|
|
|
|---|---|
|
Jag undrar om någon har lite koll på däckval för en M-bil. Michelin har däck som är specialanpassade för olika bilmärken, MO för Mercedes och * för BMW osv. Vet någon vad skillnaderna är och hur resonerar ni? | |
|
Länk info om märkningen... |
|
|
Vet inte märkningen exakt men du ska iaf köra på Michelin Pilot Super Sport. Utan tvekan det bästa däcket jag haft. |
|
|
De modellspecifika däcken kan ha olika gummiblandningar, profiler och bredder. Tex har M2:ans 245/35 resp 265/35 i princip identisk bredd som M3/4:ans 255/35 resp 275/35 fastän siffrorna säger det borde skilja. |
|
| Instämmer med förgående talare!! | |
|
Jag har flera gånger försökt få bland annat Michelins kundtjänst att tala om skillnaderna mellan t ex. "standardmodellen" och MO och *, men det enda svar jag fått är ungefär som stod i länken - de är lite annorlunda men går bra att använda på andra bilar... Jag vet att i en äldre tråd här på forumet, så monterades MO-märkta däck (har för mig att det var just Michelin i det fallet, men jag är inte säker) på en BMW och då blev den svajig och efter några turer beställdes "samma däck" hem men utan MO-märkningen och vid jämförelse hade MO-däcken djupare mönsterdjup än "standarddäcken", troligen var det även skillnad som inte syntes med blotta ögat i stommen och gummiblandning etc. Efter att "standarddäcken" monterats blev bilen bra i väghållningen. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Min däcka gubbe säger att Continental och Michelin är dom ledande märkena. | |
|
Som ägare av en M bil säger jag: Du ska köra på de av bmw rekommenderade däcken. Bara då får du den väghållning och uppträdande som bilen är kapabel till. Jag vet av erfarenhet att andra däck kan ge minst sagt farliga vägegenskaper på just M3:an. Den verkar extra känslig på däckvalet. När jag byter nästa gång blir det michelin pilot sport. Inget annat. Punkt. |
|
| Kör vilka däck du vill. Har testat bilar med olika fabrikat och man får vad man betalar för. Bäst resultat med bäst däck givetvis men den fungerar även med billigare däck | |
|
Har just nu Continental contisportcontact 3 med MO märkning fram i originaldimension och bak har jag Hankook s1 evo2 i originaldimension på min M5:a.. Hade contisportcontact 3 MO bak före detta och dessa höll i ca 700mil om jag inte missminner mig.Bra grepp och stabilitet,men ville prova annat.. Hade inga problem med MO märkningen ska kanske tilläggas, men jag försöker nog att inte handla MO någon fler gång :) Enda skillnaden bak är att asc går in lite tidigare på Hankookdäcken(vid torrt väglag) annars stabila och godkända prestanda för min M vagn i mitt tycke. Hankookdäcken är iofs det billigaste jag skulle kunna tänka mig på bilen...finns t.ex Kumho etc, men gränsen för mig gick vid Hankook.. Michelin super sport har jag funderat på som nästa "prov", men det är ett tag till nästa byte. Vet iofs inte om Michelin super sportdäcken (275/35-18 )finns att tillhandahålla i nuläget.. Mvh Janne. |
|
|
Tackar för infon. Får se om det blir nya däck i sommar eller till nästa säsong. Idag sitter det M.pilot sport med *-märke. Lika bra att fortsätta med det. |
|
|
Michelin pilot super sport funkar väldigt bra och håller också för bankörning utan större problem. Dom har dock inte fullt lika styva sidor som ett R-däck så däcket kantrar lite mer och sliter lite på kanterna. Jag har kört 10 trackdays med mina pilot super sport och mina däck har fortfarande 6mm mönster i nästan hela slitytan (Förutom längst ut). Rekommenderas starkt! |
|
|
Hej! Kan meddela att mina Hankook Ventus S1 Evo 2 däck höll exakt 644mil innan det nu blev dags för byte, blev inte Michelin PSS utan det blev.... Exakt likadana Hankook igen 😀... Bytte under en liten tripp till Norrbotten nu i veckan, sammanfattningsvis så var jag nöjd med däcken , men livslängden var typ samma med dessa som med mina fd continental csc 3 MO. Kör inte speciellt hårt , men tydligen så är ca 700 mil någonting man får räkna med livslängdmässigt med denna typ av däck...och bil 😊. Kört med 3,0 bar och däcken var hyfsat jämt slitna, dock med det tillägget att det var ca 1mm mer slitet på insidan på båda däcken...dvs helt ok! Mvh Janne. |
|
| Har Michelin Pilot Sport 4 på min M3, funkar fint för vardagskörning men inte mera, har provat dom på bana och det gick la sådär. | |
| PS4 är nog ett väldigt bra gatdäck men har kanske inte så mycket på bana att göra. Körde ett banmöte med föregångaren PS3 med en 325i E91 och dom var inte speciellt förtjusta i det. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.