AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
1.211

Förebygga pyspunka

Visa användare
139
JensDavid
750iAL -90
Hejsan.

Michelin har börjat producera däck med ett medel som täpper igen stickskador på insidan slitytan (insidan av däcket). Jag har också själv sett att Continental har haft däck med ett tunt lager klibbig massa på insidan. Nån typ av "self-sealing" kallar Michelin det. Länk

Den senaste månaden har jag fått två pyspunkteringar på vardera framdäck och ska snart på bilsemester och undrar om någon vet var man kan få tag i ett medel att lägga på insidan däcket, precis som Michelin och Continental gör? Har precis köpt en ny uppsättning Hankook Ventus Prime 2, 235/60R16 100W, och tänkte försöka slippa stickskador från makadam, stenkross och liknande.

Sedan jag började med E38 har jag haft pyspunka från stickskador i genomsnitt 1-2 ggr per år trots att jag kör väldigt försiktigt ca 10.000-15.000 km/år, undviker grusvägar etc. Punkaspray och 12V-kompressor är numera standard i bagaget.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Nu fungerar det tyvärr inte så enkelt att man kan lägga i ett förebyggande medel själv...

Både Michelin, Continental och Pirelli (och troligen andra tillverkare) har tätningsgeggan i däckets inre lager och sedan ett gummiskikt över det som håller det på plats. Dvs. detta är något som integreras i däcket vid tillverkningen.

Vissa däck verkar vara mer mottagliga för stickskador än andra, kanske beror på både gummiblandning i slitbanan och kordens uppbyggnad/materialval.

Sedan har väghållare tyvärr börjat använda stenkross vid halkbekämpning (inte aktuellt just nu men det kan finnas kvar rester på vissa vägar) som kan bli väldigt vassa och ger punktering mycket lättare än vanligt grus.

Så jag ser ingen enkel lösning tyvärr...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
458
baggen
523A Touring-00
Problem löst Länk inte provad själv men det ser riktigt bra ut .
Någon sorts gel som du själv fyller i däcken .
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
...och hur mycket obalans blir det i däcken med sådan "gegga"?

Testa gärna och återkoppla, alltid intressant med tekniska lösningar....men jag är lite skeptisk till att det är problemfritt.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Ba
185
Baggen523
523iA Touring -99
Behöver inte bli obalans för om man fyller och sedan kör så vill det förhoppningsvis sprida sig jämt och fint i däcket .
Har använt vanlig punkasprej utan obalans och då ska man ju köra ett visst antal km i rätt bra fart innan man stannar så det hinner sprida och stelna .
Har balancerad däck med punkaspray i och dom var perfekta .
Men som sagt inte provat rino tire grejen
gt
2.766
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Finns massor av punkaprodukter men det används nog inte så mycket till bilar mer entreprenad finns även på Clas Olsson för hojar samt denna som sägs gå även till personbilar. Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.