AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.899

sekundärventil på 545 i touring

He vet någon var jag hittar sekundärventilen på min 545 i touring 04
Visa användare
ProPro-medlem
13.403
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Jag gissar på att du menar backventilerna för secondary air injection systemet.

Finns en backventil för varje cylinderbank, de sitter längst bak på motorn. Se sid 7 i nedanstående dokument, komponent #5 på rear view visar placeringen av dessa backventiler
Länk

Här är ett par sprängskisser
Luftpump (denna fungerar uppenbarligen) : Länk
Distribution (här delas det upp i respektive bank) : Länk

P0491 betyder "Secondary Air Injection System Insufficient Flow - Bank 1" så det är alltså backventilen på högra sidan av motorn du är ute efter.

Det är alltså en felkod om problem med flödet. Eftersom det bara är P0941 så betyder det att luftpumpen fungerar. Så problemet är begränsat till bank 1.

Har du tur så är det bara backventilen. Men ofta är det ganska igensatt från backventilen och hela vägen ut till grenrören också - vilket isåfall också behöver rengöras.

Tack för all Hjälp nu vet jag var den sitter , Hoppas bara att det är ventilen eller slangen ? annars är det väl massa som måste plockas bort för å kunna Rengöra mer från slaggen som fastnat? eller finns det spray som man kan använda ? som jag sett på you tube ? den tar bort slaggen ? utan att behöva montera ner massa saker utan bara att spraya i slangen och sedan varva ut efter ett tag ?
Visa användare
ProPro-medlem
13.403
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ventilen brukar nästan alltid behöva bytas. Sen gissar jag på att det är 50/50 om man behöver rengöra eller inte, beror ju på hur igensatt det är (fast förr eller senare måste man rengöra där för annars kommer samma felkod upp igen).

Det är nästan aldrig några problem med flödet mellan luftpumpen och ventilen. All begränsning brukar vara ventilen samt röret mellan grenrör<->ventil.

Carbclean och tryckluft kommer ju att lösa upp lite av sotet iallafall, men för att få bort allt och få ett bra flöde (förutsatt att det är hårt igensatt) så krävs mekanisk rengöring dvs med en roterande borste eller dylikt.

Videon visar mer eller mindre svar på alla dina frågor.
Ja jag såg videon tänkte bara på hur mycket man måste plocka bort eller kan man bara ta bort röret och köra med borsten för skiten måste ju ut med som losnar
Visa användare
ProPro-medlem
13.403
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ja, stämmer - partiklar och ångor blåses ut via grenrören (och genom hela avgassystemet).

Katalysatorn sitter ju relativt när grenrören (samt dess syresensorer), men å andra sidan är carbcleaner en väldigt flyktig vätska. Dessutom är det inte några större mängder under någon längre tid. Så det bör inte vara någon fara för katalysator eller dess syresensorer.

Är väl inte helt optimalt, men katalysatorer och syresensorer får ta emot mycket skräp så det bör inte vara någon fara (tänk dig bara hur en motor med hög oljeförbrukning pga olja i förbränningen och läckande kylarvatten in i i förbränningen gör när man kör 1000-tals mil efter 1000-tals mil utan att åtgärda det).

Hade ju gärna sett att man kopplar lossa katalysatorn från grenröret och sätter en pappskiva emellan eller liknande, men inget bör haverera om man inte gör det.
jag har fått laga både oljeläckage och vatten läcka på denna bil ock den drar en liter olja i månaden som M bilar säger är normalt ? kan detta orsaka problemen i sekundärventilen för samma m bilar säger att detta är ett ovanligt problem ?
F-
1.931
F-Tar
Alpina B5 2005 #001
BMW 325tds 1997
Drar den olja så är det mest troligt ventiltätningarna
Ok men borde det inte ryka lårök då ?

Någon som vet var man kan köpa rep.kit? Borste ock röret +rengörings sprayen?
P0491 betyder "Secondary Air Injection System Insufficient Flow - Bank 1" så det är alltså backventilen på högra sidan av motorn du är ute efter.

Nu till Frågan vad är Höger sida ? tittar man från fronten eller Bakifrån vad som är Höger ?
F-
1.931
F-Tar
Alpina B5 2005 #001
BMW 325tds 1997
Kolla på realoem.com och fyll i dina 7 sista i vin så kan du lätt ta reda på den du söker
Visa användare
ProPro-medlem
13.403
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@F-Tar : Se mitt första inlägg.

Backventilen är dessutom identisk dvs samma reservdelsnummer på vänster och höger sida.

@Reijo : Man utgår alltid ifrån att man står och tittar i bilens körriktning när man säger höger och vänster sida - jämför med sjukvården där man utgår från patientens syn och inte hur kirurgen står och tittar på patienten :-)

Tyvärr är det många som inte tänker så långt, så din fråga är högst relevant!
Tac för svaren då skall jag beställa ventil och byta misstäkte att man kollar mot färdriktningen tackar
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.