AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
5.582

BMW 530D E61 -06 Lågt Aux ljud jämfört med radion? Samt koppla bluetooth handsfree?

de
6
descqqqlol
BMW 530D MSPORT MPKT TOURING -06
Hej, nu är det så att jag nyss har köpt mig en BMW 530D 2006 med fullt mpkt och med original AUX, men har då också märkt att ljudet i radion är mkt högre än ljudet och kvalitén när man väljer AUX och spelar upp från telefonen, har prövat sätta på högsta ljud på telefonen via spotify osv. Men de verkar inte hjälpa.

Sen undrar jag vart och hur man skall gå till väga om jag hade velat koppla in Bluetooth handsfree i bilen så jag kan streama musik till lika bra kvalité som radion genom bluetooth från telefonen.

Tacksam för svar på förhand.
Visa användare
460
Patrik.E
M6 "indy" -05
525da Touring Xdrive -14
Tjena!

Jag har precis monterat BMW ORGINAL AUX-input i min e63m6, som har precis samma kabel och kontakter som din bil.

På kabeln, cirka 10 centimeter ner på kabeln från själva aux-uttaget där du sätter in auxkabel från din telefon,,,, där sitter det motstånd. Dessa motstånd sänker inputvolymen från din telefon-utan tvekan. Antagligen för att skona förstärkaren/bilstereon.

DETTA ÄR EN TEORI, men som går att läsa på om du googlar!

Skruva av aux-kontakten och dra upp sladden tills du ser den tjockaste biten av sladden, och klipp? Bort motstånden och sätt ihop kablarna utan motstånd. Detta kan funka, och om JAG tycker att min aux spelar för låg volym, så kommer jag göra detta direkt.

Notera att jag INTE har provat min aux än, då min bil inte är programmerad till aux än.

Jag har som sagt ingen egen erfarenhet av ditt "volymproblem", jag vet bara vad jag läst på nätet, och vad jag sett på min egen kabel.

Try at your own risk, eller vänta på att en klokare människa svarar :)

La
720
Lasse Eklunda
530xDA Sedan -15
Z4M Coupe -07
523i LCI Sedan -07
Corvette Bigblock -72
Du har inte separat volymkontroll på AUXen i menyn? Det är det på F10, i alla fall.

Det finns bluetoothmottagare som omvandlar till 3,5mm phone, dvs det du har till AUX ingången. Du måste dock mata den med USB (5V), men det plockar du från cigg uttaget, via en vanlig adapter.
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Länk och Länk fixar dina behov jag har dessutom dragit aux kabeln under armstödet fram till växelspaken så inga kablar syns
de
6
descqqqlol
catch_me Enligt recensioner så verkar den där bluetooth grejen väldigt dålig, både ljudkvalitét och att man kan inte använda den medans den laddas. Jag menade mer och vill ha typ att man kopplar in en bluetooth "sändare/mottagare" in i själva navigations panelen så att det kommer upp där som att det skulle vara original, inte någon riktig billig kina grej för 10kr... Någon som vet hur man går till väga?
de
6
descqqqlol
Update på AUX problemet : Nu har jag märkt efter lite petande i bilen med sladden å så att det verkar vara något slags glapp i ingången till aux "honan" där man ska koppla in aux sladden. Jag vet inte ifall de är de som gör att de låter lågt men de sprakar iaf när man rör där. Någon som vet vad man bör göra?
Visa användare
81
Lasse Hanson
BMW 520d F11
Porsche Boxster
Det är låg volym via aux på E60/61, inget att göra något åt tror jag? Jag upplevde volymen som riktigt låg på båda mina E61:or, en från 05 och en från 08. Det finns ingen volyminställning i iDriven heller som på F10/11. Jag testade med olika kablar och olika telefoner och iPods men fick det aldrig bra.
de
6
descqqqlol
Lasse Hanson Precis detta jag menar, men nog tror jag att det skall finnas någon fix til detta allt. Jag kan inte vara den enda som stör mig nå kopiöst mkt på detta.
Jo
112
JohanNilsson
520D xDrive F11-17
Vad har du för telefon? min Samsung spelar mycket lägre än sambons iphone. Samma sak i E81an men där kan jag ju höja aux-volymen i menyn.
de
6
descqqqlol
Jag har en iphone 6
Visa användare
247
Kaffeh
Lexus IS300H - 14 Svartmetallic

Tidigare:

525iA Sedan - 02 Toledoblau
120d - 09 Alpinvit
523i Sedan - 98 Canyonrot Metallic
Saab 900 2.3I SE - 95 Vinröd
Den sänker inte på telefonen när du kopplar in den då? "hörlursmode" liksom.. min Sony gör det som standard.

descqqqlol
Nej det gör den inte Kaffeh.
Visa användare
1.122
åströmarn
325 touring -06 e91
535d touring -05 e61
528 sedan -84 e28
Volvo v70 2.4d -08
Husaberg FE 450 -11
Hej hade samma problem som du lågt ljud på aux
För några veckor sen gick min ccc modul sönder.
Så jag köpte en beg och koda in den och ljudet på aux är lika högt som cd och radio
Vet inte om det är något fel med ccc modulen när ljudet är lågt?

Mbh
Visa användare
90
simmaren_1
E70 3.0 SD -09
E61 520d Touring -06
E39 M5 -00
Jag har eftermontera AUX i min -06 pre LCI.
Ljudet var dåligt, ingen bas och toklågt.

Enda sättet är att modda kabeln men inte bara kapa motstånd och kondingar!
Många tar bort både motstånd och kondensatorer och tycker att det är lösningen. Jag är mer försiktig, BMW satte kondingarna där av en anledning. Motståndet för att bilen ska känna av sladden gissar jag?...

Då org.kondingarna på 0,22uF är för små bytte jag ut de mot 33uF (det jag hade hemma), det sänker brytfrekvensen nedåt i registret (inget mer högpassfilter), ljudnivån blev också den mer rätt.
Lite lägre ljudnivå än vad radio och CD är på men sjukt mkt bättre än vad originalkabeln hade. Basen är oxå tillbaka nu.

(DC-skyddet är då heller inte helt borttaget när man låter kondingarna vara kvar)

Sen jag gjorde detta har jag kör en DENSION 500S BT för att få blåtand och möjligheten att använda rattens knappar för att byta låt osv...
Är inte supernöjd men den funkar, echo vid handsfree och enheten tål inte minusgrader. Ingen support från Dension heller. Dessutom svindyr produkt som inte funkar så bra som jag hade hoppats på...

Wa
596
Waterlily
BMW 530dx Touring -11
Satt kondensatorn parallellt med motståndet?

I så fall var skälet att man ville höja diskanten för att kompensera diskantfallet i långa skärmade ledningar.

Normalt är ingångsimpedansen för linjeingångar i förstärkare så hög (ca 50 - 100 kohm) att ett extra motstånd i serie inte är till för att skydda ingången.

Vänligen Näckrosen.

I rather go ponding
Visa användare
1.122
åströmarn
325 touring -06 e91
535d touring -05 e61
528 sedan -84 e28
Volvo v70 2.4d -08
Husaberg FE 450 -11
Men hur kan det komma sig att mitt ljud blev högre efter ccc byte?
Mvh
Visa användare
90
simmaren_1
E70 3.0 SD -09
E61 520d Touring -06
E39 M5 -00
Kodningarna 0.22u satt i serie och motståndet 300k parallellt mellan R och L kanal.

[IMG]Länk

Visa användare
5.115
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
åströmarn, kan det vara så att när du kodade in din nya med fräsha filer så har man korrigerat detta problem?
Kanske läge för dem med låg volym att göra en omkodning?
En relativt enkel operation med NCS-Expert.

Mvh Ola

Min bil:

Länk

Visa användare
1.122
åströmarn
325 touring -06 e91
535d touring -05 e61
528 sedan -84 e28
Volvo v70 2.4d -08
Husaberg FE 450 -11
Hej ja kan ju vara så kanske
Men denna modul har äldre program vara i sig
Min ccc som gick sönder var uppdaterad förra året när resten av bilen uppdaterades

Mvh
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.