|
|
|
|---|---|
|
Hej Va och läste av mina felkoder och fick då upp nox akumulatorkatalysator svavel halt utanför sitt område. Problemet jag har haft är att någon gång ibland så kan den få gå på starten i 5 10 sekunder innan den startar, går lite oroligt när den är kall, varningslampa för låg motor effekt har tänds 2 gånger och den kan vara lite ryckig när den går på låga varvtal. Vågar man byta nox givare eller kan det vara så att det finns andra problem? Bilen är en 320i e91 09 lci har för mig att motorn heter n43. . | |
| Den givaren har jag för mig inte är gratis , men hur gamla är tändstiften ? har du fått dom uppgraderade tändspolarna ? | |
|
Vet inte den är servade enligt bmw. Och gått 9800 mil. När skall stiften bytas? Har inte I drive. |
|
|
Då har du nog allt det fixat . Har för mig att min sensor gick på typ 7 tusen , och själva bytet på 500 kr, och det är ett ganska vanligt fel om man surfar runt på internet och kollar , så det är inget man byter utan ordentlig diagnos , min bytte jag pga avgasvärden . |
|
| Hade jätte konstiga avgas värden på föra besiktningen. Men dem släppte det för där fanns inga fel koder. Kan det bara vara o byta då? Har för mig att dem byte en jäklar massa ned tändsystemet presics innan jag köpte den | |
| Då fick du nya tändspolar och troligen tändstift | |
|
kan ha fel men tror sensorn kostar runt 5 lappar och bytet är ganska enkelt. Johan S Nordschleife 8.15 |
|
|
Kan du utveckla "konstiga avgasvärden på förra besiktningen"? . Högt lambda är bara en indikation på att den fungerar som den skall. Har du provat att nolla/rensa felkoderna och kollat att samma felkoder kommer tillbaka? |
|
|
Alla avgas värden låg fel co på 6 hc på 200 co2 på 20 lambda kommer jag inte ihåg men det va helt galet. Ringde till rigo bil i halmstad och frågade vad det skulle kosta och fick då frågan om den går lite oroligt på tomgång när man startar och det gör den ju då blev domen av dem att spridarna läcker därför nox givaren sönder. Han sa också låt bli att köra med bilen då detta kan ta sönder motorn. Så nu ligger det ett försäkrings ärende på bilen och den står hos bmw i halmstad. Tycker bara att en bil på 9000 mil som är servade som den ska inte skall ha dessa problem. Hoppas det löser sig fort. Någon som har råkar ut för detta problemet? |
|
|
Fick domen på bilen idag. 4 spridare och kam kedja. Det intressanta är att försäkringsbolaget ser det som 2 skadar konstigt! Angående nox givaren så va det inget fel utan bil måste köra i 110 /h i minst 30 minuter lite då och då annars sotar den igen Varför bygger man en motor som inte går att köra normalt med? Någon som har hört detta innan? |
|
|
andy_hstad/ Min bil har i dagsläget gått det dubbla 18 tusen , och är en 09 a och det enda som utöver service relaterade saker är NOX sensorn / 4 uppgraderade tändspolar / Tändstift . Fast jag har funderat på att byta hela kitten med kedja , inte för att den låter nått , utan mer för att vara säker på funktion . |
|
| Ja jag hade inget oljud i min kedja utan dem hade fått någon fel kod på någon givare som hade med kedjan att göra. Den har gått 1000 mil sen den servades och va inne på felsökning för motorn gick illa men då va det inget fel och det va garanti på bilen... | |
|
Märkligt om de inte kollade kedjan när den var inne på felsökning. Lätt att göra gen att kolla spelet. BMW.s fyror har klena kedjor allt för att få ner bränsleförbrukning. Man skall byta vid 15.000 mil. Helst lite tidigare. Säg 10-12.000 Däremot så sitter det en kraftig kamkedja i sexorna. |
|
| Får nog ta och göra en koll på min kedja , innan det blir ännu dyrare . | |
|
Anders 007: det va spännande med att det finns en service intervall på kedjan då det inte finns på något annat när man kollar runt och frågar |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.