AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.493

Felande lamdasond eller dålig bränslepump? 330 e46

Har en 330 xi som är lite bråkig.

För ett tag sen under en längre resa dog bilen helt plötsligt, precis som att den inte matar fram soppa. Med e46 välkända krånglade bränslepump var jag helt säker på att den gav upp och bärgade bilen till verkstad. Dagen efter, på verkstan startade bilen igen utan några ingrepp. Det enda som kunde utläsas av felkoderna var felande lamdasond(er). Med ansträngd ekonomi gjorde jag en chansning och hämtade ut bilen utan någon åtgärd. Resan hem gick utan problem och den har inte stannat sen dess.

Det enda jag känner inte är helt rätt är att den går småryckigt, mer som vibrationer än tydliga ryckningar.

Så efter endel funderande så undrar jag bara om någon skulle kunna bekräfta eller dementera min teori. Skulle det vara möjligt att pga att bränslepumpen inte kan klara av att skicka fram tillräckligt med soppa så ger den felkoder på lambdasond istället?

Har läst av med egen felkodsläsare och fått "system bank too lean" på båda sidor.

I övrigt så är batteri, LMM och insugsbälg nyligen bytt.
Visa användare
ProPro-medlem
13.403
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Teoretiskt sett så skulle en defekt bränslepump (eller restriktioner i bränsletillförslen) orsaka att systembränsletrycket är för lågt.

Det i sin tur leder till att för lite bränsle sprutas in (bränsleinjektorerna öppnas en viss tid och motorstyrsystemet antar att korrekt bränsletryck finns där).

Det i sin tur leder till att luftbränslemängden blir mager vilket syresensorerna reagerar på och motorstyrsystemetet justerar för detta genom de så kallade fuel trim parametrarna (negativa värden = dra bort bränsle, positiva värden = lägg till bränsle).

När dessa fuel trim parametrar kommer till en viss nivå så slår de så att säga i taket och samtidigt sätts en felkod (tex P0171 = System Too Lean Bank 1 och P0174 = System Too Lean Bank 2).

Men denna typ av fel brukar inte vara intermittenta utan brukar alltid finnas där. Dessutom brukar inte bilen bara dö plötsligt när denna typ av scenario inträffar.

Därför dementerar jag din teori.

Jag är ganska säker på att du är har tjuvluft (eller kanske hade tjuvluft och det är gamla felkoder som ligger kvar), dvs att det läcker in luft till insuget (efter MAF-sensorn dvs den som mäter upp hur mycket luft som motorn suger in sig).

P0171 och P0174 är de felkoder som oftast brukar dyka upp när man har tjuvluft på insugsrör (eftersom felkoderna finns på båda banker så är det tjuvluft som berör både cylinder 1-2-3 och cylinder 4-5-6 och det passar in på de insugsrör som finns mellan MAF-sensorn och insuget
).
Dessa motorer är berömda för sina tjuvläckor, så det är garanterat förklaringen till dina felkoder.

@gurring : Vilken felkodsläsare har du?
@gurring : Vilka felkoder (dvs själva numret på felkoden) fick du? Var det P0171 och P0174?
@gurring : Vet du om dessa felkoder är gamla eller nya? Dvs när kollades eller nollställdes felkoderna senast?
@gurring : Lyser din motorlampa nu?

Anledningen varför jag frågar är att översättningen av felkoder är det lite si och så med. Kort och gott är texten ensamt totalt värdelös. Felkodsnumret är det absolut viktigaste, finns det tillhörande text så är det en bra-att-ha-grej att också ta med (men texten får man alltid ta med en stor nypa salt).

@gurring : Vilka felkoder läste verkstaden ut? Tyvärr så är "Felande lambdasonder" fullständigt oanvändbart och säger absolut ingenting :-( Så om du inte fick hårda riktiga nummer i näven så måste vi tyvärr kasta den informationen i papperskorgen :-(

Det är dock inte omöjligt att du har en glappande/defekt bränslepump. Fast felsymptomet är att den oftast fungerar men kan bara lägga av helt och hållet ibland. Ett klassiskt trick (fungerar inte alltid) för att verifiera detta är banka på bränsletanken kring där bränslepumpen sitter (eller gärna direkt ovanpå den) när felet ÄR NÄRVARANDE - om den går igång då så är mer eller mindre felsökningen över.

Jag skulle gå vidare på följande sätt - FÖRUTSATT att du är beredd att vilja felsöka själv (vilket inte ALLTID är den billigaste lösningen) - så skulle jag gjort följande

#1 : Verifiera bränsletrycket vid idle och 3000 rpm (på dessa motorer finns en Schraderventil - har jag lärt mig på senare år)
#2 : Skriv upp vilka felkoder du har nu (och spara gärna freeze frame datan om du har någon) och radera nuvarande felkoder
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.