|
|
|
|---|---|
|
Ny här på forumet! Har varit inne och läst en hel del på detta forum och är mycket imponerad av den kompetens och vänlighet som råder. I och med allt jag läst + att det finns en väldigt bra "gör-det-själv"-avdelning har jag blivit mer och mer sugen på en BMW och har nu slagit till på en e39 525i M-sport -03. Är fantastiskt nöjd med bilen, helt otrolig komfort och stabilitet jämfört med den polo -98 jag har haft i sju år innan :) Har en fundering dock, växelspaken är sladdrig som få (även med växel i) så jag antar att diverse bussningar i växellänkaget är slut. Är det något annat än detta jag bör köpa och byta ut för att råda bot på det värsta?: Länk Kan man byta dessa bussningar, brickor mm. utan att plocka ner lådan? Allmäna tips kring monteringen är varmt välkomna! Tack för ett bra forum! Länk Länk Länk | |
|
Hej, Du kan också kolla sprängskisser på realoem.com och höra med BMW om vad de vill ha för delarna. Även om de troligen inte är billigare. //Magnus |
|
|
Tack för svaret! Har tittat på dessa sprängskisser men det framgår inte om lådan måste monteras ner eller inte. Länk Länk Länk |
|
|
Kollade med M-bilar här i Falun och de var billigare än schmiedmann :) Tack för tipset. Någon som bytt ut dessa bussningar mm. som vet hur mycket som behöver monteras bort för att komma åt detta? Tacksam för svar! www.facebook.com/hermanssonamplification/ www.hermanssonamplification.com www.benesser.se |
|
|
Funderade på att göra samma operation själv men gjorde mig av med bilen så det blev aldrig aktuellt... Kardan och avgassystem sitter i vägen för växellänkaget och måste förmodligen bort, lådan kan sitta kvar. |
|
|
Tack för svar! Då ska jag försöka mig på att byta ut dessa bussningar :) www.facebook.com/hermanssonamplification/ www.hermanssonamplification.com www.benesser.se |
|
|
Kan annars rekommendera denna från Biltema om du vill ha fina lägen. Den plus dom svarta bussningarna till höger på bilden från Schmidmann länken så kommer du bli ännu nöjdare. Finns en till bussning man kan byta som sitter i karossen som kan bli lite glapp, kostar inte mycket på bmw. Länk |
|
|
Nu har jag gett mig på växellänkaget! Bultarna till avgassystemet var fullständigt genomrostade så det gick inte att få ner avgassystemet utan att ha sönder bultarna, så avgassystemet och kardan fick sitta kvar. Upptäckte att det var växelspaksleden (del 7 från RealOEM-sprängskissen) som var största boven och gjorde att man kunde vicka växelspaken nästan en decimeter åt sidled fast man hade växel i. Lyckades byta den och lagret (del 3) som sitter runt "kulan" nere på växelspaken samt de gula plastbrickorna och klipsen (del 5 och 6). Så nu är växelspaken betydligt fastare och inte alls slapp längre :) Svårt att komma åt bara med kardan i vägen och knöligt då man därmed också jobbar i blindo, men värt besväret efteråt :) Sprängskiss: Länk www.facebook.com/hermanssonamplification/ www.hermanssonamplification.com www.benesser.se |
|
We 2.004 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Du borde ha bytt 13 och 14 också när du ändå höll på. |
|
Kom inte åt att byta dessa med avgassystem, värmesköld och kardan kvar. Får byta dessa om jag måste ner med avgassystemet någongång, ville inte slå av alla bultar på nederdelen av grenröret om det inte behöver bytas. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.