AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

6- och 8-Serien
1.357

inkoppling av backkamera 850 -91

Jag har kopplat upp mig på backljuset för strömtillförsel av kameran men jag vill ju helst inte dra en lång kabel till ända bak genom bilen för den som ska in i skärmen, så jag undrar om någon har en smidig lösning till var jag kan koppla in mig kanske växellådan eller backspegeln är smidigast, men var skarvar jag enklast någonstans?
Pe
345
Peake
BMW 850ia -92
BMW 523i -08
En möjlighet är att använda 2 av de 4 signalledarna som finns vid växelväljaren (om du har automatlåda). Genom en enkel logikkoppling med L1 och L4 så kan du få en signal som visar att du back-växeln inlagd.

//Peter
Pe
345
Peake
BMW 850ia -92
BMW 523i -08
vid närmare kontroll av schemat så finns en signal som du kan använda i kontakten X306/stift 18. Där finns en ledning som skall vara Blå/Gul och som är +12v när backen är i. X306 finns under mattan, på vänster sida.

//Peter
tack för en mycket utförlig instruktion! :)
Peake: Idag har jag rivit ner och funnit massvis med kablar på vänster sida under mattan som du hänvisade till. men när jag provade koppla in mig på den kabel som är blå/gul i bilden nedan så hände det ingenting på skärmen vilket tyder på att det inte är 12v i den. (andra 12v jag testar funkar)
så jag undrar om du kan hänvisa till en bild eller något så jag vet mer exakt vilken kabel det rör sig om? det är alltså den blå gula i mitten av det stora kontaktdonet jag testade
Länk

sedan undrar jag vad hålet till vänster om växelspaken är till för något? jag satte dit en mikrofon istället och måste säga att jag blev mycket nöjd med resultatet :)
Länk
sy
208
sysav
540iA Touring-98
Där sitter min startspärr

No
160
No1MAXIMUS
X5 3.0 -04
740iA -00
Hålet kan ha varit till en eftermonterad elektronisk startspärr.
Pe
345
Peake
BMW 850ia -92
BMW 523i -08
Vilken årsmodell är det på din 850?

//Peter

Såg just att det är en 91:a och den har/har inte Automatlåda?

När jag skrev första inlägget så var jag ignorant och antog att din bil såg ut som min, men det gör den inte.

Glöm X306!!
Du skall leta efter X546 - stift 2!!
Schema finns i ETM-91 sidan 169 och placeringen på sidan 387. (Under centerkonsolen). Kontakten är en svart 2-pins kontakt. Alternativt en ledningsknutpunkt X428 (Tre ledningar blå/gul som är tvinnade och har en gummihylsa över kontaktpunkten.)
sysav: märkligt, min sitter till höger om ratten. antar det är eftermonterat då
No1MAXIMUS: nej det känns tveksamt för hålet var definitivt original i konsolen
Peake:
det är automat. jag återkommer inom kort hur det ser ut
No
160
No1MAXIMUS
X5 3.0 -04
740iA -00
Om du googlar lite så ser du att ingen annan har ett hål däromkring som inte är eftermonterad startspärr.
Det kan ju vara någon som har ominstallerat en startspärr eller bara flyttat på den till ratten.
Placeringen berodde helt på vem som installerade den.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.