AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
2.532

Starta eget - exklusiva bilar Råd / tips!

Sida 2 av 2
Ma
20
Mattias123
M3-01, E46
Våga vinn eller?

Självklart är tanken att göra lite annorlunda och förhoppningsvis bättre än alla mindre seriösa.

Förstår att det krävs ett namn och lite rutin innan man får bra snurr på försäljningen. Men frågar man istort sätt alla här på weben så ligger efterfrågan på det som är tänkt att marknadsföra och sälja

Sportbilar (roligare bilar) Z3 M, m3, m5, porsce etc
bra marknadsföring
Bra kunskap om objekten
mm mm mm

Mvh M. 3
frågvis
har du kollat upp hur det funkar att momsa bilar som reggad bilhandlare?

har pratat med skattemyndigheten och hur man än vrider o vänder pådet så får man som handlare pröjsa 25 % moms medans en privat kan ta in den för tyska momsen på 16% där åker ju förtjänsten med att importera.

man köper netto i tykland sedan får du pröjsa moms i sve den momsen får du sedan dra av när du säljer den men då på momsen på hela priset vilket blir 25 % moms iaf

ex. du köper en bil för 100" netto i tyskland.....momsar den i sverige allså 125"
säljer den sedan för 150" då har du moms på på 30 000 men så får du dra av 25 000 på den momsen på den bilen allså 5 tusen till i moms där. totalt 30 000tusen i moms

som privat hade du köpt bilen för 116 tusen i tyskland hade tjänat således 34 tusen på en sådan affär.
som bilhandlare får du över 20 tusen.
är jag helt ute o cyklar med denna uträkning men såhär har jag fått det förklarat för mig.
kan man betala tysk moms som bilhandle me å strunta i sve momsen utan bara betala den på förtjänsten?

obs siffrorna har inget med verkligheten att göra man lär ju inte få 150 000 för något man köper för 100 000 i tyskland ba ett exempel helge :)
Vi som ser oss som seriösa ger f-n i att lyfta nån moms i tyskland och behöver därigenom inte betala momsen i sverige. Bara vissa transportbilar lyfter vi moms på så att dom skall vara momsbilar här i sverige, såsom pickuper mm som oftast köps av företagare som vill ha bilarna på leasing.
Den enda momsen man betalar är på vinsten.

/Bimmerman

Länk
Tack till MH-GTR för all hjälp
frågvis
bimmerman är detta lagligt?
så man får välja mellan att pröjsa momsen i tyskland el sve?
låter för bra för att vara sant.....
LM
848
LME
E38 3.5
M5-99
Du får välja eftersom det är EU.
Seriösa betalar tysk moms.
frågvis

Självklart får du välja om du skall lyfta eller inte lyfta momsen i tyskland.
Vi väljer att betala momsen i tyskland.

/Bimmerman

Länk
Tack till MH-GTR för all hjälp
frågvis
gäller även det om man inte köper av privata i tyskland bimmerman?
tror inte att hon på skattemyndiheten hade helt koll på detta då hon förklara som jag beskrev förut
Ma
20
Mattias123
M3-01, E46
Bimmerman,

dåligt insatt i detta, men om du betalar momsen i Tyskland, vad gör du då i Sverige. Kan du utnyttja momsen, för avdrag etc även fast du säljer till privatperson?

Hur funkar redovisningen?

Mattias
Så här skrev jag under en annan tråd..

Pratade precis med vår revisor och så här är det enligt henne.
Lyfter man inte momsen i tyskland så behöver man inte heller betala momsen i sverige. Utan det man gör är att man gör en in/ut med momsen. Alltså ut 25% och in 25%, alltså ingen pengaförlust.
Den enda momsen man betalar ut som ren "förlust" är momsen på vinsten.
Hoppas ni förstår.....

Lite kortfattat kanske men vill du ha bättre föklarat så kan du ringa mej på 070-4785271.

Hade du tänkt starta helt själv eller skall du anställa någon, jag kan tänka mig sälja lite mer exklusiva bilar :))
Jag har jobbat i den här branschen i 8 år och jobbat mig upp från "golvet". Jag har nu jobbat de 3-4 senaste åren som säljare så jag vet hur det mesta funkar från A till B. Har du några frågor är det bara att maila eller ringa.

/Bimmerman
Ma
20
Mattias123
M3-01, E46
Hallå Bimmerman,

tack för svaret. Har skrivet ett par rader till din mail. Läs detta så fortsätter vi dialogen....

mvh Mattias
Visa användare
3.918
mosse
320D Touring 184 hk
2011
M-Chassie
Sportstolar
Rymdgrå
Bimmerman!
Ruggigt snygg 7:a du har!
Hade jag dom slantarna så....eller du kanske tar en fin M3:a i inbyte? ;)
/Klas
mosse...
Lägg ett bud på mellanpeng...

/Bimmerman
Ma
20
Mattias123
M3-01, E46
Ideer och tankar börjar falla på plats.

Nu behövs ett bra passande namn för detta segment? Är det någon som har bra förslag på företagsnamn?

- Sport
- exkluxivt
- personligt
- annorlunda

Tacksam för förslag

mvh Mattias
Freude am Fahren Auto AB

Jens
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.