AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.209

BMW 325i E36 1993, cabriolet har slutat fungera.

Ma
4
MartinE36
BMW 325i E36 Cabriolet
Hej allihopa!

Jag är helt ny på detta forumet hoppas ni har överseende med det. Men nu är det såhär, att idag så skulle jag och sambon ut och glida lite i det varma vädret och tänkte cabba ner. Men till vår stora förvåning så ville inte taket gå ner (fungerade igår kväll). Verkar som att det är något som kärvar eller tar emot, har ingen riktig aning. Så nu undrar jag vad det är man kan/ska kolla i första hand, för de är lite tråkigt och väldigt varmt och köra med taket uppe.

Tack på förhand!

Mvh MartinE36
32ProPro-medlem
2.453
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Är det en helautocab (1995 eller nyare) där du bra trycker på knappen eller halvautocab (1994 eller äldre) där du manuellt måste lossa ett handtag ovanför backspegeln och putta uppåt 1-2 dm?

Jag har halvauto (1994) och det är inte så att någon klåfingrig råkat dra i handtaget under sittdynan i baksätet. Då frigörs cabmotorerna och du kan bara cabba upp och ner helt manuellt med handkraft hela vägen. Åtgärdas genom att lyfta cabmotorerna på plats - googla så hittar du säkert film/instruktioner på hur man gör.
Har du bagageluckan helt stängd - annars finns givare som hindrar dig från att manövrera cabben - ska hindra cabluckan och bagageluckan från att slå ihopa och det är en bra funktion - givet att den funkar.

/Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096
Öppna o stäng bakluckan...Se till att batteriets pluspol är ordentligt fastskruvad, samt att de kablar vilka går från pluspolen sitter fast ordentligt.
Ma
4
MartinE36
BMW 325i E36 Cabriolet
Inget handtag har dragits men därimot hade 2 vajrar lossnat som sitter på sin plats igen men ändå funkar det inte. Bagaget är alltid låst men ska kolla så sensorerna i bagageluckan flexar, ska smörja för säkerhetens skull. Men vad tror ni om att dra i handtaget och nollställa allt istället, för jag vet inte om de går att nollställa om taket är uppe?

Mvh MartinE36
32ProPro-medlem
2.453
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Drar du i spaken frigörs motorerna men när du för tillbaka spaken så går inte motorrerna automatiskt tillbaka. Det måste lyftas på plats "för hand". Det ska dock göras enligt procedur så de inte hamnar i ofas med varandra - finns också beskrivet om du googlar.
Kan du tyska så finns et bra kompendium om E36 cabrios som heter Verdeck_Kompendium_3.1 - hittar du det inte så hojta så kan jag maila det till dej. Mycket detaljer om sufletter till E36 däri.

/Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096
Ma
4
MartinE36
BMW 325i E36 Cabriolet
Så det är inte så enkelt som dom visar här i klippet?

(vet inte hur man gör länk)

Mvh MartinE36
Ma
4
MartinE36
BMW 325i E36 Cabriolet
Edit: Visste inte att den gjorde länk automatiskt
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.