|
|
|
|---|---|
|
Hej! Vad är en bra "fast-road" setup på en Z4M Coupe..? Har just nu Fram: Camber -1.75grad Toe in 1mm Bak: Camber -2grad Toe in 2mm. Monterat sen i vintras: Eibach Pro fjädrar (20/10mm fram/bak) Demonterade styrpinnar fram (för camberjust) M3 E46 fjäderbenstag fram Nya original toe-bussningar bak med "RTAB-limiters" från AKG Motorsport. Problemet är att jag tycker bakvagnen är MER svajjig/instabil än innan, trodde liksom det skulle bli tvärtom. Acca ur en inte helt slät böj och det känns slingrigt bak. Eller har jag för mkt toe eller camber bak? Eller har jag lyckats hitta nya riktiga skräpbussningar..? (Har läst en del på Z4-forum men de kör ju med grader o inte millimeter, blir inte klok på översättningen) | |
|
Har du provat hur det känns med 18"? Jag tycker det försvann extremt mycket känsla när jag bytte till 19" CSL på min förra Z4M. Tycker dina värden ser bra ut och jag körde med liknande men det försvann känsla från 18" till 19" men ska man bara glida så är ju 19" att föredra :) |
|
We 2.000 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Spontant känns det som att det är lite för mycket camber bak, kommer inte ihåg vilket värde jag fick på min när den ställdes in. Det var väldigt nära original, trots sänkningen. Det blev en helt annan bil och den är otroligt stabil i alla lägen tycker jag. Innan inställningen var den ganska svajig över 200. Kan kika på pappret sen. |
|
Hej Per! En snabb omräkning ger att 2mm = 0,187 grader. De toe-värden du anger är de totalt eller per hjul? Jag kör med inställningen: Fram: Camber -1,3 grader Total toe: 0,14 grader Bak: Camber: -1,9 grader Total toe: 0,38 grader Denna inställning gav mycket mer grepp och neutral feeling mtp över- och understyrning. Om du angett toe/hjul så är våra bakvagnar nästan identiskt inställda. Jag misstänker några olika orsaker till ditt problem: -För det första att något blivit fel vid montaget av rtab-skimsen och återmonteringen av armen. -Gjorde du en ny hjulinställning efter att de monterades? -Som du själv säger, är det rätt bussningar? "Svajig bakvagn" låter lite relaterat. -Har du kollat dämparna? Dina nya hårdare fjädrar kanske tog knäcken på dom? -En sista fundering mtp att du kör bana är att du kanske behöver revidera din körteknik för din "nya" bil och nya komponenter. Kommer du in i kurvan med hög fart och bromsar väldigt sent får du en stor lastväxling framåt. Då tappar du mycket av greppet bak och det känns "instabilt" och överstyrt. Tänk på att bilen i orginalutförande är understyrd vilket du kanske vant dig vid? Gå i stället in lite lugnare i kurvan, då kan du gasa mycket tidigare och dra fördel av lastväxlingen bakåt. Mer gas = mer grepp! ...men var beredd med ratten ;) |
|
|
Hehe ingen bana än i år. Det jag beskrev känns på gata. Och inställningarna gjordes naturligtvis efter montering av alla prylar. Iom att RTAB limiters sitter där kan knappast bärarmarna röra sig i sidled, möjligtvis då i X och Z-led. Bussningarna såg identiska ut med originalen utom att de saknade torrsprickor. Varken limiters eller bussningar är möjliga att montera fel enl mig iaf. Värdemässigt verkar vi ha väldigt liknande mätvärden förutom toe. Toe in är 2mm totalt bak. Har du ca 4mm toe in alltså? Låter mkt men om det är korrekt har jag för lite och då kan det ju förklara en del. |
|
|
Dämparna lär inte tagit slut båda två samtidigt, på några mil. Hjulen kan vara värt att testa original 18" igen, minns inte hur de var den korta sträcka de kördes i våras. |
|
We 2.000 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Kollade på mina papper nu och detta har jag: Fram (Vänster/Höger) Toe: 0,06 och 0,05 grader Camber: 1,14 och 1,19 grader Bak (Vänster/Höger) Toe: 0,14 och 0,15 grader Camber: 1,4 och 1,47 grader Som sagt, väldigt stabil i alla lägen och ingen slirighet. |
|
Ok, tack låter mer logiskt. Min är väl stabil med kan man säga men mer "rejsig" camber fram har som vanligt gjort bilen mer pigg på att byta riktning, på gott o ont. Mest gott skulle jag säga :). Men original settings är den tokstabil men kanske lite tråkig. Ska nog testa lite olika toe bak ändå och se vad det gör. |
|
We 2.000 BMW M2 LCI -18
Tråkig vet jag inte. :P |
| Toe in fram är det inte ovanligt? | |
We 2.000 BMW M2 LCI -18
Varför tror du det? |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.