|
|
|
|---|---|
|
Hej! Har 428 försvunnit? Ersatts med 430 eller? Vad är i så fall skillnaden? | |
|
Den har ersatts av 430. Det enda som skiljer är +7 hk. |
|
| den har ersatts av 430, men tycker det är så dåligt med det? varför tar man bort 428 och lägger till 430 när allt är samma förutom +7? Jag själv fick min 428 i november, efter några månader dök 430 upp, hepp där sjönk min bil ner i värde ännu mer, det är lite dåligt, tänker inte på värdet men vem vill inte ha en 430i istället för 428. | |
| Har någon på forumet jämfört 428i direkt med 430i och kan säga om det skiljer något märkbart avseende motorkaraktären? | |
|
Har svårt att tro att man märker nån skillnad på 7 hk, det är ju samma vrid. Min M135 fick ju 6 hk med lci. Nu känns min piggare än min gamla men det beror nog bara på automatlådan o inget annat. |
|
| Jag provkörde en 428i innan jag fick min 430i. Märkte ingen skillnad. Båda är lika bra. | |
| Ok, tack! Hade själv bara kört 420d innan vi fick vår 430i. Är mycket nöjd med den sistnämnda. | |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Anledningen varför 428i ersattes med 430i är samma anledning som varför 435i har ersatts av 440i - BMW vill fasa in sina nya modulära Bxx-motorer (B48 respektive B58 som alltså ersätter de åldrande N26 respektive N55). Sen kan man argumentera om varför man inte behöll modellsiffrorna (var ju länge sen de sista siffrorna representerade motorns slagvolym) - men jag antar att de ville markera att de använder den nya modulära motortypen (vilket är stort steg rent tekniskt, produktionsmässigt och ekonomiskt - men detta är såklart inget vi konsumenter normalt sett tänker på och ska heller inte behöva göra det). |
|
Grymt bmw-slangen. Misstänkte det var något sådant och inte bara att de lagt till några hästar. Kanske är en helt annat fråga men vad fördelarna är med de nya motorerna. |
|
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Kan tyvärr inte så mycket detaljer, mest det som redan är allmänt känt så att säga. Den stora skillnaden är som sagt produktion och tillverkning. Det finns en del smärre uppdateringar men inga radikala ändringar. De ska vara lite bränslesnålare och ha lite lägre utsläppsnivåer. Dessa motorer (B37,B38,B47,B48,B58) bygger ju på "enhetscylinder" där en cylinder är lika stor i alla motorer (500 cc). Och jag vill minnas att borret är låst till 82 mm. Sen sätter man ihop så många cylindrar man vill ha. I nuläget finns 3-cylinder (B37 är diesel, B38 är bensin), 4-cylinder (B47 är diesel, B48 är bensin) och 6-cylinder (B58 är bensin). De är dessutom designade för att kunna monteras longitudinellt och transversalt. En stor förändring är också att bensin- och dieselmotorerna är väldigt lika (tex blocket och vevaxeln är designmässigt samma mellan bensin och diesel). Generellt sett kan man säga att man delar många komponenter mellan de olika B-motorerna, och även mellan bensin- och dieselmotorerna (i mycket högre grad än tidigare). De kan nu dessutom monteras ihop på exakt samma monteringslina (dvs mycket enkelt att lägga om produktion vid behov). Ett par exempel på skillnader mellan N55B30 och B58B30 - CR höjt från 10.2:1 till 11.0:1 från N55B30 till B58B30 - Vridmomentet är högre i hela varvtalsregistret (tex 450 Nm mot 400 Nm i 1400-5000 rpm). - Ny version av Valvetronix (VVT4). - Märkligt nog så gick de tillbaka till mekanisk vattenpump på B58B30 (var ju elektrisk på N55B30). - Däremot så har man slängt iväg den traditionella termostaten, allt är helt elektroniskt styrt via "heat management module" som sitter där termostathuset brukade sitta. Förut hade vi den helmekaniska termostaten (som öppnade sig av värmen), sen kom den eletromekaniska termostaten (som också öppnade sig av värmen men kunde även elektrisk kontrolleras via ett värmeelement) och nu kom alltså den fullt elektroniska varianten (denna har ingen direkt kontakt med kylarvattnet överhuvudtaget utan styrs till 100% av motorstyrsystemet). - Intercoolen är air-to-water istället för air-to-air. - Kedjan sitter numera där bak (mig veterligen har alla Bxx-motorer kedan bak mot växellådan). Jag tror att de flesta av dessa förändringar är applicerbara även på B48-motorn. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.