AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.616

330d eller 335d, sotproblem?

We
57
WeX
530dA x-drive -17
Funderar på att byta upp mig från min E46 bensinare till E90 diesel, då jag vill ha lite mer kräm och lägre förbrukning. När jag letar efter vad jag ska titta efter så står det på massor av amerikanska forum om CBU, carbon build up (dvs sotning). Dock hittar jag inget om att detta verkar vanligt här i Sverige. Är det på grund av att de har sämre kvalitet på dieseln där borta? Har någon här problem med det. Jag kör 95% motorväg, 1h enkel väg till jobbet, så den kommer bli både välvarvad och få gå långt.

Vidare funderar jag på 330d eller 335d. Jag gillar ju manuella lådan men även att ha lite mer kräm. 330 är ju dessutom mycket lättare att hitta. Tycker ni att det är värt att lägga kanske 50.000kr mer på 335d, eller ska det vara skick och tillfälle som avgör?

js
1.930
jsn
i5 m60 -24
Med den körningen tror jag inte du kommer få problem med igensatta partikelfilter.
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Här i Sverige är det inte vanligt med detta fenomen iaf inte på BMW. Mercedes har ju vissa motorer som har problem sök på Mercedes black death. Så får du reda på vad det är. Jag hade problem väldigt länge med att det trycktes upp diesel/olje blandning i spridarbrunnarna och runtomkring. Bytte tätningsbrickorna till spridarna drog åt ventilkåpsbultarna som sitter under klämkäftarna till spridarna lite extra. Plus att jag drog klämmarna lite extra. O nu verkar det hålla tätt. Tror att det trycktes upp antingen från klämkäftarnas bult eller bulten under klämkäften alltså ventilkåpans bult.
We
57
WeX
530dA x-drive -17
tack, det lugnar mig.

ma
90
marauder
325da -08
Amerikanarna är ganska roliga. För att bota "problemet" med carbon build up så är det är extremt populärt att hälla i en sörja som heter "Sea foam" detta häller dom rakt ner i insuget med motorn igång, med resultat att det läggs en dimma flera kvarter bort (när sefoam vätskan åker igenom motorn) Ska tydligen göra "mirakel" för motorn & tar bort sotet allt smuts i insuget & motorn....

Kolla på youtube..

Obs inget jag rekommenderar & skulle aldrig i livet testa detta på min bil.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.