AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.764

Cylinderbalanstest, ojämt.

Visa användare
132
Diesel Anders
535d M-sport F11 -11
Efter spridarbyte går fortfarande min 535d -11 inte som den ska, den missar på en cylinder, vi har kodat in nya spridaren som man ska men det låter som att det inte finns något komp på en cylinder.

Vi gjorde ett cylinderbalanstest med datorn och fick då upp följande:

1a cyl= -3,2
2a cyl= -3,3
3e cyl= -3,6
4e cyl= +4
5e cyl= +4,2
6e cyl= 0

Ni som vet något om detta, vad drar ni för slutsats, kan jag ha blåst packningen mellan cyl 4 och 5?

TP
1.047
TP_
M550D F11 LCI 2014
M3 E93 LCI 2011
Audi S8 D2 2001, 6vxl 360hk
Vad är cylinderbalanstest?
Visa användare
ProPro-medlem
13.403
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Spridarbalanstest brukar jag göra, men som TP_ säger så är jag också lite osäker på vad ett cylinderbalanstest är (har ju mina aningar dock).

Men är däremot nyfiken att lära mig något nytt! Diesel Anders - förklara för oss som inte är dieselinitierade! :-)
Visa användare
132
Diesel Anders
535d M-sport F11 -11
Tja!
Det vi gjort är ju ett spridarbalanstest, siffrorna är från det testet, jag vet inre vad kag tänkte på när jag skrev.

Ett Cylinderbalanstest är ett digitalt kompprov, datorn stänger då av en spridare i taget och mäter varvtalssänkningen mm. Ett sånt har jag inte gjort.
Visa användare
ProPro-medlem
13.403
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ok, cylinderbalanstest låter i princip som ett test för att utvärdera hur mycket kraft som varje cylinder bidrar med (kan lite jämföras med misständningsdiagnosen som ligger och kör kontinuerligt - den mäter hur mycket vevaxelns rotation accelererar vid vajre cylinders förbränningsfas).

För detta cylinderbalanstest som nämns så krävs det ju verkligen att datorn styr allt detta. För att få så användbart resultat som möjligt så måste ju alla funktioner som vill ha högre varvtal (AC påslagen, många strömförbrukare påslagen), EGR-ventiler och allt möjligt - men framförallt att låsa tomgångsregulatorn att inte reagera.

Men frågan är om vi menar samma med spridarbalanstest?

Vad är det för enheter på dina mätvärden? Och vad representerar dina mätvärden?

När jag gör ett spridarbalanstest så görs följande
1) Pumpa upp bränslesystemet till normalt arbetstryck, och noterar vilket tryck det är.
2) Därefter aktiverar jag en spridare (tex 50 pulser på vardera 7 ms öppningstid).
3) Efter det noterar jag vad bränsletrycket sjönk till.
Steg 1-3 upprepas sedan för alla cylindrar.
Visa användare
132
Diesel Anders
535d M-sport F11 -11
Spridarbalanstestet är gjort i datorn, jag vet inte vad värdena är riktigt förutom att det är öppningstider för spridarna, 0 är normal, över +4 kallades i programmet för kritiskt läge.
Visa användare
ProPro-medlem
13.403
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Nu kliar jag lite i huvudet, för jag förstår inte riktigt.

Vad är syftet med spridarbalanstestet?

Jag menar, vilken komponent eller funktion är det man testar överhuvudtaget?
Vad är syftet med testet?
Vad för slutsatser är meningen att man ska kunna dra från ett testresultat?
Hur utförs testet och vad värderas?

Någon som kan hoppa in här och förtydliga lite?

@Diesel Anders : Varför misstänker du att du blåst packningen mellan cylinder #4 och #5? Vad är det för egenskaper hos ovan nämnda mätvärdena som gör att du misstänker det?
Visa användare
132
Diesel Anders
535d M-sport F11 -11
Bilfan går orent, låter som den inte har komp på en cylinder, den blev slö plötsligt när jag var ute och åkte. Jag har rivit av insuget och kollat flapsen och dom är hela och fina. Datorn hade en felkod på cyl 5, att den inte presterade som dom andra typ, kommer inte ihåg vad den hade för betäckning.
Testet görs med en dator kopplad till obduttaget, bilens dator strävar efter att motorn skall gå rent och jämt, i testet ser man om en viss eller vissa spridare får kortare eller längre impuls för att motorn skall gå som den ska.
Jag misstänker att den kollar varvtalshöjningen som blir vid varje tändpunkt och strävar efter att det skall vara lika.

Eftersom 4an och 5an ökar bränslemängden så misstänker jag packningen mellan dom burkarna alternativt en spricka i toppen. Det kan också vara en ventil som pajat eller hål i en kolv men jag har inget konstigt tryck i vevhuset så jag hoppas inte det är en kolv.
Visa användare
ProPro-medlem
13.403
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ok, lite som fuel trim fast på individuella cylindrar och att man inte mäter på avgaserna :-)

Skulle ju vara lite intressant exakt vad motorstyrsystemet mäter på och avgör om motorn går bra eller inte (finns flera sätt att göra detta).

Fast längre öppettider kan ju lika gärna tyda på igensatta spridare (fast nu vet vi ju att du bytt dessa). Eller precis som du säger något problem med ventilerna.

Kan man inte göra ett helt vanligt komptest istället? Jag menar, det tar ju bort en hiskeligt massa variabler ju.

Om ett hederligt komptest visar låga värden på cylinder 4 och 5, då kan man definitivt misstänka något åt det hållet (packning, spricka, etc).
Men om värdena är jämna över alla cylindrar så får man fokusera sin felsökning på andra områden.

Så det känns ju som ett vanligt komptest kommer att ge dig många svar och tydlig riktning var felet kan vara.
Visa användare
132
Diesel Anders
535d M-sport F11 -11
Ja det kanske är bäst att göra ett komptest, lite meckigt dock när antingen spridare eller glödstift måste bort.

När vi skulle starta bilen efter att vi bytt spridare (bara bytt den på 5ans cyl) så fick vi ju mala med startmotorn ett tag, då låter det som att den är komplös på en cylinder, så toppfan måste nog bort är jag rädd.
Visa användare
ProPro-medlem
13.403
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Har du utrustning så kan du göra ett komptest baserat på hur mycket startmotorn måste jobba. Koppla in en strömmätarprobe (tångamperemätare) över batterikabeln (eller strömkabeln till startmotorn om det är lika enkelt) och koppla in den till ett oscilloskop/dator. Koppla bort spridarkontrollen och gno på startmotorn och studera strömförbrukningen på oscilloskopet/datorn.

Är det dålig kompression på en viss cylinder så går startmotorn runt mycket lättare just där och drar mindre ström. Så om det är två toppar som är lägre än alla andra så har du lägre kompression på dessa cylindrar (identifieras i ett uppföljningssteg).
Om alla toppar är lika höga så kan du anta att kompression är bra på alla cylindrar (eller iallafall ingen cylinder är sämre än någon annan).

Detta är ett snabbt och "beröringsfritt" test som borde passa dieselmotorer perfekt (lossa glödstift eller spridare är ju som att välja mellan pest eller kolera).

Har man ett tränat öra så kan man även höra om det finns en cylinder som helt saknar kompression eller har extremt dålig kompression (ljudet när man drar runt på startmotorn kommer inte att vara jämnt utan "bryts av" vid cylindern med ingen kompression då den går runt snabbare). Men det krävs ju lite tränat öra och det är inget absolut test på något sätt, så inget att rekommendera för att ta större beslut ifrån (brukar mest användas för att snabbt få vägledning för vidare felsökning).
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.