|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
En liten marknadsundersökning. Ni som beställt nybil som privatpersoner (tjänstebilsförare har andra avtal så det är inte relevant), vad fick ni för rabatt från handlaren? För att det ska bli jämförbart så räkna rabatten på totalsumman exklusive paket samt ange modell. Ange även om det var lagerbil eller nybeställning. Årtal är även det intressant. BMW CS ger medlemmar automatiskt 8% så förhoppningsvis så har vi ingen under. Vill se vilka möjligheter som finns för de olika modellerna. | |
|
Sju procent oavsett modell jämfört med priset i prislistan på en bil man beställer helt själv och som byggs enligt unik spec. Vissa kampanjer stöds centralt av BMW, dvs återförsäljaren har ingen egen kostnad för dessa kampanjer. Då kan man få sju procent på det redan rabatterade priset. Andra kampanjer delas mellan BMW centralt och återförsäljaren, beställer man en sådan bil har handlaren redan börjat knapra på sin marginal och rabatten "känns mindre" för kunden eftersom man inte får sju procent på listpriset utan en mindre rabatt. Man delar så att säga rabatten med ÅF. Sedan finns diverse upplägg om man är återkommande kund med exempelvis en nybeställning som först får gå som demo i sex månader, Max 1000 mil, och som sedan kan köpas ut av dig med kanske 10% rabatt eller mer. Lagerbilar är en helt annan story men där kan du ju inte påverka specen alls. Populära och helt nya bilar är också svåra eftersom de säljer sig själva. Exempel: BMW kör kampanj som innebär Dynamic + Comfort paket till samma pris som ren bil. BMW står centralt för denna kampanj. Du kan då gå in i konfiguratorn, bygga en bil, lägga på Dynamic + Comfort och all övrig utrustning du vill ha. Från totalpriset drar du av kostnaden för de kampanjade paketen rakt av och sedan sju procent på resten. Då har du ditt pris. Testa genom att skicka offertförfrågan till fem ÅF. /M Mina bilar: Länk |
|
| 9% (plus några tusen i rabatt på andra arbeten/installationer) - M2, nybeställning. | |
|
De 8% som BMW CS ger är via ett ramavtal vilket är viktigt at komma ihåg! Detta innebär inte att man (som många tror) automatiskt får 8% på totalsumman inkl eventuella färdigrabatterade paketpriser eller andra erbjudanden. De 8% går bara på ordinarie listpris för både bil och utrustning. På min X3 som jag köpte ny fick jag drygt 9% men 1:an gick det inte mer än några futtiga procent. Fast då var bilen redan nedsatt via BMWs kampanjer. |
|
|
Tack till er som svarat, men det borde väl finnas fler som kan dela med sig? Hade velat se hur dessa faktorer påverkar: - Geografiskt (eller iaf mindre mot större handlare). - Per modell. - Per motor. - Per utrustning. Behövs mer data innan man kan dra några slutsatser. Jag fick 12%, nybeställning av M3 årsmodell 2017. Rabatt hade jag fått oavsett utrustning på bilen, gav inte säljarna någon spec förrän jag beställde den. |
|
|
Bristen på svar kan nog förklaras av att 75-80% av BMWs försäljning är till juridiska personer. Det är helt enkelt få som köper nya BMWs privat. ------- //Lövet |
|
|
I mina två exempel har jag testat att be om offerter från olika håll men har inte sett någon trend att mindre orter är billigare än större när förhandlingen avslutas. Då har jag också räknat in kostnader för transport och resa till handlaren. X3:an köptes av Novation och 1:an hos den lokala handlaren Förenade Bil då priserna var ungefär samma. Det går säkert att få bättre rabatter på M-modeller då inga rabatterade paket eller andra erbjudanden normalt ingår på dessa. Att som privatperson stövla in hos en handlare och be om 12% på en naken 520d är bara att glömma om man inte har något ramavtal. |
|
|
Det är helt korrekt att det finns större rabattutrymme på M-modeller än på vanliga BMW-modeller BMW CS #5139 |
|
|
Min erfarenhet är att återförsäljare i storstäderna lämnar bättre rabatt än de i mindre. Min analys är att handlarna i de större städerna är mer konkurrensutsatta och därför snabbare lämnar en större rabatt, medan det på en mindre ort ofta är mer av en förhandling. Om man nu ska generalisera dvs. |
|
|
Jag fick 11,6% rabatt på en fabriksbeställning, det var ett privatköp och jag är BMW CS medlem. Det var en 218d xDrive Gran Tourer med extrautrustning för cirka 80', köper man en ren med typ bara Advantage är det nog svårare att få till någon rabatt. Så man kan få vettig rabatt även på icke M-bilar... (jag har räknat på ordinarie försäljningspris som står på offerten, jag har inte splittat upp paket eller så) //Stenback |
|
Verdi |
Varje procent gör ju bara runt 5 tusen på en ny hyfsat vanlig BMW. På 3 år kostar en ny bil för en halv miljon minst 200 tusen bara i värdeminskning. Bränslekostnaden (2000 mil per år) ligger på runt 60 tusen för en dieselbil och runt 80 tusen för en bensinbil. Skatt och försäkring över 3 år är väl över 20 tusen också. Totalt kostar bilen alltså över 300 tusen på 3 år. Och en väldigt lyckad förhandling kan spara 10 tusen... Klart det är pengar men samtidigt så brukar ju folk här fnysa åt skyhöga bränslekostnader o dyl eftersom det "är så lite i sammanhanget". Det känns förstås psykologiskt väldigt bra om man får en bra rabatt men i själva verket är det alltså en försvinnande liten del av den totala kostnaden. Så stirra inte er blinda på det. En vänligt inställd ÅF kan vara värd mycket mer om t ex olyckan är framme och man behöver nåt dyrt fixat på goodwill. |
| Är inte sådär jättesnål direkt men jag sparar ju hellre 10-15k om jag kan genom att dra ett par mail än att bara gå in och betala och se glad ut... ;) | |
Verdi |
Jo, blir ju bra timpenning. Om det nu är så lätt? |
|
Verdi: Handlar det inte mycket om psykologi? Soppa, försäkring och värdeminskning kommer man inte undan och det är löpande kostnader som man inte kommer undan, dock blir det väldigt påtagligt med inköpspriset för man måste ju i regel inte ha en ny bil utan det blir något man får bokföra på "unna sig"-kontot och då kanske rabatten känns väldigt bra eller i alla fall gör det lättare att motivera ett byte? Gällande mina 11,6% så var jag på tjänsteresa på annan ort och sprang in hos den lokale handlaren för att få en offert att ha som utgångspunkt inför förhandlingen med min lokale handlare. Det hela mynnade dock ut i en diskussion om vilken rabatt som krävdes för att skriva på där och då =). Så 45 min senare hade jag ett köpeavtal... //Stenback |
|
| 11,6% jämfört med ordinarie listpriser inkl eventuella paketrabatter låter rimligt. Men då skall man ju komma ihåg att en del av procenten redan ordnats av generalagenten om jag förstår ditt inlägg. | |
|
Kristoffer_L: Givetvis fick handlaren hjälp med av generalagenten med en viss del.. Dock så tror jag inte att bara för att man kanske kan anse 5-7% som utgångspunkt automatiskt kan addera BMW CS 8% på det, mycket handlar nog också om vad handlarna är beredda att släppa bilarna för, man har ju något form av ansvar att hålla uppe priserna också =) Kan man anta att handlaren tjänar mer pengar på en bil som säljs med 10% rabatt och kunden är BMW CS medlem än om de säljer en bil till en annan kund med 5% rabatt som inte är medlem? //Stenback |
|
| Min senaste affär slutade med 10,5 % rabatt. Sen fick jag 15 % på eftermonterad utrustning såsom motorvärmare, vinterdäck etc. Det som var störst skillnad mellan handlarna var inbytespris på min gamla bil. Där spred det drygt 50' mellan bäst och sämst. | |
|
Fast jag tycker egentligen det är fel att inkludera paketrabatter som en del av förhandlingen eftersom denna ju är garanterad. Det är ju snarare hur mycket på nettopriset (inkl ev kampanjer) som blir intressant. Min 1:a slutade ju i så fall på 13-14% rabatt inkl alla paket och kampanjer men det hade ju i princip alla fått också :-) |
|
|
Vad menar vi med att "inkludera paketrabatter"? Scenario: Du fabriksbeställer en bil som kostar 400' och väljer till endast M Sport för 40', hade du handplockat delarna hade det paketet kostat 60' i stället för 40'. Paketrabatten är alltså 20'. 1. Du köper den för 440' och har fått 0% rabatt (0/440000) 2. Du köper den för 440' och har fått 4,3% rabatt (20/460000) När jag säger att jag fått en viss rabatt så räknar jag enligt alternativ 1 ovan, hur räknar ni? //Stenback |
|
| Alternativ 1 är enligt mig det rätta. | |
| Ja, jag räknar likadant och håller helt med. Fast rabatten som specas på offerten från BMW jämför med listpriserna. Det är också en av anledningarna varför CS rabatt eller andra avtal inte kan användas på paketpriser eller andra erbjudanden. Därför är en i många fall stor del av rabatten redan ordnad av GA via olika kampanjer (advantage/comfort edition etc). Hoppas min poäng blev tydlig :-) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.