|
|
|
|---|---|
|
Jag brukar "roa mig" med att jämföra mina båda E36 o har alltid tyckt att den ena har klart argare/rappare gassvar genom att tex låta bilen gå på tomgång (typ 650-700 rpm i mitt fall, gäller båda bilarna) o sedan hastigt stämpla fullt. På sistone har jag märkt att den ena "sackade en aning" när den passerade typ 1500-1700 varv. Iaf, jag tog LMM från den som var rappare o satte i den som var "segare". Markant skillnad, nu är även den lika rapp :D. Verkar som att det är inte bara E39 som har god aptit vad gäller LMM. Det lustiga är att den "segare" har helt klockrena avgasvärden, i praktiken 0 på alla värden utom Lambda som är 1. Så nu kommer båda få nya LMM. Med andra ord, känns bilen lite seeegare i gassvaret (märktes tydligast i mitt fall när man stämplade fullt från tomgång, stämplade man fullt från högre varv säg 1000-1200 rpm märktes det inte alls på samma sätt, o från ännu högre varv än så var det svårt att avgöra om det ens var nån skillnad) så är LMM en god kandidat. Hade jag inte haft två bilar att jämföra hade jag nog knappast reagerat. Återstår att se hur de kommer gå med helt nya LMM, kanske ännu lite rappare gassvar :D | |
| Skönt med en tråd som bekräftar att även "fullt fungerande" delar ibland behövs bytas långt före än man tror. Vad kostar en ny lmm nu för tiden, samt var det samma tillverkare på båda lmm:orna (kanske bara finns en?) | |
|
Båda original BMW från fabrik (?). Båda har samma artikelnr (slutar på 123 minns inte resten). Den "segare" 12900 mil, den andra "rappa" 14400 mil. Skall tilläggas att den segare har gått med K&N insatsfilter ("oljas" efter rengöring) i original luftboxen X antal mil (filtret satt där vid inköp, såg bra/torrt ut då iaf...). K&N filtret var det första som flög all världens väg efter inköp. Ny LMM från BMW typ 3500 via Leebmann24.de. Eller lite över 2000 för en Bosch OEM identisk. Är man snål så finns det no-name varianter på ebay för 650, inget alternativ för mig iaf, viktigt att LMM ger så korrekt signal/värde som möjligt, uppenbarligen. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.