|
|
|
|---|---|
|
Är dags att byta mina RFT 18"sommardäck. Tänkt byta till ej RFT för att få lägre ljudnivå och bättre komfort. Någon med tips på bra däck eller erfarenhet av att byta till vanliga däck. | |
|
Jag har kört yokohama advan sport, Grymt grepp på vått å torrt.. Ej RFT. Funkar kanon... Mats |
|
| Mycket nöjd med mina Conti sport contact 5. Bäst i test 2015. | |
|
Michelin PS4 - nya för i år och troligen de bästa däcken på marknaden just nu! La på PS4:or på E39:an och de är behagligare att åka på än Conti SC3:orna som låg på innan, samtidigt känns de stabilare på något konstigt sätt - känns mer "kontrollerat och harmoniskt" helt enkelt. Gick från bra däck till ännu bättre... Skall väl dock erkänna att jag inte har pressat däcken på något sätt, har bara haft dem på några dagar. :) Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
Transocean |
Contis submärke Barum, antingen Bravuris 2 eller 3. Kostar hälften av vad Contis kostar, håller 3 gånger längre. Conti 5 slits fort. Skippa plastdäck från Michelin. |
|
Plastdäck från Michelin? PS4 är väldigt mjuka i gummit och jag är väl främst orolig för att de skall slitas fort...skall dock hålla nästan 800 mil längre än CS5 enligt oberoende tester och har ett Tread wear-index på 320 i förhållande till 280 för SC3:orna som hade 280 om jag minns rätt. Barum-däcken håller förvisso länge men är tyvärr dåliga i väta och brukar få rätt dåligt betyg i komfortronden...hur man än vänder på det har man arslet bak - däck är alltid kompromisser och man får välja vad man tycker är viktiga egenskaper när man köper däcken. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
Transocean |
@JohanB Jo, de är bullriga dyra plastdäck idag, inte vad dom var en gång. Min Citroën C5 III med 600 mil i klockan kom med Michelin från fabriken; det är ju klart då Michelin ägde Citroën en gång.....hur som helst bullriga och hårda var dom i jämförelse med Barum Bravuris 2. Kör Bravuris 2 även på BMW:n efter att jag slängde RFT däcken i fjor. Att Barum skulle vara dåliga i väta känner jag inte till efter c a 4000 mil med dom däcken :-) Mina kommer förresten från Frankrike.... |
|
@Transocean, det känns lite konstigt att du generaliserar Michelindäcken på det viset utifrån en enda erfarenhet! Misstänker att det var "Energy-däck" som satt på Citroenen och de är erkänt hårda i gummit och har väl tyvärr sämre våtegenskaper som en baksida av lågt rullmotstånd och hög slitstyrka. Jag kikade faktiskt lite på Barum-däcken som ett "budget-alternativ" till PS4:orna, men efter att ha läst ett antal oberoende tester av dem kom jag fram till att de var för dåliga i väta och för bullriga för att vara ett seriöst alternativ. Så jag valde det nyaste premiumdäcket från Michelin i stället, det lär vara det bästa däcket på marknaden just nu. Det enda däckmärke jag har varit riktigt nöjd med avseende kvalitet/prestanda/livslängd och framförallt prestanda när de börjar bli lite halvslitna, är just Michelin. Det känns som Michelindäcken presterar ett par snäpp bättre än konkurrenterna (premiummärken) när däcken har blivit lite halvslitna - de tappar inte lika mycket prestanda i takt med slitaget jämfört med andra däck. Så i slutändan brukar det faktiskt bli både billigare och bättre att köpa Michelindäck, om man slår ut kostnaden över däckens livslängd, även om det kanske kostar lite mer när man köper dem. Ett "premiummärke" som jag anser vara grymt överprisat och egentligen inte borde kallas "premium" (trots att de tar betalt för att vara det), är Bridgestone. De verkar inte hålla samma klass som Michelin/Good-Year/Pirelli/Continental. Ett annat märke som jag undviker när det gäller sommardäck är Nokian - också överprisade i förhållande till kvalitet. Däremot gör de bra vinterdäck... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
Transocean |
@JohanB Nej, det var inga Energydäck utan PS 2. Och dom slets betydlig fortare än Bravuris 2 gör. Jag är helt enig med dig om Bridgestone och Nokian. Halvslitna däck däremot börjar bli farliga; även Michelin. Jag börja planera för nästa däcksbyte när däcksmönstret närmar sig 4 mm. Ett nytt mellanklassdäck med 8.5 mm mönster slår vilken som helst halvslitet Michelin i spöregnet. Samma sak gäller för bromsförmågan. Tro det eller ej men mönstet har betydelse. Slicks bromsar sämre än ett däck med mönster. |
|
Några däck jag älskar är mina Conti sport 5. Pressat dem hård både under torrt och vått underlag utan minsta tendens till orolighet. Nästa gång blir det dock ett par Michelin ps4 med tanke på hur mycket de lovordats av press och på olila forum. |
|
|
Transocean jag säger inte emot dig avseende däckmönstret, men du missade nog min poäng - den är att Michelin håller bra prestanda även halvslitna och framförallt om man jämför med andra däckmärken vid samma mönsterdjup! Jag bytte ut SC3:orna när de hade lite mer än 3 mm mönsterdjup kvar, så jag vill inte heller köra ner till lagliga 1,6 mm mht. våtprestanda - på torrt brukar slitna däck vara riktigt bra även om de ofta blir bullriga, men tyvärr är det ju inte torr fin väg alla dagar... På andra bilen (Santan) funderar jag på att lägga på nya däck då mönsterdjupet nu är nere på 4-5 mm, men då är bullret en starkt bidragande orsak till funderingarna - bilen är dåligt ljudisolerad och när däcken gick ner runt 5-6 mm märktes en markant ökning av däckbuller. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Satt det verkligen PS2 på C5:an från fabrik? Känns inte som en bil som skulle ha ett renodlat sportdäck originalmonterat. | |
|
PS2 är väl kända för att vara extremt mjuka/klistriga på bekostnad av kort livslängd, och de är även "kända för" att ha mycket hård stomme och vara styva. Men att kalla dem plastiga är nog inte rätt ord - stötiga och styva kan jag hålla med om. Är också förvånad om PS2:or satt fabriksmonterat, brukar väl vara Primacy HP eller 3... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Michelin Pilot Super Sports om du vill ha det bästa. | |
|
Det blev Michelin Pilot sport 3, ej RFT, istället för Bridgestone RFT som satt på bilen tidigare. Största skillnaden är att bilen går mycket mjukare och slår inte lika hårt i alla vägskarvar och brunnar. Ljudnivån har minskat men inte lika mycket som jag trodde det skulle göra. Spårkänsligheten har blivit bättre och bilen inte lika nervös på vägen. Jag körde nästan 5000 mil på originaldäcken och hade fortfarande 3 mm kvar. En fördel med Bridgestone RFT är i alla fall livslängden. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.