|
|
|
|---|---|
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Är det någon som haft problem att få fram livedata (främst från syresensorerna) från dessa motorer? N46-motorerna använder mig veterligen Bosch MEV9.2 (och DME Control Unit kallas MV946 i ETK) och denna användes i främst E90, Z4 och 1-Serien. Just på min E87 120i -05 så sitter grenrör och katalysator ihop. En katalysator för cylinder 1&4 och en katalysator för cylinder 2&3. För varje katalysator så sitter det en upstream syresensor och en downstream syresensor. LTFT och STFT för båda bankerna fungerar alldeles utmärkt. Märklighet #1 : Motorstyrsystemet rapporterar till OBD II att den endast supportar O2 Bank 1 Sensor 2 (downstream) samt O2 Bank 2 Sensor 2 (downstream), dvs INTE någon av de båda upstream syresensorerna (så den kan alltså inte visa några värden från dessa)! Märklighet #2 : O2 Bank 1 Sensor 2 (downstream) kommer det ingen data ifrån, det rapporteras 0.0 volt oavsett (den fungerar uppenbarligen som den ska för annars hade det satts felkoder omedelbart). Däremot så verkar O2 Bank 2 Sensor 2 (downstream) rapportera någorlunda vettiga värden. Vid konstant last dvs motorvägskörning så rapporterar den 0.7 volt och vid WOT går den upp till 1.0 volt och vid deacceleration går den ned till 0.0 volt (så någorlunda logik där förutom att den är något fet vid konstant last - den borde vara något mager). Jag har provat lite olika program och får liknande resultat (Torque Pro, Carly, INPA). Någon som har märkt samma fenomen? Någon som har samma motor och har fungerande OBD II / INPA rapportering? EDIT : Korrigering angående INPA, där rapporteras faktiskt alla fyra syresensorvärden (upstream och downstream för båda banker). Fast jag förstår inte fullt ut hur jag ska tolka de spänningsvärden INPA rapporterar - men det var inte vad denna tråden handlade om. Poängen är att INPA faktiskt visar värden för alla fyra syresensorvärden. |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Ok... Vi vänder på det... Hur många HAR lyckats få fram livedata (främst från syresensorerna) från dessa motorer? |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.