AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
15.369

Är det problem med N57 och längda kedjor?

js
1.928
jsn
i5 m60 -24
bland hör jag varningar om att N57-motorn kan länga kamkedjan, nu senast i Teknikens Värld Länk men jag får inget grepp om detta är vanligt förekommande eller om det är ett icke-problem... Inte heller vad som är bakomliggande faktorer, typ för långa serviceintervall (så det hjälper med tätare bytesintervaller), eller om det är en underdimensionerad kedja (mot vilket inget hjälper)... Gäller det både bensin och dieselmotorer?
Hur vanligt är det med problem på dessa motorer? Är det något som man öht skall fundera på? Kan man göra något åt det i preventivt syfte? Något annat att tänka på?
fr
45
freo
525dA -10
Det står ju M57. Har inte hört att N57 skulle ha kamkedjeproblem.
js
1.928
jsn
i5 m60 -24
Tack! Läsfel av mig.
Men då kommer en n00b-fråga - vad är skillnaden mellan en M57 och en N57-motor?
fr
45
freo
525dA -10
N57 är en helt ny motor med aluminiumblock istället för gjutjärn.
Samt att N57 är snålare och mer trimvänlig.
js
1.928
jsn
i5 m60 -24
Tack igen!
Det måste vara ett tryckfel och jag förmodar att det gäller N57 och inte M57.

N57 är ju i princip en N47 med två cylindrar mer, den har samma konstruktion som N47 med kedjan i bakkant av motorn.
St
94
Strålaren
E61 523i -06
M57 har inga kedjeproblem. N57 har det men inte i lika stor utsträckning som n47 vad jag förstått.
js
1.928
jsn
i5 m60 -24
Tack Strålaren!
Vet du om det gäller alla N57, eller bara vissa årsmodeller eller serier?
Går det att kvantifiera hur stort problemet är? N47 har ju haft en större service-aktion så att säga att problemet är mindre än för N47 lämnar ändå fältet ganska öppet... ;)
fr
45
freo
525dA -10
Jag kan inte hitta en enda tråd om nån som haft kamkedjehaveri på N57. Så det borde inte vara nåt vanligt fel.
St
94
Strålaren
E61 523i -06
Nej fast den motorn är inte heller lika vanlig som N47 så det borde vara fler haverier på N47 av bara den anleningen. Eller så går 6:orna jämnare och därmed sliter mindre på kedjan?

Jag minns inte om det var efter 03-2011 som det kom någon uppdatering.. kolla wikipedia på n47 och n57 så ser du.
Tar upp tråden igen
Vad kom vi egentligen fram till?
Har fler hört problem med n57?
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Nej, N57 ska inte ha några kända problem med kedjan.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.