatsen när jag påtalat att min gamla bil slukade olja. ”Bättre det än att den inte drar någon olja alls, för det är INTE bra”, hette det då.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
ALLA motorer drar olja, somliga drar väldigt lite (så det inte behöver fyllas på mellan oljebytena) och i andra ytterlighetsändan finns det motorer som anses vara "friska" men ändå drar upp till en liter olja per 100 mil!

Sedan får man tänka på att i vissa fall kan "oljenivån" vara mer eller mindre konstant MEN en del av oljan kan vara ersatt av vatten och/eller drivmedelsrester som läcker förbi kolvarna vid "blow-by".
I de fallen kan det t ex. efter vintertid vara rätt mycket vatten/drivmedel i oljan och om man då plötsligt kör motorn riktigt varm under hårdkörning en längre sträcka, ångas vatten och drivmedelsresterna bort och då kan man få en skenbar stor oljeförbrukning när "oljenivån" plötsligt sjunker (egentligen är den faktiska mängden olja i princip lika stor men vätskeföroreningarna i oljan har minskat varav totalvolymen vätska i oljetråget är lägre)...

Jag förstår dock inte resonemanget att det är bättre att motorn drar mycket olja, än ingen alls!? Be den som kom med det påståendet ingående förklara fördelarna, respektive nackdelarna med att motorn drar mycket olja alt. inte drar olja alls!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
37
MatsK72
X3 Xdrive 20d
Haha, jag ska fråga vederbörande.

Rent spontant skulle jag gissa på att det var något han hade hört någonstans och som blev en sanning, utan närmare eftertanke.

Förmodligen något i stil med att olja som går åt är olja som bevisligen smörjer någonting och att olja som inte går åt skulle kunna vara olja som inte rör på sig i systemet.

Men tack för ett bra svar. Känns som jag förstår saken.
Min X3:a har gått 1300 mil och oljenivån är fortfarande på max. I min förra Skoda Superb hade jag behövt fylla på olja 13 gånger. Men den bilen var det inget fel på enligt VW/Skoda.

Visa användare
37
MatsK72
X3 Xdrive 20d
Exakt så!

Min MB drog ju fasen en liter olja på 100 mil. Man fick ju kolla stickan efter varenda längre resa.

Och det var ”precis som det skulle” enligt servicegubbarna.

Men BMW beter sig uppenbarligen annorlunda. Det är ju förvisso skönt.
js
1.928
jsn
i5 m60 -24
Om man inte planerar extra oljebyten kan jag se en viss fördel i om en motor drar lite olja, typ 1l/1000mil, för då spär man ut den slitna oljan med ny frisk olja. Dock mår miljön sämre av detta på alla sätt och vis.
Vi
36
Vinterbo
x 3 3.0 D-07
Hej har också lite funderingar kring oljan? Hur skall man lyckas fylla på med rätt mängd vid det olika staplarna? Eller blir det så att bilen säger till när jag exempelvis ska fylla på 1 l motorolja? Jag har bara haft bilar med vanlig oljesticka men nu har jag köpt en 2011 2.0 d f 25...
x9
2
x99
BMW X3 F25 -2011
Hej,

En god nyhet. Det sitter en oljesticka strax bakom motorskyddet på höger ovansida på X3 F25 2.0D. Det går utmärkt kontrollera oljenivån på traditionellt sätt :)
Vi
36
Vinterbo
x 3 3.0 D-07
Tack x99 för svaret
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.