AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
1.894

M193 fälgar på E87, går det?

Ph
42
Phill
E92 325d Coupé -10
Tjena!

Har någon provat att montera M193 fälgarna eller någon annan OEM-fälg med samma bredd och ET på en E87? Går det?
Bilen är sänkt med Eibach Pro-Kit, dvs 30/25. Inget extremt med det tar ju så klart bort en del av marginalen.

M193 dimensionser:
Fram; 18x8J ET 34
Bak; 18x8.5J ET 37

Jag vet att det är en E90 fälg och att den inte är är tillverkad för att sitta på E87, men mina efterforskningar (Google) visar att det har gjorts förut! Dock svårt att hitta några vettiga slutsatser. ;)

//Philip
gr
1.036
groggyfroggy
Alpina D3 Biturbo e90
Land Rover Discovery LR3
Mercedes-Benz R280 CDI Optituning
Man måste prova.

Det finns många varianter som funkar;

E87 med E90
E90 med E65
E63 med E65
E46 med E39
E87 med E36

Provmontering ger svaret. Om det funkar är det ju sedan bara en fråga om smak.

Sedan kan man ju göra "fattigmansvalsningen": ta bort lite dämpmatta i hjulhuset :-)

"It is better to burn out, than to fade away"
Ph
42
Phill
E92 325d Coupé -10
Mjo, provmontering ger ju så klart svaret, men att åka långt för att provmontera och upptäcka att det inte funkar känns tråkigt...

Funkar E90 fälgar generellt på E87? Bör ju få en väldigt bred och najs stance i sådana fall. :)
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
En sak är i alla fall klar - spårviddsförändringen är inte laglig....

Risken är också väldigt stor att bilen blir väldigt spårkänslig med den ökade hävstångseffekten du får på styrlederna.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Ph
42
Phill
E92 325d Coupé -10
Mjo, att det är olagligt är ju en aspekt. Besiktigar alltid bilen med vinterhjul på, men man kan ju råka ut för en flygande besiktning.
Spårvidden bör väl inte bli något problem med samma komponenter i hjulupphängningarna som en e90 med original e90 hjul? Gissar att BMW gjorde e87:an smalare än e90 genom att ändra et på fälgarna istället för att designa nya komponenter, därav det höga et-måttet. Men det är ju bara en gissning...
Visa användare
220
Gustav Busch
125i Cabrio -10 - Sommar
320i Touring -07 - Vinter
Jag säger kör på bara, kommer sitta snyggt och fint!

Skiljer inte särskilt mycket så några problem med spårkänslighet eller lagen så att säga tror jag inte du kommer få =)

Mvh // Gustav Busch – Länk till bilblogg
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Gissningar som sagt - BMW är mycket grundliga när det gäller chassikonstruktioner och vilka inställningar de skall ha - t ex. har de lägra sportchassina andra hjulinställningsvärden än standardchassin...och det finns givetvis en mycket bra anledning till att olika modellserier har olika ET på sina fälgar!

Finns många som fått väldigt nervös och otrevlig väghållning med för liten offset, men vill du chansa så är det väl bara att lyssna på de som tror att det går bra.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Ph
42
Phill
E92 325d Coupé -10
Johan B, det är precis sådan feedback jag efterfrågar, tack! Om någon som provat kan bekräfta hur det faktiskt fungerar i verkligheten vore det ett stort plus!
re
200
reddanger
Alpina D3 2006
318ti 1996
M 635 Csi - 88
635 Csi Race bil - 88
Min erfarenhet från e24, e36 och e91 är att ändra ET med andra fälgar eller spacer inte gör någon skillnad map spårkänslighet vibrationer eller annat negativt som att tex hjullager slits.
Har haft 10 mm spacer både sommar, vinter och besiktning.
Även Alpina kör orginal med annat ET än motsvarande BMW.

Att besiktning, polis eller försäkringsbolag skulle bry sig om detta så länge hjulen sitter innanför skärmarna har jag svårt att tro.

Fyll ut hjulhusen så det ser bra ut, tuta och kör !
ru
217
rusbe
BMW E87 123d M-sport -09
@Phill, har du bild på bilen med detta kitt? Ska byta till det så småningom
fr
45
freo
525dA -10
Nu har jag lagt på M193 på min e81 med standardchassi. Funkar bra och ser inte så tokigt ut. Men det finns risk att skärmarna fram kommer att ta i sedan när jag monterat sänkfjädrar.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.