|
|
|
|---|---|
|
Som rubriken säger så är jag sugen på att öka effekten i min 540. Vad kan man göra som är relativt billigt och inte allt för svårt? Har fått tag på en sol optimerar den för 2.5k och då ska jag få 316hk och 460nm. Någon som vet ett bra avgassystem? Ett komplett då. Tack på förhand. | |
|
Att få mer än 4-5hk på en "optimering" av en sugmotor hör till ovanligheterna. Totalt bortkastade pengar. Bygger du ett riktigt bra friskluftinsug (vilket också är onödigt då original redan är väldigt bra), byter till extraktorgrenrör, racekatalysatorer och ett skapligt catback kan du säkert kräma ur 20-25hk till om den mappas i bänk på 98 oktan. Kostnaden lär landa på minst 1000kr/hk. Det enda rimliga är kompressor, i min värld i alla fall. |
|
| Hört gott om ess tuning i Norge om deras kompressor till 540i. Men kostar lite mycket för min budget, finns de kanske en begagnad man kan slänga på? | |
|
Kommer ut kit emellanåt, men det är nog inget att räkna med. Några tips som gäller generellt för alla äldre "prestandavagnar": Byt till en ny original Bosch luftmassemätare. Är den nuvarande en gammal sliten, eller eftermarknads "no-name" finns det en hel del pulver att hämta där. www.maf-shop.de , där köper man original Bosch LMM till en tredjedel av priset de kostar i Sverige. Kontrollera samtliga vakumslangar runt motorn, har du läckage efter LMM vilket inte är ovanligt på äldre bilar, suger motorn i sig o-uppmätt luft och motorn kommer då gå snålare än vad den ska göra (LMM mäter luftmängd och lägger därefter till bränslemängd som bör förbrukas inom ett intervall av en väldans massa variabler). Ta ut felkoder och gå igenom det som finns. Varje felkod som är motor-/styrrelaterad betyder i många fall förlorade hästkrafter. T.e.x. en svag tändspole, en strulande kamlägesgivare, kass LMM (som dock inte alltid syns som felkod, därav bättre att byta direkt) osv. Bara börja bocka av listan och ta tillbaka förlorade hästkrafter. Lambdasonder blir trögare med tiden, men är övrigt motorstyr i sin ordning ska de till stor del endast ha en mätande roll istället för en reglerande. K&N insatsfilter till original luftbox, med original-friskluftsintag behöver du inte oroa dig för att motorn ska få in varm luft (många nybörjare slänger på ett öppet filter mitt i motorrummet utan en tanke på all den varma luften som sugs in, sen sprayar de gärna luftfiltersmörja på filtret som sen kleggar igen LMM och cirkusen är i full gång), och med ett K&N får du någon % lägre motstånd. Kör på 98-oktan, på framförallt Tyska prestandainriktade vagnar gör det skillnad. I alla lite vassare Audis jag haft inkl. min nuvarande A8 4.2, står det både på tanklucka och i handbok att för maximal prestanda och bränsleekonomi rekommenderas 98. Med 95 reduceras prestanda något. Det BÖR göra mer eller mindre skillnad på ALLA bilar som har en motorstyrning som reglerar tändning efter knackningssensorer. Givetvis kan där finnas inlagda gränser som gör att skillnad kan finnas mellan t.e.x. 91 och 95, men inte längre mellan 95 - 98. Yes.. Hoppas någon annan också får nytta av detta, blev lite mer än vad jag tänkt. Glad midsommar! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.