AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.491

Dragkrok, stanna försiktigt

ge
116
gele77
BMW E93 335i Cab -07
Volvo V60 D4 PS -18 (tjänstebil)
Hej,

Körde med cykelhållare och cykel, parkerade och fällde in den elektriska dragkroken. Inga problem så långt, men dagen efter efter någon timmes körning så kommer dessa meddelande:

Länk

Länk

Kroken är alltså i infällt läge och knappen som fäller ut och in reagerar inte alls längre, ingen färg på dioden och inget händer.

Jag har läst megatråden om el-dragkrok på E60, men då detta är en F11 LCI så kunde man ju tro att inte samma problem kvarstår?

Några tips eller är det bara till att bita i det sura äpplet och låta BMW kika på det för några goa tusingar?
La
720
Lasse Eklunda
530xDA Sedan -15
Z4M Coupe -07
523i LCI Sedan -07
Corvette Bigblock -72
Jag skulle ta av minuspolen på batteriet ett tag för att se om det blir annorlunda med en "reset".
Wa
596
Waterlily
BMW 530dx Touring -11
Jag vill dra mig till minnes att min krok en gång inte ville göra någonting.

Orsaken, om jag nu minns rätt, var att jag hade haft kombiluckan öppen så länge att time-out:en för luckans varningljus hade löst ut. Då gick det inte heller att manövrera kroken.

Minns inte om det räckte med att öppna en dörr eller om jag var tvungen att bara slå på och av tändningen.

Vänligen Näckrosen.

I rather go ponding
ge
116
gele77
BMW E93 335i Cab -07
Tack för tipset, skall se om jag kan få loss lite tid idag till att fimpa batteriet. Tändning av/på, öppna och stänga luckor etc verkar inte lösa det hela.
ge
116
gele77
BMW E93 335i Cab -07
Gjorde tyvärr ingen skillnad efter att ha kopplat ifrån batteriet. Jag lät det vara urkopplat ca 5 min och klocka etc nollades, men den €%€&/ kroken larmade direkt jag starta bilen.
ge
116
gele77
BMW E93 335i Cab -07
Nu hände det lite grejor här. Tvättade bilen i lördags och i natt öste det ner ordentligt. Glad i hågen åkte jag till BMW för att äntligen få detta fixat. När jag väl parkerade där så var nu kroken utfälld. Den hade alltså fällt ut sig själv under färden på ca 45min. Fortsatta felmeddelande i idrive och instrumentklustret såklart. Och fortsatt död. Nåväl, lämnade in den. Efter en stund kommer de och vill att jag skall kika, det visar sig att hela batteribaljan är fylld med vatten.

De antog att styrenheten var skadad av detta men gjorde inget mer denna gången än tog 1700 av mig och tömde ut vattnet. Och påpeka att någon tidigare ägare verkar ha fått något fixat med luckan för dess gummilister såg lite märkligt ut. Alltså troligen ingången för vattnet.

Väl hemma skruvade jag ur styrboxen. Och mycket riktigt, fylld med vatten och kretskortet såg sönder ärgat ut.

Så nu får jag felsöka var vattnet tar sig in. Om det är bara vid högtryckstcätt eller även vid regn.

Och, har sett att man kan få en ny styrmodul för 600 spänn. Men var kan man lösa i programmering? Någon i Göteborg som är vass på det?
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Har du panorama sollucka?
ge
116
gele77
BMW E93 335i Cab -07
Japp har faktiskt det. Är det en tänkbar väg in?
js
1.930
jsn
i5 m60 -24
Beroende på hur illa åtgången boxen är av rost så prova att lägga den öppnad i ungen på ca 60 grader någon timme eller två och se om det räcker att den får torka ur ordentligt. Detta gjorde underverk på ABS-boxen jag hade på en gammal 9000...
ka
1.393
kamel2
Bmw M135ix VW Passat GTE
Bmw 535ix GT såld
Bmw 525i E61 såld
Bmw 525i E39 såld nu skrotad
Bmw 328i E46 såld
Bmw 316i E46 såld
Bmw 316i E36 såld
Bmw 528i E28 såld nu skrotad
Kretskortet tvättar du med pensel och isopropanol eller elektronikrengöring tills allt vitt oxid är borta. Titta sedan om banorna är hela samt om någon komponent är borta...

Läcker vatten in genom takluckan ner i skuffen? Via innertak eller är dräneringen till luckan igensatt ?
ge
116
gele77
BMW E93 335i Cab -07
Skall prova elektronikrengöring imorgon. Men är inte jätte hoppfull. Kortet ser rätt jävligt ut : Länk

Har i nuläget ingen aning vilken väg vattnet tar in...
ge
116
gele77
BMW E93 335i Cab -07
Rätt länk : Länk
Ma
650
Mats Landh
e61-06
Rover Mini Cooper-92
Kolla med medlemmen BMWUpdateSWE, han verkar ha en del kunskap om programmering. Har ingen personlig erfarenhet av honom mer än jag la hans namn på minnet i nån tråd om efterprogrammering av utrustning här i Gbg.
Panoramaläckage var en klassiker på e61 vore ju bedrövligt om bristen kvarstår även på generationen efter. Hoppas du får ordning påt.
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Ja, om avloppen till panoraman sätts igen kan det rinna in vatten i skuffen.
ge
116
gele77
BMW E93 335i Cab -07
Hittade läckan ganska lätt nu när jag visste att något var vajsing. Saknas täckplåtar (plast) vid baklycktorna. Någon riktig klåpare som inte satt ihop grejorna ordentligt.

Länk

Någon som vet hur man tar reda på reservdelsnr på dessa?
C-
9
C-H
320 D -10
Hej,

Kan detta vara till hjälp (från Realoem.com).

Länk

Mvh/ C-H
Visa användare
2.014
Brynet
M520dA-16
318d GT-16
520-74
635dA-08 cab E64
530i-90 E34
Oavsett så är det bra att ha en dränering
från batteribaljan både E60/61 och F10/11.
På min E60 plockade jag ur all elektronik
för montering i sidorna högre upp.

Mvh Jonas B
ge
116
gele77
BMW E93 335i Cab -07
Tack för länkar och hjälp!

Angående dränering av batteribaljan, är det bara att borra upp ett hål? Ingen risk att det kommer in vatten och smuts?

Tz
22
Tzatziki
Bmw 330D Touring -01
Bmw 325ix -87
Vw Corrado 16v -93
Vw Lupo 16v -00
Min E91 -2010 började gnälla för draget någon gång förra året. Funkar som de ska men när de regnar, fuktigt ute eller man tvättat bilen så brukar sen gnälla att låsningen till draget inte fungerar ... Men allt är ok. Har inte lagt så mycket energi på att kontrollera det men nu när jag läste tråden så tänkte jag höra vart jag hittar styrboxen? Någon som har beskrivning vart kablaget går ... Tänkt man kunde kolla ifall det är någon kabel som är skadad ..
ge
116
gele77
BMW E93 335i Cab -07
På F11 är det den lilla lådan till vänster Länk

Ser ut så här Länk

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.