AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.593

Däckia har monterat mina däck fel, kört 500mil?!

sh
271
shirack
BMW 535D/F11 X-drive, M-sport "IE"-17
Hej Autopoware, Är lite upprörd nu men vet inte vad jag ska göra?!

Har en ny 320d f31 som jag köpte i februari. fick bilen med vinterdäck och körde och lämnade mina sommardäck som såklart varit oanvända på däckias däckhotell.

En månad senare när jag kört 70mil så körde jag dit för att byta till sommardäcken 19tummare med 225fram och 255 bak.

nu har jag kört 600mil och idag va jag och kolla däcktrycket för första gången så såg jag att dom monterat ett 225 fram och ett 225 bak!! altså ett 255 fram och ett 225 fram.

och fyllt 255an med 2,2 bars tryck som det ska va fram och 2,7 i bakdäcken som det ska va.

alltså har jag kört med fel däcktryck i 500mil ungefär på 2 av däcken.

Vet ej vad jag ska göra nu på måndag. vad hade ni gjort känns ej bra att dom bara bytar till rätt sen är allt frid och fröjd. Har ni några tips ?

MVH trevig midsommar
Har någon skada skett?
Om inte så är det väl bara att be firman byta och sedan tuta och köra...
sh
271
shirack
Nej men har kört med väldigt högt tryck i ett 225 däck som suttit bak och kört med ett 255 däck med alldeles för lågt tryck i 500mil vilket kan gjort att däcken blivit felslitna
dR
33
dRIVER330
e46 330i SMG
225 däck med 2,7bar i är inga problem alls det kör jag på min e46:a
Däremot hade jag åkt in till verkstaden och bett dom fixa problemet.
Dvs ge dig nya däck.

Om dett apåverkar slitagedelarna på bilen vette fan men kändes det inte väldigt konstigt i kurvor o liknande?
Måste ju sett lite galet ut på bilen också kan man tycka för jag antar att du har olika bredd på fälgarna?
MU
940
MUC
M340i - 2025
Otroligt att 255-däcket fram inte tar i, du har inte märkt något?
Om inget är skadat på bilen/däcken så får man nog vara nöjd med att däckfirman bara skiftar om hjulen. Vid skador kan man förstås begära kompensation, kan dock vara svårt att bevisa att verkstan har orsakat skadan.
sh
271
shirack
Nej dom tar ej i och har otroligt nog ej känt något konstigt i ratten.

Men har kört med ett 255 däck som ska ha 2.7 med 2.3 bar eftersom det satt fram. Och det va inte lätt att se från skärmkanten att d va olika bredd precis som att bakfälgarna har mer et.

Men ialafall så känns de skit och vet ej vad ja ska säga till firman.
MU
940
MUC
M340i - 2025
Däcktrycket är en rekommendation av biltillverkaren för att få bästa möjliga kompromiss mellan komfort, väghållning osv.
Däcket tar absolut ingen skada av denna pyttelilla skillnad i tryck.
Du kan få ett högre slitage med för lågt tryck men i detta fallet så är det ingen fara, det är inte ens i närheten.
Be däckfirman skifta på hjulen så att de sitter på rätt plats. Svårare än så är det inte. Påtala även för dem att de måste kompensera dig ekonomiskt om däcken är snedslitna alternativt ojämnt slitna mellan höger och vänster sida.. Var däcken helt nya och oanvända när du lämnade in dem så kan de inte ha varit varken snedslitna eller ojämnt slitna (höger/vänster).
sh
271
shirack
Tack chris87 ska göra som du säger återkommer på måndag
Pa
1.120
Passo222
BMW iX1 eDrive20 M-sport 2025
Hur f*n kan man missa att se det o köra 600 mil, skiljer ju en hel del! Men alla är ju inte lika..en del ¨bara tankar och kör¨ ;-) Mvh
sh
271
shirack
Kom du och titta på de så ska du se att man ser ingen skillnad vid skärmkanter osv att de ena däcken skulle vatt längre ut bakdäcken har mer inpressning,, vanligtvis ska man bara tanka och köra med en splitterny bil, visst skulle kanske kollat att dom monterat rätt däck på rätt plats men man man tycker ju dom inte är så dumma så dom monterar det fel..
po
457
pompa_kumla
Bmw 330 E90
2.7 tryck ska du som gärna ha jag på 225 45 17 jag tänker börja köra 3.0 på fram och bak slits mindre går åt mindre bensin.
Både för högt och lågt lufttryck ökar på däckslitaget och gör att däcken slits ojämnt.
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Det är i och för sig sant, men varken 2,2 eller 2,7 är extremt åt något håll och på 500 mils körning kan det knappast ha haft märkbar effekt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.