AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.269

ojämn förbrukning på farthållare

jo
9
johansollevi
E91 335i m-sport -11
Datsun 240z -72
Hej,

Har nyligen köpt mig en 2011 330d Xdrive som väcker denna fråga om förbrukningen på farthållaren.
Vid farthållare på så vaggar mätarennålen ca 0.2L fram och tillbaka. Vid vanligt gaspådrag håller den sig stilla. Vet någon vad detta beror på och vad som kan vara fel?

När jag ändå är igång undrar jag med om någon har erfarenhet av förbrukningen i denna bil? I 120 ligger den på ca 0.7-0.8. Är det normalt?

Tacksam för svar :)
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Kör du på helt plan väg när nålen vaggar fram och tillbaka?
em
906
em3
M3 cab -03
Förbrukning på farthållare blir lite högre än om man kör manuellt. Det kostar att låta den driva samma hastighet vid små och stora motlut, istället för att manuellt låta bilen tappa några km/h, precis som Nockenwelle antydde. Farthållaren vill snabbt korrigera, och då kan det upplevas som lite ryckigt gaspådrag, gäller både manuell och automat.

em3
jo
9
johansollevi
E91 335i m-sport -11
Datsun 240z -72
Upplever detta på plan mark. Glömde nämna att det är en automatare.

Att den drar mer på farthållare är jag med på men detta vaggande är lire underligt. Det vaggar med konstant intervall och ganska fort.
jo
9
johansollevi
E91 335i m-sport -11
Datsun 240z -72
Upplever detta på plan mark. Glömde nämna att det är en automatare.

Att den drar mer på farthållare är jag med på men detta vaggande är lire underligt. Det vaggar med konstant intervall och ganska fort.
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Förukningen e helt normal. Och sedan kan man diskutera helt plan mark finns det verkligen? Min farthållare håller då inte mätarnålen exakt samma pendlar även om man tror att det e plan mark. Jag körde Göteborg-Strömstad 115kmh farthållare snitt förbrukning 0,57 denna väg är iofs ganska mycket upp o ner. Men som sagt din förbrukning e helt normal. Automat 3,0d xdrive! Blir nästan avis så mycket mer krut o så lite mer i förbrukning ;-)
jo
9
johansollevi
E91 335i m-sport -11
Datsun 240z -72
Jo den tågar på rätt bra.

Varför jag undrar om förbrukningen är då min far ringde igår och skröt om sin förbrukning i hans 325d cab. Han hade snittat 180-200 ca 20 mil på Autobahn och haft ca 0.76l mil. Förstår att Xdrive gör sin del av förbrukningen men känns ändå som bilen drar lite väl över 120. Men det får jag leva med, så länge där inte är något fel!

Tack för er hjälp och ha en fantastisk midsommar :)
jo
9
johansollevi
E91 335i m-sport -11
Datsun 240z -72
Jo den tågar på rätt bra.

Varför jag undrar om förbrukningen är då min far ringde igår och skröt om sin förbrukning i hans 325d cab. Han hade snittat 180-200 ca 20 mil på Autobahn och haft ca 0.76l mil. Förstår att Xdrive gör sin del av förbrukningen men känns ändå som bilen drar lite väl över 120. Men det får jag leva med, så länge där inte är något fel!

Tack för er hjälp och ha en fantastisk midsommar :)
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Oj det var sjukt bra siffror.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.