AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
5.658

Vad är vettigast 3- eller 5- serie med barnvagn?

Hej

Har en halvårs bäbis o det leder ju till barnvagn
Måste under veckan ut o köpa ny bil p.g.a.... tråkiga omständigheter.
Skall man sikta på 3- eller 5- serie?
Visa användare
296
LGstar
F11 530da -16 M-sport
innovation edition
X-drive
night-vision
Led
EDC
softclose
stolvent
5-serien
XC
470
XC60
Rishög
Tidigare
F11 530d xDrive -14 LCI
F11 520d xDrive -14 LCI
F11 525d xDrive -12
+1 på 5-serien.
Visst går det in i en 3-serie men det är bökigare och det ör helt enkelt en mindre bil.
Hade tänkt mig en bil för c:a 150k sek.
Helst 4wd och lite utrustning.
Verkar svårt hitta nyare 5-serie

Någon som har bra tips?
En 3-serie om körglädje är en del av ekvationen, en 5-serie om den bara ska svälja det du behöver stoppa i den.
ju
164
juha01
F10 -15
Se till att du får in din tilltänkta barnvagn på "längden" i skuffen. Det är det viktigaste. Femman röstar jag på spontant, men den avgörande skillnaden är om den får plats enl ovan.
Visa användare
81
Lasse Hanson
BMW 520d F11
Porsche Boxster
Definitivt en femma, enklare att få plats med barnstolen också. Ju större desto bättre när det gäller att transportera ungar. Jag har tre i baksätet på min femserie. En på bälteskudde, en bakåtvänd i barnstol och en framåtvänd i barnstol och det funkar kanon!
16.548
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Jag har haft både 3 och 5 serie med barnvagn. Skillnaden är mindre än man tror, det är främst på bredden som det är väsentlig skillnad. Överlag skulle jag säga att ingen är stor nog för att köra in en fullstor barnvagn på längden, i alla fall inte Brio Happy som vi hade. Men det finns ju mindre vagnar...

-------
//Lövet
Bland det bästa jag har läst angående barnvagnar på detta forumet är "välj vagn efter bil, inte bil efter vagn".

Haft både Orbit och Bugaboo och ingen gick in på längden i vår F31 eller F11.
16.548
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Exakt. Men jag tror många fäder ser barnvagnen som en härlig orsak till att byta bil. För barn2 hade vi en mindre vagn och då åkte vi V60 utan problem, en bil som är mindre än både 3-serien och 5-serien. Vagnen var då en Babyjobber City Elite med liggdel.

-------
//Lövet
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Kört med Mountain Buggy i E91. Tar man bort Jalusidelen i bagaget så slukar bagaget lite mer.
gr
1.036
groggyfroggy
Alpina D3 Biturbo e90
Land Rover Discovery LR3
Mercedes-Benz R280 CDI Optituning
Vi har Phil & Teds tvillingvagn i A-klasse A45.

Köp inte större bil än du måste, om du gillar att KÖRA bil. Jag hade A8 ett tag; fin bil, men inte rolig. A45 är mera bus!
ge
116
gele77
BMW E93 335i Cab -07
Volvo V60 D4 PS -18 (tjänstebil)
Körde mesta dels A4 under småbarnsåren. Vagnar var aldrig några direkta problem, de gick att trycka med lite pusslande (Mountain Buggy och en mindre sulky. Värre var den bakåtvända barnstolen som vi hade i baksätet, det var väldigt ont om plats i passagerarstolen.

3-serie lär fungera alldeles utmärkt, men det är gott att ha mer plats helt enkelt. Så skulle jag göra om resan skulle jag gå på 5 serie direkt. Dessutom är femman mycket snyggare bil :-)

Visa användare
148
prichardsson
Volvo XC90 D5-17
En röst till på 5-serien.
Även om vagnen får plats i en 3-serie så är det oftast inte bara vagnen som ska med när man åker med barnen. Min erfarenhet är att bara en weekend kan resultera i att lastutrymmet är knökfullt i min 5:a :)
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Ok, förmodar att ni snackar kombivagnar nu :)

Jag hade visserligen 5-serie under tiden när ungarna var små, men det var en sedanikon, dvs e28 :)

Gick det med..men det var inte helt smidigt att få med allt och alla.
På lite längre resor blev det både takbox och släpvagn..

Vad gör man inte för att få behålla sina gamla bmw's ;)

Mvh Janne.
Ch
248
Chip_saffire
X5 4.0d 2011
5-serie. Jag har en kronan duo, den går in på längden. Utan att ta bort hjul eller annat, bara vika ihop!

Jo
1.160
Joofa
G61 i5 eDrive40 Touring -25, M- Sport, Tanzaniteblå
Köp den bil du vill du och skaffa sen vagn som går in. Jag har haft barnvagn i både e91 och F31.
Ja
709
Jacky Ickx
530dXA -16

BMW CS #08252
Håller med joofa, anpassa barnvagn efter bil, inte tvärtom. Har haft barnvagn och bakåtvänd barnstol i både E91 och F31 och det funkar hur bra som helst. För de få gånger om året man behöver extra lastutrymme är takbox en väl fungerande lösning.

/J.I
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Jag hade E36 och E46 sedaner under barnvagnsåren. De få gånger per år som lastutrymme krävdes så fick jag planera och tänka, samt packa noggrant. Det var det värt för att få köra en bil som jag ville ha själv under årets övriga dagar.
Välj barnvagn efter bil, inte tvärtom.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.