|
|
|
|---|---|
|
Hej mitt ena däck (höger bak) är nere på 2mm nu. en däck firma ville ha 1800kr för däcket+montering. Var ett good year efficiant grip däck. Hittade samma däck för 839kr på nätet. Der var detta : Länk Måste jag byta båda däcken bak eller räcker det med ena?? Det vänstra är ett good year optic grip, som har 7mm kvar. Det gäller sommardäck såklart. Tacksam för svar, snarast. Hade bokat tid för däckbytet imorgon men om det är rätt däck jag länka, så köper jag nog det istället. Sparar ju 1000kr på det. | |
|
BMW är (mycket) känsliga för att blanda däck och det gäller både olika märken/däckmodeller och även nya och gamla (olika slitna). Så rådet är att alltid byta däck minst parvis men helst alla fyra på en gång och om man har samma dimensioner runt om är det klokt/ekonomiskt att rotera däcken med jämna mellanrum (efter ca 500-1000 mil) så man skiftar fram- och bakdäckens plats för jämnare slitage. Lägger du på nya däck bak med mycket mönsterdjup och samtidig har slitna däck fram med lite mönsterdjup, är risken stor att bilen känns svajig och instabil eftersom bakdäckens gummi kommer att röra sig mer i sidled mht. mönsterdjupet. Tvärtom brukar inte vara lika kritiskt när det gäller stabiliteten på torr väg, men å andra sidan kan det bli otrevligt och direkt livsfarligt när bakhjulen släpper tidigt i bakvagnen vid väta i en sväng... Att ha olika däckfabrikat och/eller olika däckmodeller på samma axel kan ge rent farliga vägegenskaper i värsta fall och högst troligt kommer du att få en nervös och instabil bil. Även kombinationen olika däck fram och bak brukar tyvärr ge väldigt nervös väghållning på en BMW - finns många trådar om detta här på forumet - sök lite så har du att läsa. I vissa (tursamma) fall kan det gå bra att ha olika däck fram och bak, men det är en stor chansning som man inte vet om det fungerar i förväg. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Tack så jättemycket för ditt svar såhär sent! Tyvärr har jag inte råd att köpa 4nya sommardäck. Men länken jag länkade, är det bra däck? Fick du fram den? Det är good year efficiant grip däck. Har faktiskt känt att bilen drar åt vänster pga mitt högra däck... Men att byta bägge bakdäcken borde väl duga? Känns redan lite drygt att behöva kasta iväg mitt vänstra goodyear däck med 7mm kvar.. Då blir det ju helt klar iallafall att jag köper däcken. Kommer kosta 1600kr för bägge däcken. Firman tar 3000kr för två likadana däck+montering. |
|
|
Att byta båda bakdäcken är ett bra första steg, börja med det. Om bilen sedan känns "otrevlig" så vet du vad det beror på och kan gå vidare då. GoodYear EfficientGrip är ett bra däck. Kolla bara att det du länkar till klarar viktindex du skall ha på din bil. du får även tänka på att en monteringskostnad tillkommer om du köper däcken online. Det gamla däcket kan du säkert sälja för några hundringar. |
|
|
Jag har dels en uppsättning sommarhjul med GY efficient grip, dels en uppsättning med Michelin Pilot Super Sport. Jag är väldigt nöjd med den komfort, låga ljudnivå och mjuka gång som Good Year Efficient grip ger. De kan inte alls mäta sig med Michelindäcken när det gäller grepp och köregenskaper, men å andra sidan är skillnaden i komfort stor. Vill du ha bra komfort är Good Year Efficient Grip ett utmärkt val. Prioriterar du sportiga egenskaper finns bättre alternativ. Personligen skulle jag vilja ha Michelins köregenskaper och grepp tillsammans med Goodyears komfort, i en och samma uppsättning däck, men däck är en kompromiss och då kan man prioritera olika egenskaper. Jag är som sagt väldigt nöjd med GY Efficient Grip och kör med dem under en stor del av året. Jag byter till Michelin-däcken när jag har semester och mer tid för att åka ut på krokiga vägar och bara ha kul. |
|
|
Har någon här haft nankang däck? |
|
|
Peveroz: Ja, tyvärr. fruktansvärda däck. Vill du ha billiga däck kan Kumho och Nexen funka, men i din dimension är även märkesdäck billiga om man köper online. /Jonas |
|
|
GY-däcken du funderar på är bra, men som redan påpekats är de "komfortinriktade" med bra rullmotstånd. Så om du är ute efter sportiga egenskaper finns nog bättre däck, t ex. GY F1 assymetric. Frågan är vilka däck du har fram? Undvik kina-skräp, de brukar vara hemska i allt utom inköpspriset (men räknar man på totalkostnaden under hela livslängden, blir de oftast väldigt dyra), särskilt dåliga brukar de vara i väta... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Tja johan, ja jag gillar att köra finns väl inge mer att tilläga. Kommer köpa 2 goodyear bak efficient grip performance. Kostar 899kr styck. fram har jag också good year däck deras mm liggee på 7-8mm vardera. Så där kommer jag inte byta något än så länge. Men båda bak kommer bytas. Jo nenkang däcken har inte fått bra betyg, antar att det är däck som använder för typ drifting och skit. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Glöm inte bort att antisladdsystemet kan få tokspel med diameterskillnader över 5% ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Hur menar du? Att jag alltid ska ha antisladden avstängd när jag kör? |
|
|
Oj trodde du skrev "glöm inte att ta bort antisladdsystemet" |
|
|
Hasso: En fråga om diameterskillnad.. OM jag har 225/40 runt om men har bredare bakfälg. Påverkar detta diameterskillnaden också? Min tanke blir ju att däcket blir mer utsträckt på en bredare fälg och borde bli lägre. Eller tänker jag tokigt? Till TS: Köp kvalitetsdäck,BMW är grymt känsliga. |
|
|
Fälgbredden inverkar minimalt på rullomkretsen, så det skall inte vara några problem. Tror Hasso menar att det kan bli problem om man blandar olika däckomkretser fram och bak. Dock går vissa breddskillnader att kompensera med annan profil, t ex. har 205/55-16 och 225/50-16 exakt samma rullomkrets trots att det senare är 20mm bredare. Sträva efter att ha exakt samma däckfabrikat och däckmodell fram och bak, då är risken för problem minimal. Så har du GY optigrip fram, köp likadana bak. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Johan: Tack..tänkte bara fäör jag har lite strul med min ABS efter däckbyte där jag har just 8" fälg fram och 8,5" fälg bak med 225/40 runt om.. Undrade om just detta kunde påverka strulet med systemet.. |
|
|
Troligen inte - det är så liten skillnad på fälgbredden. Är alla däck ungefär jämnslitna i mönsterdjupet? Är det samma däck runt om? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Japp!! |
|
|
Hur yttrar sig "strulet" med ABS-systemet? Felkoder? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Kommer börja med att köpa däcken bak, det är viktigast. Alla har inte råd att punga ut 4nya däck med montering på en gång. Inte som att det inte går att köra bilen om jag bara byter bakdäcken. Jag kör just nu med 2mm på höger bak däck och det är knappt märkbart. Drar lite åt vänster i nerförsbacke. Det är inte direkt livsfarligt att jag bara byter bakdäcken liksom. Det är ju ändå bakhjulsdriven och dom bästa däcken ska va bak. Sen är det ju exakt samma dimension fram som bak? Endast mönsterdjupet som kommer skilja och det är ungefär 0.7mm. |
|
|
Då är det lugnt... Köp samma däck som du har fram och skifta sedan fram- och bakdäcken var 500-1000:e mil ungefär, så slits de jämt och när de är slut är det dags att byta alla fyra på en gång. På så sätt kommer du att få bäst ekonomi/hållbarhet och även bäst vägegenskaper över hela däckens livslängd. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.