|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Så nu har jag varit hos min lokala handlare. Från att få höra "nja några rabatter har vi inte.." Så fick jag 5 min senare 10% rabatt... Innan jag gick så sa jag "ja, om ni nu är den billigaste av alla handlare då hörs vi igen..." Fick då svaret... "Ehhhh... Hör av dig även om vi inte e det... Kan kanske göra mer..." Fick lite dåliga vibbar av just det då det strax innan hette "det här är jättebra rabatt! Mer kan du inte få..." Fortsättning följer :) |
|
|
Intressant diskussion Någon som vet om kampanjerna för 3-serien stöds centralt av BMW eller om handlaren står för dessa? Om de stöds centralt av BMW och man kan få 7% rabatt plus kampanjer skulle man kunna köpa en 3-serie till riktigt bra pris med alla kampanjer som finns just nu. Automat - 9900:- X-drive - 9900:- M-sport från advantage - 15900:- Nav paket - 15900:- |
|
| Min erfarenhet är tvärtemot Aceys. Jag har alltid fått sämre priser hos Stockholmshandlarna jämfört med handlare utanför storstaden. | |
|
3-serien har fina rabatter just nu. Priset för min F31 hamnade enligt konfiguratorn på 530 200 kr, mitt slutpris efter rabatter blev 464 tkr. Men då är det inräknat BMW:s centrala rabatter samt att jag också är BMW CS-medlem. |
|
| Ni som skriver att ni är CS medlemmar - vilken extra rabatt har detta resulterat i om ni samtidigt utnyttjat de olika paketerbjudanden? Har ni kunnat utnyttja deras ramavtal ovanpå paketerbjudandena? I så fall är det tvärtemot vad jag har fått för info ifrån olika BMW handlare... | |
| Rabatten dras enbart på grundpris och utrustning som inte ligger i ett paket, det har jag hört från ett gäng handlare så vore förvånad om det inte stämmer. | |
|
Ramavtalen är oftast formulerade på det sättet att det exkluderar paket (och andra erbjudanden). Men det är en förhandlingsfråga. Jag har alltid haft förhandlat till rabattsatsen rakt av, dvs inkl paket. Sen tycker jag att det här mer rabatter inte enbart är av godo. Självklart är det skönt för plånboken, men det påverkar också begagnatpriserna negativt i nästa led. Varför köpa en 1-2 år gammal bil när man kan köpa en ny? Audi, Mercedes och BMW är väldigt aggressiva nu. Audi är väl värst. Det såldes nya A8:or med upp emot 50% rabatt på nybilsrpiset. Man kan gå in och bara i princip titta på en RS6 och få upp emot 20%. Var är självförtroendet i prissättningen? Och vad skickar det för signal till kunderna? |
|
| Jag tror du slog huvudet på spiken - det är ju precis det som varit i USA i många år. Först låga priser och ständiga kampanjer. Sedan avbetalningar med 0% ränta samt förmånliga leasingerbjudanen ovanpå det. Där har det gått inflation i rabattsystemen sedan länge. Även om det påverkar alla priser nedåt kanske det ändå kan ge möjligheter för grupper som normalt köper riktigt gamla bilat att köpa en antingen ny eller nyare begagnad bil. Frågan är då hur det påverkar efterfrågan som helhet. De senaste åren har det i Sverige ändå varit full fart på både nybils- och begagnatsidan. | |
|
Vad är bekymmret med rabatterna? Att ni inte kan få x% av nybilspriset efter 3 år? Det kan ni... men ni får ju räkna på x% av det ni BETALADE inte det som var listpris... Om ni sen har varit så klumpiga och köpt en bil till listpris... då har ni precis lärt er en dyr läxa, inget å grina över :) |
|
|
Tror du får läsa inläggen en gång till så förstår du kanske bättre. Men för enkelhetens skull. Du köper en ny bil. Ditt pris, efter rabatt, är 100%. Efter två år ska du sälja bilen och räknar med att få ut 70% av ditt nybilspris. BMW kampanjar nu bilar till 70% av ditt nybilspris. Kommer du fortfarande att sälja din begagnade bil till samma pris som en ny? Eller kommer du snarare få 70% av kampanjbilens nybilspris? Och förresten, ja har köpt en bil till i princip listpris. Den är värd 20% mer än vad jag gav för den idag... ;) |
|
![]() 2.226 530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :) 325 E30 Cab-93a 750i-96 750i-90 Sv.såld 6200mil. |
acey. 35% var det på A8. inte 50%, och enbart under någon vecka. |
| Inte en krona på en fullutrustad ny i3 med stora batteriet. Blev inget köp. | |
|
Pratade med min säljare igår gällande i3, priserna är inte färdiga för årsmodell 17 så varken leasingpriser eller försäljningspriser stämmer. BMW gick ut med nya priser men backade, tror det är osäkerheten kring miljöbilspremien som ställer till det. Kan ha varit en anledning, men kolla med en handlare till ifall det även är stop där. |
|
|
Nja, intresset svalnade betänkligt när man inte fick en krona i rabatt på en bil för nästan 500k. Jag gav ett motbud som innebar ca 5% rabatt, Policyn var visst solklar: inga rabatter på i3! Säljer de så bra av den? :-) Blev en annan typ av BMW istället, dock beg... |
|
|
Hittills i år så har dom sålt 266 i3 jämfört med: BMW 5-serie: 2502 BMW 3-serie: 2451 |
|
| Såg nu på priserna på bmw.se att de sänkt priset med ca 10000 kr fr min maj-offert. Det riktigt märkliga är att "min" säljare inte kontaktat mig efter detta för att försöka få till en affär! Är Solna-säljarna "Fat and happy"??? | |
| 330 diesel: inget unikt för Solna utan gäller väl 90% av alla bilsäljare lågt räknat. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.